منابع می گویند عربستان سعودی از اسد سوریه برای حضور در نشست سران عرب دعوت می کند

[ad_1] دو منبع گفتند، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در هفته های آینده به دمشق سفر خواهد کرد تا دعوتنامه رسمی برای شرکت در نشستی که قرار است در 19 ماه مه برگزار شود، به اسد ارائه کند. دفتر ارتباطات دولت عربستان و وزارتخانه های خارجه هر دو کشور به درخواست

کد خبر : 341630
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
منابع می گویند عربستان سعودی از اسد سوریه برای حضور در نشست سران عرب دعوت می کند

[ad_1]

دو منبع گفتند، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در هفته های آینده به دمشق سفر خواهد کرد تا دعوتنامه رسمی برای شرکت در نشستی که قرار است در 19 ماه مه برگزار شود، به اسد ارائه کند.

دفتر ارتباطات دولت عربستان و وزارتخانه های خارجه هر دو کشور به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب، گفت که این سازمان از هر حرکتی در سطح دوجانبه بین کشورهای عربی آگاه نیست.

وی افزود: قرار نیست از قبل در مورد این سفر مطلع شویم.

حضور اسد در اجلاس سران اتحادیه عرب، مهم‌ترین پیشرفت در توانبخشی او در جهان عرب از سال 2011 است، زمانی که سوریه از این سازمان تعلیق شد. اسد توسط بسیاری از کشورهای غربی و عربی به دلیل سرکوب وحشیانه تظاهرات – خشونتی که به یک جنگ داخلی طولانی انجامید – بایکوت شده بود.

بازگشت سوریه به این نهاد 22 نفره بیشتر نمادین خواهد بود، اما نشان دهنده تغییر رویکرد منطقه ای نسبت به درگیری سوریه است. صدها هزار نفر در جنگی جان باختند، جنگی که بسیاری از قدرت‌های خارجی را به خود جلب کرد و کشور را متلاشی کرد.

ماه گذشته منابعی به رویترز گفتند که ریاض و دمشق برای بازگشایی سفارت‌های خود پس از ماه مبارک رمضان به توافق رسیده‌اند. وزارت امور خارجه عربستان سعودی دستیابی به توافق را تایید نکرد اما گفت که در حال مذاکره با وزارت خارجه سوریه برای از سرگیری خدمات کنسولی است.

یکی از این سه منبع گفت که بیش از یک سال است که گفتگوها بر سر فهرستی از خواسته های عربستان سعودی از دولت سوریه به عنوان شرطی برای بهبود روابط، از جمله همکاری نزدیک در امنیت مرزی و قاچاق مواد مخدر، ادامه دارد.

به گفته یکی از منابع، گفتگوهای اولیه برای سفر شاهزاده فیصل به دمشق یا فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه به ریاض، به دلیل زمین لرزه هایی که در ماه فوریه ترکیه و سوریه را لرزاند، به تعویق افتاد.

مصر سنگین وزن اتحادیه عرب نیز تماس های خود را با اسد از سر گرفته است. هر دو طرف روز شنبه در جریان اولین سفر رسمی وزیر امور خارجه سوریه به قاهره در بیش از یک دهه گذشته، بر تقویت همکاری ها توافق کردند.

یک منبع امنیتی مصری به رویترز گفت که این سفر با هدف ایجاد گام هایی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از طریق میانجیگری مصر و عربستان انجام شده است.

برخی کشورها، از جمله ایالات متحده و قطر، با عادی سازی روابط با اسد مخالفت کرده اند و به وحشیگری دولت وی در جریان درگیری و نیاز به مشاهده پیشرفت به سوی راه حل سیاسی در سوریه اشاره کرده اند.

تماس بین مقامات سعودی و سوری پس از توافق تاریخی در ماه مارس بین عربستان سعودی و ایران، حامی اصلی اسد، برای برقراری مجدد روابط افزایش یافت.

نزدیک شدن ریاض و تهران بخشی از همسویی مجدد منطقه ای است، در بحبوحه تنش های فزاینده بین ایران و اسرائیل.

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی بامداد روز یکشنبه در حمله هوایی به پایگاه‌هایی در استان حمص سوریه حمله کردند، در حالی که منابع اطلاعاتی غربی گفتند که یک سری پایگاه‌های هوایی در مرکز سوریه که پرسنل ایرانی در آن مستقر هستند، در بمباران‌ها هدف قرار گرفته‌اند.

(گزارش اضافی توسط سامیه نخول در دبی و آیدان لوئیس در قاهره؛ ویرایش توسط فرانسیس کری)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.