مهاجران افغان مهمان ما هستند/ می‌خواهند روحیه ضدافغانی را فربه کنند

[ad_1] حسن کاظمی قمی در یک کنفرانس خبری در کابل، در مورد ابعاد مختلف تحولات افغانستان، منطقه و جهان صحبت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. کاظمی قمی نخست از حوادث طبیعی اخیر در ولایت هرات یاد کرد و ضمن همدردی با زلزله‌زدگان این ولایت گفت: جمهوری اسلامی همیشه در کنار مردم افغانستان بوده

کد خبر : 413219
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
مهاجران افغان مهمان ما هستند/ می‌خواهند روحیه ضدافغانی را فربه کنند

[ad_1]

حسن کاظمی قمی در یک کنفرانس خبری در کابل، در مورد ابعاد مختلف تحولات افغانستان، منطقه و جهان صحبت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کاظمی قمی نخست از حوادث طبیعی اخیر در ولایت هرات یاد کرد و ضمن همدردی با زلزله‌زدگان این ولایت گفت: جمهوری اسلامی همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و اکنون نیز از هیچ نوع همکاری با آسیب‌دیدگان هرات دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران از طریق جمعیت هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی(ره) آماده شده و اقدامات اولیه برای نجات زیر آوار ماندگان پس از زلزله آغاز شده است. همچنین ایجاد درمانگاه‌های صحرایی برای مداوای زخمی‌ها و ایجاد گروه تماس با کشورهای همسایه برای کمک رسانی از طریق مرز ایران از جمله کارهایی است که جمهوری اسلامی در دست اقدام دارد.

وی در پاسخ به اینکه به نظر می رسد در راستای حل سیاسی مسأله افغانستان، یک اختلاف جدی بین حکومت امارت اسلامی و کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، و آن مسأله تشکیل دولت فراگیر است، آیا نیاز نیست همسایگان و دیگر قدرت های منطقه و جهان یک راه حل جدید مورد قبول همه طرف ها به خصوص امارت اسلامی را روی میز بگذارند که قابل انعطاف باشد؟ گفت: در رابطه با نظام و حکومت، نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه دو رکن است؛ یکی مقبولیت و دیگری مشروعیت، مقبولیت مربوط به مردم است، اما مشروعیت در چارچوب نظام اسلامی می باشد و این بهترین راه برای حکومت داری است، اما در افغانستان آنچه مهم است، این که مردم چه می‌خواهند.

کاظمی قمی مردم افغانستان را بیگانه ستیز و غیور خواند که همواره هویت ملی و دینی را بر جغرافیا و سایر علایق ترجیح داده است و افزود: افغانستان مستقل و دارای حاکمیت ملی تنها برای مردم این سرزمین نه، بلکه برای ثبات کشورهای منطقه نیز سودمند است و این ملت باید با اراده ملی شایسته خودش به سمت ثبات و سازندگی حرکت کند.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه هدف از ایجاد گروه تماس کشورهای منطقه در فرمت مسکو که توسط شما ارائه شد، چیست؟ گفت: در اجلاس فرمت مسکو برای کشورهای همسایه و برخی کشورهای منطقه پیشنهاد تشکیل گروه تماس دادیم، به دلیل هماهنگی بیشتر و کار در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای، اما دغدغه کشورهای همسایه بیشتر از دیگران، نسبت به کمک کردن به ثبات، امنیت و مقابله تروریسم و بهبود اقتصاد و… در افغانستان است، علاوه بر آن نگرانی‌هایی که جامعه جهانی دارد کشورهای همسایه هم دارد، زیرا اگر امنیت در افغانستان برقرار نشود، امنیت منطقه نیز برهم می‌خورد و از این جهت باید همکاری جمعی صورت بگیرد.

وی افزود: به خاطر اینکه بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و حمایت جامعه جهانی و سازمان ملل، یک نقشه راه همکاری‌ها را تنظیم کنیم، بهتر است با طرف افغانستان در تماس باشیم، علاوه بر اینکه رابطه دو جانبه وجود دارد، گروه تماس نیز با مقامات افغانستان در موارد مختلف صحبت کند که اگر این اتفاق بیفتد، بهترین روش است و به همه طرف ها کمک خواهد کرد.

کاظمی قمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چرا مواد نفتی ایران از مرز افغانستان گاهی مسترد می‌شود؟ گفت، در اینکه از ایران مواد نفتی بی کیفیت صادر می‌شود، کاملاً رد می کنیم، اما اینکه از کشورهای دیگر وارد شود و از مرز ایران عبور می‌کند و استاندارد نباشد، ربطی به ما ندارد.

به گفته وی در ماه‌های اخیر بیشترین صادرات ایران به افغانستان گاز مایع بوده، اما بنزین و سوخت که خواسته افغانستان است، صادرات قابل توجهی نداشته، سال گذشته اعلام کردیم به مقامات کابل که مسیر ترانزیت را برای انتقال دیزل مجاز اعلام کنیم و کار در این زمینه جریان دارد.

بر اساس گفته‌های نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان، بنای ایران بر این است که از صادرات هر نوع کالای بدون استاندارد جلوگیری شود، اگر یک جایی اتفاق هم بیفتد، خطا است و با آن برخورد خواهیم کرد، حتی دستگاه‌های تولیدکننده باید استاندارد باشد و اگر فاقد کیفیت بود، با فروشنده برخورد قانونی خواهیم کرد،

کاظمی قمی تاکید کرد که مواد نفتی ایران همیشه استاندارد و مورد قبول بوده است.

وی در پاسخ به سوالات دیگر خبرنگاران در مورد وضعیت مهاجرین افغانستان در ایران نیز گفت: مهاجرین افغانستان مهمان ما هستند، علیرغم سنگ‌اندازی‌هایی از سوی عناصر افراطی در داخل و بیرون از ایران که می‌خواهند میان دو ملت نفاق و بدبینی ایجاد کنند، بین ایران و افغانستان رابطه اخلاقی همچنان باقی است و هیچ تغییری نکرده است.

به گفته نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان در میان مهاجرین غیرقانونی، افراد مخل امنیت که اعمال ناهنجار انجام دهد و یا حضور افراطی‌ها در داخل ایران منتفی نیست، اما ملت‌های دو طرف و دولت‌ها باید توجه داشته باشند که دشمن از همین عناصر می‌خواهد سوء استفاده کند؛ از این طرف روحیه ضد افغانی را فربه می‌کند و از آن طرف نیز یک عده را علیه مهاجرین تحریک می‌نماید.

وی افزود: هر دولتی مسئولیت دارد که برای تأمین امنیت خاک و مردم خود با افراد غیرقانونی برخورد کند ، اما شیطنت دشمن و واقعیت ایران و آنچه نسبت به مهاجرین می‌گذرد را باید در نظرگرفت.

کاظمی قمی به چگونگی روابط اقتصادی ایران با افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: خط همکاری راهبردی جمهوری اسلامی برای “تبدیل شدن افغانستان به چهار راه آسیا” جدی است و یقیناً تعامل اقتصادی در امنیت نیز موثر است و خط‌های اقتصادی از نگاه ایران در حقیقت خط دوستی است.

او تاکید کرد که اقتصاد ایران و افغانستان مکمل همدیگر است، زیرا جمهوری اسلامی در انتقال تجربه، فن‌آوری و انرژی هیچ ملاحظه‌ای ندارد و از آن طرف اقتصاد افغانستان بیشتر زراعتی است که محصولات آن به ایران منتقل می‌شود.

بر اساس اظهارات وی در حال حاضر ایران آماده است که پنج میلیون تن فرآورده‌های کشاورزی افغانستان را خریداری کند و در سایر عرصه‌ها نیز تلاش جریان دارد.

کاظمی قمی در ادامه سخنان خود به مساله حق آبه ایران از افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته حجم وسیعی از آب هیرمند هدر رفت که مقامات امارت اسلامی نیز اظهار تاسف کردند، بند کمال خان، بند ذخیره کننده آب نیست، بلکه در حقیقت مهار کننده آب است، ما با مقامات افغانستان مطرح کردیم که در بخش تکنیکی و تکنولژی برای رفع این اشکالات کمک کنیم.

به گفته او در معاهده آمده است که به هر میزان که آب وجود داشت باشد، باید سهم ایران داده شود و در آینده در چارچوب همین معاهده مشکلات حل خواهد شد.

وی در بخشی از سخنان خود به حملات گروه حماس فلسطین به مواضع رژیم صهیونیستی و سرزمین های اشغالی در عملیاتی به نام “طوفان الاقصی” نیز اشاره کرد و گفت: حملات مجاهدین حماس پیام بزرگی را به دنیا صادر کرد و آن اینکه رژیمی که در صدد توسعه قلمرو و سرزمین خود بود، اکنون در تقلای حفظ موجودیت خود می‌باشد.

وی حرکت برق آسای گروه حماس علیه رژیم صهیونیستی را بی نظیر خواند و تاکید کرد که این عملیات به اندازه ای موثر و کوبنده بود که تمام دستگاه اطلاعاتی و حتی گنبد آهنین نتوانست آن را مورد اطلاعات خود قرار بدهد.

کاظمی قمی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت برخاسته از اعتقادات دینی مردم در حال فروپاشی است.

31131

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.