معضلِ آزار جنسی کودکان؛ راه چاره چیست؟

وب‌سایت سواد زندگی: طی چند روز گذشته ویدئویی از آزار جنسی یک «کودک کار» در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده، فرد آزاردهنده یک «آقازاده» هست و به همین بهانه مطلبی را تحت عنوان چگونگی محافظت از فرزندان در مقابل سواستفاده جنسی اینجا ارائه کرده‌ایم. اکثر مواقع والدین خیلی زود در مورد ایمنی و محافظت از بدن

کد خبر : 7640
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲:۲۷
معضلِ آزار جنسی کودکان؛ راه چاره چیست؟


وب‌سایت سواد زندگی: طی چند روز گذشته ویدئویی از آزار جنسی یک «کودک کار» در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده، فرد آزاردهنده یک «آقازاده» هست و به همین بهانه مطلبی را تحت عنوان چگونگی محافظت از فرزندان در مقابل سواستفاده جنسی اینجا ارائه کرده‌ایم.

اکثر مواقع والدین خیلی زود در مورد ایمنی و محافظت از بدن با کودکان خود صحبت نمی‌کنند. می‌توان انواع دلایل را برای این اتفاق شنید: «آن‌ها خیلی خردسال هستند و من مراقب آن‌ها هستم». «آن‌ها نمی‌فهمند این‌یک موضوع ترسناک است» یا «برای من اتفاق نخواهد افتاد ما در یک محله خوب زندگی می‌کنیم». اما این دلایل هیچ‌کدام قانع‌کننده نخواهند بود اگر فرزند ما مورد سو استفاده جنسی قرار بگیرد. «دانش سلاحی است که ممکن است فرزندان شمارا از قربانی شدن نجات دهد.»

ما به کودکان خردسال خود انواع روش‌ها را برای ایمن نگه‌داشتن خود آموزش می‌دهیم. ما به آن‌ها یاد می‌دهیم که به اجاق‌گاز دست نزنند، به آن‌ها یاد می‌دهیم که قبل از عبور از خیابان به هر دو طرف نگاه کنند، به آن‌ها یاد می‌دهیم که با غریبه‌ها حرف نزنند، اما اغلب یادمان می‌رود به آن‌ها بیاموزیم که چگونه مراقب بدن خود باشند تا از آن‌ها سو استفاده نشود.

عامل سو استفاده جنسی: ۱۰ درصد غریبه ۹۰ درصد آشنا

یک تحقیق انجام‌شده توسط مراکز کنترل بیماری (CDC) تخمین می‌زند که تقریباً از هر ۶ پسر ۱ نفر و از هر ۴ دختر ۱ نفر قبل از ۱۸ سالگی مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند. آیا می‌خواهید چیزی ترسناک‌تر هم بشنوید؟

حقیقت ترسناک این است که سو استفاده از کودکان در اغلب مواقع نه توسط افراد غریبه که از سوی نزدیکان و حتی همسالان کودک صورت می‌گیرد.

اغلب خانواده‌ها از این می‌ترسند که این اتفاق توسط غریبه‌ها رخ دهد و کودکان و نوجوانان توسط افرادی که نمی‌شناسند، مورد سو استفاده قرار گیرند و به بحث داخلی و سو استفاده توسط نزدیکان توجهی ندارند.

شیوع آزار جنسی کودکان ۲۰ درصد است که طبیعتاً شیوع آن در دختران بیشتر و در پسر‌ها کمتر است، اما بیش از ۹۰ درصد سو استفاده جنسی از کودکان توسط خانواده، بستگان، دوستان و آشنایان رخ می‌دهد و این‌یک الگوی شایع است.

به‌عبارت‌دیگر در همه آمار‌های جهانی اعلام‌شده است که تنها ۱۰ درصد از آزار‌های جنسی توسط غریبه‌ها رخ می‌دهد؛ و نکته تلخ‌تر آنکه ۲۳ درصد از عاملان آن نیز خود کودکان بوده‌اند.

ما باید با این واقعیت روبرو شویم که همچنان که نمی‌توانیم از کودکان خود در برابر شکستن استخوان دست یا پا، صدمه دیدن یا خطاکردن محافظت کنیم در برابر سو استفاده جنسی هم نمی‌توانیم محافظت کنیم.

ما به فرزندان خود اجازه می‌دهیم دوچرخه‌سوار شوند، درحالی‌که ممکن است به زمین بیفتند و به خود آسیب بزنند . ما باید به فرزندان خود اجازه دهیم که با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. اما … دقیقاً مانند کلاه ایمنی دوچرخه، ما می‌توانیم فرزندان خود را بادانش مسلح کننده ایمن کنیم. ”دانش سلاحی است که ممکن است فرزندان شمارا از قربانی شدن نجات دهد. ”

اکثر مواقع والدین خیلی زود در مورد ایمنی بدن با کودکان خود صحبت نمی‌کنند. می‌توان انواع دلایل را برای این اتفاق شنید: آن‌ها خیلی خردسال هستند و من مراقب آن‌ها هستم. آن‌ها نمی‌فهمند این‌یک موضوع ترسناک است یا برای من اتفاق نخواهد افتاد ما در یک محله خوب زندگی می‌کنیم. اما این دلایل هیچ‌کدام قانع‌کننده نخواهند بود اگر فرزند ما مورد سو استفاده جنسی قرار بگیرد.

۱۰ توصیه برای محافظت کودک از سو استفاده جنسی

با فرزندان خود صحبت کنید. هرگز زود نیست. یک روز دیگر منتظر نمانید همین امروز این مکالمات را شروع کنید. در ادامه ۱۰ توصیه مهم ارائه می‌شود:

۱. در مورد اعضای جنسی بدن زود صحبت کنید

چگونه از کودکان خود در برابر سو استفاده جنسی محافظت کنیم

از دوسالگی همچنان که واژه‌های چشم، گوش، بازو، پا را به کودکان خود یاد می‌دهید، نام آلت تناسلی مرد یا واژن را نیز یاد بدهید.

اگر از تلفظ این کلمات خجالت می‌کشید قبل از درس، تمرین کنید و کلمات را بار‌ها و بار‌ها با صدای بلند با خود بگویید تا وقتی آشنا به نظر برسند.

بسیار مهم است که به‌جای اسامی عامیانه از نام‌های مناسب برای اعضای بدن استفاده کنید . یا حداقل به کودک خود بیاموزید که نام واقعی اعضای بدن آن‌ها چیست.

۲. به آن‌ها بیاموزید که چرا اعضای جنسی بدن خصوصی هستند

به کودک خود بگویید که به چه علت به این قسمت‌ها خصوصی گفته می‌شود، زیرا قسمت خصوصی بدن برای همه قابل‌دیدن یا لمس کردن نیست.

توضیح دهید که مامان و بابا می‌توانند آن‌ها را برهنه ببینند، اما افراد خارج از خانه فقط باید آن‌ها را بالباس ببینند.

توضیح دهید که چگونه پزشک می‌تواند آن‌ها را بدون لباس ببیند، زیرا مادر و بابا در آنجا هستند و دکتر بدن آن‌ها را بررسی می‌کند.

۳. مرز‌های بدن را به کودک خود بیاموزید

به‌طور دقیق و عملی به کودک خود بگویید که هیچ‌کس نباید قسمت‌های خصوصی او را لمس کند و هیچ‌کس نباید از او بخواهد که قسمت خصوصی شخص دیگری را لمس کند. والدین اغلب قسمت دوم این جمله را فراموش می‌کنند.
سو استفاده جنسی اغلب با درخواست مجرم از کودک برای لمس کردن آن‌ها یا شخص دیگری آغاز می‌شود.

چگونه از کودکان خود در برابر سو استفاده جنسی محافظت کنیم

۴. به فرزند خود بگویید که گفتن اسرار بدن اشکالی ندارد

بیشتر بزهکاران به کودک می‌گویند سو استفاده را مخفی نگه دارد. آن‌ها این کار را با روشی دوستانه از قبیل: من عاشق بازی با شما هستم، اما اگر به شخص دیگری بگویید که چه بازی کرده‌ایم، اجازه نمی‌دهد دوباره باهم بازی کنیم یا تهدید اگر به کسی بگویی من به آن‌ها خواهم گفت که این ایده تو بوده و به دردسر خواهی افتاد به کودک می‌گویند.

به کودک خود بگویید هرکسی به او هر چه بگوید، گفتن اسرار بدن به پدر یا مادر مشکلی ندارد. به کودک خود بگویید که اگر کسی او را تشویق می‌کند اسرار بدن را مخفی نگه دارد، باید همیشه به شما بگوید.

۵. به کودک خود بگویید هیچ‌کس نباید از قسمت‌های خصوصی او عکس بگیرد

والدین این‌یکی را اغلب فراموش می‌کنند. برخی مواقع افراد بیماری وجود دارند که دوست دارند از کودکان برهنه به‌صورت آنلاین عکس بگیرند و تجارت کنند. این‌یک اپیدمی است و کودک شمارا در معرض خطر قرار می‌دهد.

اگر تنها در مورد ایمنی بدن صحبت کنید، ممکن است این عامل خطر را از دست بدهید. به کودک خود بگویید هیچ‌کس نباید هرگز از قسمت‌های خصوصی او عکس بگیرد.

۶. به کودک خود بیاموزید که چگونه از شرایط ترسناک یا ناراحت‌کننده خارج شود

برخی از کودکان از گفتن نه به مردم خجالت می‌کشند به‌ویژه در مقابل همسالان بزرگ‌تر یا بزرگ‌سالان. به آن‌ها کمک کنید تا بهانه‌هایی برای خارج شدن از موقعیت‌های ناخوشایند داشته باشند.

به کودک خود بگویید که اگر کسی می‌خواهد قسمت‌های خصوصی را ببیند یا لمس کند می‌تواند به او بگوید که برای رفتن به دستشویی لازم است آنجا را ترک کند.

چگونه از کودکان خود در برابر سو استفاده جنسی محافظت کنیم

۷. برای اوقات ناامنی یا سو استفاده، یک کلمه رمز داشته باشید

وقتی بچه‌ها کمی بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانید یک کلمه کد به آن‌ها بدهید که در صورت احساس عدم امنیت از آن استفاده کنند. از این کلمه رمز یا کد می‌توان در خانه، هنگامی‌که کسی مهمان شماست یا شما به منزل کسی رفته‌اید، یا هنگامی‌که در اتاق دیگری بازی می‌کنند یا می‌خوابند یا درس می‌خوانند، استفاده کرد.

۸. به کودک خود بگویید اگر یک راز بدن را به شما بگوید هرگز مشکلی نخواهند داشت

بسیاری از کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند غالباً از ترس اینکه دچار مشکل یا تنبیه شوند چیزی به والدین خود نگفته‌اند. این امر اغلب توسط مجرم تکرار می‌شود. به فرزند خود بگویید که هر اتفاقی بیفتد و او هرگاه چیزی در مورد ایمنی بدن یا اسرار بدن به شما بگوید، هرگز به مشکل نخواهند خورد یا تنبیه نخواهد شد.

۹. به کودک خود بگویید «لمس مخفی» ممکن است غلغلک یا احساس خوبی داشته باشد

بسیاری از والدین و کتاب‌ها در مورد «لمس خوب . لمس بد» صحبت می‌کنند. شما سعی کنید از این دو اصطلاح استفاده نکنید چراکه ممکن است کودک را گیج کند.

بهتر است از اصطلاح «لمس مخفی» استفاده کنید و به کودک بیاموزید که در برابر هر لمس مخفی نه بگوید و به شما اطلاع دهد.

۱۰. به فرزند خود بگویید که این قوانین برای همه حتی اگر آشنا یا کودک دیگری باشد یکسان است

این نکته مهمی است که باید با کودک در مورد آن بحث کنید. وقتی از یک کودک خردسال می‌پرسید که یک آدم بد چگونه به نظر می‌رسد او به‌احتمال‌زیاد یک شرور کارتونی را توصیف می‌کند. حتماً به فرزند خود بگویید که هیچ‌کس نمی‌تواند قسمت‌های خصوصی او را لمس کند.

می‌توانید جملاتی مانند این را بیان کنید: مامان و بابا ممکن است وقتی شمارا تمیز می‌کنیم یا اگر به کرم نیاز دارید، شمارا لمس کنند .، اما هیچ‌کس دیگری نباید آنجا را لمس کند. نه دوستان، نه خاله‌ها یا دایی‌ها، نه معلم‌ها یا مربیان . هیچ‌کس. حتی اگر آن‌ها را دوست دارید یا فکر می‌کنید که آن‌ها مسئول هستند، آن‌ها هرگز نباید به قسمت‌های خصوصی شما دست بزنند.

چگونه از کودکان خود در برابر سو استفاده جنسی محافظت کنیم

توصیه پایانی

بدیهی است که این توصیه‌ها کاملاً از سو استفاده جنسی جلوگیری نمی‌کند، اما کودکان بدون این صحبت‌ها در معرض خطر بسیار بیشتری قرار دارند.

دانش بازدارندگی قدرتمندی برای سو استفاده جنسی از کودکان است . به‌ویژه در مورد کودکان خردسال که به دلیل بی‌گناهی و ناآگاهی در این زمینه هدف قرار می‌گیرند.

یادمان باشد که این صحبت‌ها را اغلب با کودکان خود انجام دهید. یک‌بار کافی نیست. این موضوعی است که باید بار‌ها و بار‌ها موردبازنگری قرار گیرد. زمان‌های طبیعی را برای تکرار این پیام‌ها پیدا کنید . مانند زمان حمام یا وقتی‌که آن‌ها برای تعویض لباس برهنه هستند.

این توصیه‌ها می‌توانند زندگی برخی خانواده‌ها را تغییر دهند و قدرت جلوگیری از برخی از وحشتناک و آسیب‌زاترین تجربیات را دارد. لطفاً این توصیه‌ها را باکسانی که دوستشان دارید و به آن‌ها علاقه دارید به اشتراک بگذارید.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.