مقایسه بازار سوپرمارکتی ایران با ترکیه/ تهران ارزان‌تر است یا استانبول؟

با در نظر گرفتن فروش آنلاین بازیگران اصلی ایران در سال ۱۴۰۰، تخمین زده می‏شود کل فروش آنلاین بازار سوپرمارکتی، حدود ۰٫۸ درصد باشد. با مقایسه این آمار با سایر کشورها و در نظرگیری کلان عواملی نظیر اثرات همه‌گیری و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان به سمت خرید آنلاین، پتانسیل رشد بسیار بالایی برای این بازار قابل

کد خبر : 240134
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۳۳
مقایسه بازار سوپرمارکتی ایران با ترکیه/ تهران ارزان‌تر است یا استانبول؟


با در نظر گرفتن فروش آنلاین بازیگران اصلی ایران در سال ۱۴۰۰، تخمین زده می‏شود کل فروش آنلاین بازار سوپرمارکتی، حدود ۰٫۸ درصد باشد. با مقایسه این آمار با سایر کشورها و در نظرگیری کلان عواملی نظیر اثرات همه‌گیری و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان به سمت خرید آنلاین، پتانسیل رشد بسیار بالایی برای این بازار قابل پیش‏بینی است.

محصولات سوپرمارکتی در ۱۴ گروه بررسی شده است. گروه لبنیات و بستنی با سهم ۱۹ درصد از کل بازار، بیشترین فروش را در بین گروه کالاهای سوپرمارکتی داشته است. این آمار از بررسی فروش سوپرمارکت‏ها در سراسر کشور حاصل شده است، در صورتی که برخی از گروه‏ها مانند میوه و سبزیجات، خواروبار و نان دارای کانال‏های تخصصی برای فروش هستند. لذا ممکن است سهم مصرف این گروه‏ها با در نظر گرفتن کانال‏های فروش تخصصی، افزایش یابد.
بازار لبنیات در ایران معادل ۱۹ درصد از کل خریدهای سوپرمارکتی است و در این میان پرفروش‏ترین محصولات لبنیات عبارتند از شیر، پنیر و ماست.

در این میان شیر سهم بیشتری در سبد خرید حضوری نسبت به سبد خرید آنلاین دارد. بدین صورت که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری شده در مراجعه حضوری به سوپرمارکت‌ها، ۶۸ آیتم شیر است، در صورتی که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری شده در مدل آنلاین ۵۹ آیتم شیر است. برهمین اساس هم بیش از ۷۰ درصد از بازار ماست در کشور، در اختیار ۵ برند است. قیمت ماست از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۱ درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش قیمت در مهرماه پارسال را به خود اختصاص داده است.

بیشتربخوانید:

اما بازار نوشیدنی هم در این خریدهای سوپرمارکتی یکی از برترین بخش‏های کالاهای سوپرمارکتی ایران در سال ۱۴۰۰ بوده که حدود ۱۷ درصد از خریدهای سوپرمارکتی را پوشش داده است. پرفروش‏ترین محصولات گروه نوشیدنی عبارتند از نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی انرژی‌زا. قیمت آبمیوه از ابتدا تا انتهای سال حدود ۱۷ درصد افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت در اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاده است. بازار آرایشی و بهداشتی در ایران هم با حدود ۱۹۰۰ برند مختلف در سال ۱۴۰۰ جزو پنج گروه پرفروش کالاهای سوپرمارکتی بوده است و معادل ۷٫۴ درصد از کل بازار سوپرمارکتی را داراست. پرفروش‏ترین محصولات این بخش عبارتند از دستمال و محصولات سلولی، مراقبت صورت و بدن و بهداشت و مراقبت کودک.

دستمال و محصولات سلولی سهم بیشتری در سبد خرید آنلاین نسبت به سبد خرید حضوری دارد. بدین صورت که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری‌شده در مراجعه حضوری به سوپرمارکت‌ها، ۹ آیتم دستمال و محصولات سلولی است در صورتی که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری‌شده در مدل آنلاین ۱۴ آیتم دستمال و محصولات سلولی است. قیمت دستمال کاغذی هم از ابتدا تا انتهای سال حدود ۴۳ درصد افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت در خردادماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاده است.

۲۵۶۲۲۰



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.