مهاجرت تحصیلی ( شرایط و هزینه )

[ad_1] مهاجرت یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین تصمیمات، در طی زندگی افراد محسوب می‌شود. مهاجرت قانونی روش‌های مختلفی دارد و یکی از پرطرفدارترین راه‌ها،  مهاجرت تحصیلی است. تصمیم به مهاجرت می‌تواند در هر سن و سالی اتفاق بیفتد. اما تمایل به مهاجرت تحصیلی در بین افراد جوان قوی‌تر و پُر رنگ‌تر است. چنانچه علاقه‌مند به

کد خبر : 444387
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
مهاجرت تحصیلی ( شرایط و هزینه )

[ad_1]

مهاجرت یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین تصمیمات، در طی زندگی افراد محسوب می‌شود. مهاجرت قانونی روش‌های مختلفی دارد و یکی از پرطرفدارترین راه‌ها،  مهاجرت تحصیلی است. تصمیم به مهاجرت می‌تواند در هر سن و سالی اتفاق بیفتد. اما تمایل به مهاجرت تحصیلی در بین افراد جوان قوی‌تر و پُر رنگ‌تر است. چنانچه علاقه‌مند به درس خواندن در دانشگاه‌های برتر دنیا هستید، مهاجرت تحصیلی بهترین پیشنهاد برای شماست. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا زیر و بم  مهاجرت تحصیلی را بررسی کنیم.

مهاجرت تحصیلی به بهترین دانشگاه‌های جهان

 «مهاجرت تحصیلی» یکی از انواع  مهاجرت است که بالای نود درصد، در بین قشر جوان و نوجوان اتفاق می‌افتد. تقریبا تمام کشورهای جهان در شهرهای خود کالج و دانشگاه دارند‌. هر کشور سیستم آموزشی مخصوص به خود را دارد. کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های برتر دنیا، موجب شده دانشجویان بسیاری علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل در آنجا باشند.

 دانشگاه‌های مطرح دنیا علاوه بر دانشجویان همان کشور، تحت شرایط خاص و قوانین نسبتا سختگیرانه، دانشجوی بین‌المللی نیز می‌پذیرند. مهاجرت به کشور دیگر با انگیزه‌‌ی تکمیل تحصیلات یا آغاز تحصیل در رشته‌ای خاص در عین جذابیت، چالش‌زا و اضطراب‌آفرین است. با مهاجرت تحصیلی زندگی جدیدی برای فرد دانشجو، آغاز می‌شود.

 زندگی و تحصیل در کشوری دیگر با قوانین جدید و زبانی متفاوت، به دور از خانواده و دوستان، شخصیتی  محکم و مسئولیت پذیر می‌طلبد. چرا که در غیر اینصورت فرد خیلی زود از تصمیم خود منصرف شده و حتی ممکن است ادامه‌ی تحصیل را رها کند.

طی رتبه بندی‌هایی که سالانه انجام می‌شود نام ده دانشگاه در صدر بهترین دانشگاه‌های جهان می‌درخشد. در این میان بیشترین تعداد دانشگاه‌های برتر، متعلق به ایالات متحده آمریکا است. دانشگاه‌های هاروارد، استفورد، دانشگاه برکلی‌ کالیفرنیا، موسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT)، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه شیکاگو از برترین دانشگاه های جهان برای مهاجرت تحصیلی هستند. چهار دانشگاه آکسفورد، کمبریج، کالج امپریال لندن و کالج دانشگاهی لندن در کشور انگلستان نیز در  صدر مطرح ترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند.

 دانشگاه‌های مطرح جهان متقاضیان زیادی از سرتاسر دنیا دارند. چون این دانشگاه‌ها، صاحب امتیازات علمی، مالی و فرهنگی ویژه‌ای هستند که تبدیل به «بهترین در سطح جهانی» شده اند‌. مهاجرت تحصیلی و گرفتن پذیرش و تکمیل تحصیلات در این دانشگاه‌ها، بسیار ارزشمند تلقی می‌شود؛ چرا که درصد بالایی از موفقیت شغلی دانشجو، تضمین و آینده‌ی او تامین خواهد شد.

مهاجرت تحصیلیمهاجرت تحصیلی

دانشگاه‌ها چگونه«بهترین» می‌شوند؟

در دنیا چند روش معتبر رتبه‌بندی برای شناخت بهترین دانشگاه‌، وجود دارد. دانشگاه در هر روش رتبه‌بندی ابتدا از لحاظ سطح علمی و سپس مسائل دیگر بررسی و نمره‌ دهی می‌شود. پارامتر‌های سیستم رتبه بندی با یکدیگر تفاوت‌های جزئی دارند، به همین دلیل جایگاه دانشگاه‌ها از رتبه یک تا ده، با یکدیگر فرق می‌کند.

 به طور مثال در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به روش QS، در سال 2021، به ترتیب رتبه یک تا سه را: موسسه تحقیقاتی ماساچوست، دانشگاه استنفورد و دانشگاه هاروارد در آمریکا به دست آورده‌اند. اما در رتبه بندی به روش تایمز در همان سال، رتبه یک تا سه به دانشگاه آکسفورد انگلستان، استنفورد و هاروارد آمریکا تعلق گرفته است.

 ده دانشگاه برتر دنیا در تمام روش‌های رتبه‌بندی، معمولا یکسان هستند و فقط جایگاه آنها  از رتبه‌ی یک تا ده با توجه به پارامتر‌های سیستم رتبه‌بندی تغییر می‌کند. از جمله معیار‌های مهم  و اثرگذار در تعیین رتبه‌ی دانشگاه به شرح زیر است :

  • تجربه و سطح دانش اساتید

  • تاثیر دست‌آورد ‌های علمی و پژوهشی دانشگاه بر جهان و زندگی بشر

  • کیفیت آموزش‌ها و پژوهش‌ و تحقیقات دانشگاه

  • امکانات تخصصی و عمومی دانشگاه برای کمک به پیشبُرد اهداف آموزشی

  • سابقه‌ی دانشگاه در اموزش و تحص افراد مهم در دنیا و موفقیت فارغ‌التحصیلان قبلی دانشگاه

  • بودجه و قدرت مالی دانشگاه

  • شرایط پذیرش دانشجویان

  • داشتن مقاطع مختلف تحصیلی

  • رشته‌های متنوع و تعداد دانشکده‌ها

  • وضعیت مدیریت و سرپرستی دانشکده‌ها

  • نقش دانشگاه مورد نظر در رشد سیاست، صنعت و دانش کشور و دنیا

  • فراهم کردن شرایط کاری دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی
مهاجرت تحصیلیمهاجرت تحصیلی

چگونه برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنیم؟

عالی‌رتبه‌ ترین دانشگاه‌های دنیا برای پذیرش دانشجو از سایر نقاط جهان، قوانین مختص به خود را دارند. برای مهاجرت تحصیلی، اولین قدم و مهمترین مدرک، داشتن نامه‌ی پذیرش( اپلای) از دانشگاه مقصد است. سپس به کمک نامه‌ی پذیرش باید برای دریافت ویزای مهاجرت تحصیلی اقدام کرد.

 اکنون تمامی دانشگاه‌ها، شرایط پذیرش تحصیلی دانشجویان و مدارک مورد نیاز را در سایت خود شرح داده اند. یکی از مهمترین مراحل گرفتن پذیرش، ایمیل زدن به استاد است؛ به خصوص در دانشگاه‌هایی که استاد محور هستند، گرفتن موافقت استاد بر تمام مراحل پذیرش، تقدم دارد.

 برای پیدا کردن استاد و موفقیت در اپلای ابتدا دانشگاه، دانشکده، رشته‌ و مقطع تحصیلی را کاملا شفاف و روشن مشخص کنید. با مراجعه به سایت دانشگاه، اساتید رشته‌ی خود را شناسایی کنید و چنانچه علاقه مندی‌ها و مقالات اخیر استاد، در حوزه‌ی تخصص و علاقه شماست به او ایمیل زده و درخواست اپلای بدهید. چنانچه استاد با پذیرش شما موافقت کند، باید سایر مدارک لازم را برای اپلای به لینک مشخص شده در سایت دانشگاه ارسال کنید.

 اکثر دانشگاه‌های برتر، کمیته محور هستند. به این معنی که فقط شخص استاد برای گرفتن دانشجو و اعطای فاند به او تصمیم نمی‌گیرد. شرایط فرد متقاضی پذیرش در یک کمیته شامل تعدادی از اساتید، داور و نمایندگان دانشگاه، بررسی شده و نتیجه‌ی اپلای به دانشجو اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهاجرت کادر درمان

مدارک لازم جهت گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها

یکی از اصلی‌ترین مدارکی که تمامی دانشگاه های جهان از دانشجوی متقاضی میخواهند، مدرک معتبر زبان انگلیسی است. آزمون‌های معتبر زیادی در دنیا برگزار می‌شود که هر دانشگاه با توجه به قوانین خود، نام آزمون و حداقل نمره‌ی لازم برای پذیرش و تحصیل را اعلام می‌کند. این آزمون‌ها چیزی به عنوان قبول یا رد ندارند و نمره‌ی نهایی فقط سطح مهارت و تسلط فرد در زبان انگلیسی  را نشان می‌دهد.

از جمله مدارک لازم برای ارائه به دانشگاه ، جهت درخواست پذیرش و مهاجرت تحصیلی موارد زیر است:

  1. مدرک معتبر زبان



  2. پر کردن فرم درخواست  پذیرش



  3. ترجمه‌ی آخرین مدرک تحصیلی با ریز نمرات



  4. رزومه تحصیلی قوی



  5. پاسپورت و کارت‌های شناسایی



  6. توصیه نامه



  7. انگیزه نامه



  8. ارائه مقالات isi مرتبط با رشته



  9. ارائه تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با رشته و مقطع



  10. دارا بودن تمکن مالی برای ادامه تحصیل

چنانچه دانشگاه مدارک شما را تایید و با درخواست پذیرش، موافقت کند، نامه‌ی پذیرش صادرخواهد شد. در ادامه‌ی روند مهاجرت تحصیلی باید وقت سفارت گرفته، مدارک مورد نیاز سفارت را آماده و فرم درخواست ویزای تحصیلی را پر کنید. در سفارت سوالاتی از دانشجوی متقاضی سفر پرسیده می‌شود. پاسخ به این سوالات که نوعی مصاحبه هستند، در گرفتن موافقت سفارت برای صدور  ویزای تحصیلی ، بسیار مؤثر است.

تفاوت کالج و دانشگاه

 در حین تحقیق در مورد دانشگاه احتمالا با واژه‌ی«کالج» نیز برخورد می‌کنید. کالج، موسسه‌ی آموزش عالی است که تنوع رشته و مقطع زیادی، ندارد. کالج فقط مدرک کاردانی و کارشناسی دانشجویان را، در چند رشته‌ی محدود صادر می‌کند. فضای کالج در مقایسه با دانشگاه کوچکتر و امکانات تحصیلی، علمی و آموزشی آن کمتر است. کالج‌ها برگزارکننده‌ی دوره‌های علمی، هنری، فنی و مهارت‌های کاری نیز هستند.

اما دانشگاه‌، مرکز آموزشی بسیار بزرگ، تخصصی، با تنوع رشته‌‌های تحصیلی، مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد. دانشگاه فضایی بزرگ و متشکل از چندین دانشکده‌ی تخصصی  است.‌ امکانات علمی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی در دانشگاه، کاملا پیشرفته است. تعداد بسیار زیاد دانشجویان، تنوع برنامه‌های آموزشی، تخصصی بودن سطح علمی تا کسب مدرک PHD، از دیگر ویژگی‌های دانشگاه است.

عبارت«کالج دانشگاهی» تعریف متفاوت تری نسبت به کالج دارد‌. کالج دانشگاهی  در حقیقت شعبه ای از یک دانشگاه بزرگ است که معمولا مقطع کارشناسی  را در رشته ای خاص مثلا رشته هنرهای آزاد، آموزش می‌دهد. کالج دانشگاهی زیر نظر دانشگاه اداره می‌شود. قوانین و ضوابط دانشگاه در آن رعایت شده و پس از فارغ‌التحصیلی، مدرک نهایی‌ توسط دانشگاه صادر خواهد شد. به عنوان مثال  کالج دانشگاهی هاروارد یک موسسه درون دانشگاه هاروارد است ،که مسئولیت مقطع کارشناسی دانشگاه را بر عهده دارد.

بررسی تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا

مهاجرت تحصیلی به ایالات متحده‌ی آمریکا، مزایا و معایب خاص خود را دارد. دانشگاه‌های آمریکا، بالاترین سطح دانش روز دنیا را ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها بسیار مجهز و دارای امکانات پیشرفته پژوهشی و آزمایشگاهی هستند. به همین دلیل تقاضا برای تکمیل تحصیلات در دانشگاه‌های آمریکا بسیار بالاست.

پس از مهاجرت تحصیلی به آمریکا علاوه بر مسائل درسی، باید از پس مسئولیت زندگی خود برآیید. دانشجوی مهاجر باید از لحاظ مالی،  توانایی پرداخت شهریه‌ی دانشگاه، اجاره مسکن یا هزینه‌های خوابگاه، خوراک، بیمه، پوشاک، خرید کتاب، هزینه‌های درمانی و پوشاک را داشته باشد. هزینه‌های زندگی در آمریکا بسیار بالاست و زندگی دانشجویی در آن  سخت است. این یکی از بزرگترین معایب تحصیل در آمریکاست.

ساعات کاری در آمریکا از متوسط جهانی بیشتر است. اما در کنار آن تحصیل در دانشگاه‌های برترآمریکا، باعث افزایش شانس استخدام در معتبرترین شرکت‌ها و همکاری با بهترین کمپانی‌ها می‌شود. مرخصی های بسیار کم و  طولانی بودن ساعات کاری در آمریکا، موجب کاهش زمان استراحت است. به خصوص اگر قصد اضافه‌کاری داشته باشید باید به کلی از زمان تفریح و فراغت خود صرف نظر کنید.

بیشتر بخوانید: مهاجرت کاری

مهاجرت تحصیلیمهاجرت تحصیلی

بررسی تحصیل در بهترین دانشگاه‌های انگلستان

انگلستان کشوری تاریخی با فرهنگ غنی است. دانشگاه‌های انگلستان جزو معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌آیند. گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج، کالج امپریال لندن و کالج دانشگاهی لندن سخت و در عین حال  بسیار پرتقاضا هستند. چرا که مدرک نهایی، دارای اعتبار بالا و پذیرفته شده  در تمام دنیا است.

 با وجود سیستم آموزشی بسیار قوی، هزینه‌های تحصیل در انگلستان نسبت به آمریکا کمتر است. هزینه‌های درمانی در انگلستان پایین و در بسیاری از موارد رایگان است. اما هزینه‌ی زندگی در شهر لندن بسیار بالاست. کُند و زمان‌بر بودن حمل و نقل عمومی، ترافیک سنگین و شانس کاریابی ضعیف برای مهاجران به دلایل نژادپرستانه، از جمله معایب مهاجرت تحصیلی و زندگی دانشجویی در انگلستان به شمار می‌رود.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.