معرکه‌گیری سیاوش طهمورث/ دروغ سیزدهِ اصغر فرهادی و آل‌پاچینو/ میزان سفر ایرانی‌ها به ترکیه

[ad_1] مروری بر فرهنگ و هنر در ۱۳ روز تعطیلات نوروزی، واکنش تهیه‌کننده «برادران لیلا» به تماشای نسخه قاچاق، شایعه همکاری اصغر فرهادی و آل‌پاچینو، آمار بازدید از موزه سینما و فروش اکران‌های نوروزی، صدرنشینی تخت‌ جمشید در بازدیدهای نوروزی، وضعیت سفر ایرانی‌ها به ترکیه در ماه پُرزلزله و درگذشت آهنگساز مطرح ژاپنی از تازه‌ترین رویدادهای فرهنگی

کد خبر : 342209
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
معرکه‌گیری سیاوش طهمورث/ دروغ سیزدهِ اصغر فرهادی و آل‌پاچینو/ میزان سفر ایرانی‌ها به ترکیه

[ad_1]

مروری بر فرهنگ و هنر در ۱۳ روز تعطیلات نوروزی، واکنش تهیه‌کننده «برادران لیلا» به تماشای نسخه قاچاق، شایعه همکاری اصغر فرهادی و آل‌پاچینو، آمار بازدید از موزه سینما و فروش اکران‌های نوروزی، صدرنشینی تخت‌ جمشید در بازدیدهای نوروزی، وضعیت سفر ایرانی‌ها به ترکیه در ماه پُرزلزله و درگذشت آهنگساز مطرح ژاپنی از تازه‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه بودند.

به گزارش ایسنا، بعد از گذراندن تعطیلاتی آرام و بی‌حاشیه، آن‌چه که بر فرهنگ و هنر در این تعطیلات گذشت را مرور کردیم. از مهم‌ترین خبرهایی که در این ۱۳ روز پر حاشیه شد، به فیلم «برادران لیلا» مربوط بود اما به هر حال در این ایام در گذشت چند چهره فرهنگی از جمله احمد سمیعی گیلانی، نورمحمد ذوالفقاری، منوچهر جمالی‌پور و بتول فروزان اتفاق افتاد و بیشترین اخبار هم باتوجه به داغ بودن بازار سفرهای نوروزی به حوزه گردشگری مربوط بود.

واکنش تهیه‌کننده «برادران لیلا» به تماشای نسخه قاچاق 

تقریبا تا یک ماه دیگر حاشیه‌های فیلم «برادران لیلا» یک ساله می‌شود و این ساخته‌ی سعید روستایی، از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بعد از رونمایی پرماجرا در جشنواره کن تا به امروز یکی از سوژه‌های جدی و پرچالش سینما بوده است.

جدیدترین حاشیه «برادران لیلا» انتشار نسخه قاچاق آن برای مخاطب ایرانی پس از پخش در یک پلتفرم خارجی است؛ اتفاقی که قابل پیش‌بینی بود و تهیه‌کننده فیلم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با توجه به برنامه‌ریزی کمپانی پخش‌کننده‌ی فیلم برای انتشار نسخه بلورِی، نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بود.

حال تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» در تازه‌ترین اظهاراتش به ایسنا، با اعلام این‌که شورای پروانه ساخت دولت گذشته فهرستی رسمی برای اصلاحات فیلمنامه به سازندگان فیلم ابلاغ نکرده بود، از مدیران سینمایی درخواست کرد که با توجه به پخش نسخه قاچاق فیلم، اجازه پخش «برادران لیلا» در سینماها و پلتفرم‌ها داده شود.

همکاری اصغر فرهادی و آل‌پاچینو دروغ سیزده است؟

در حالی که خبرهایی درباره ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی در آمریکا با حضور ستاره‌هایی چون «آل پاچینو» در رسانه‌ها منتشر شده، این خبر فعلا هیچ منبع موثقی ندارد و به نظر می‌رسد با یک دروغ سیزده رو به رو هستیم!

این خبر با پایان تعطیلات نوروز از روز دوشنبه، چهاردهم فروردین، با سرعت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی و حتی خبرگزاری‌ها دست به دست شد. اصغر فرهادی هیچ واکنشی به این خبر نداشت و بر اساس اطلاعات مندرج در سایت IMDb نیز آخرین پروژه فرهادی فیلم «قهرمان» است و هنوز جزئیاتی از پروژه جدید این سینماگر ایرانی منتشر نشده است.

چند نفر در تعطیلات نوروز به سینما رفتند؟

از شروع اکران نوروزی سینماها کمتر از ۲۰ روز گذشته و گیشه سینما در پایان تعطیلات سال جدید روزهای بهتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل و نیز ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ پشت سر گذاشته است. تعداد مخاطبان نوروزی سینما به مدد ادامه‌ی اکران چند فیلم که از ماه‌های آخر سال گذشته روی پرده بودند، به بیش از یک میلیون و ۱۶۳ هزار نفر رسید و گیشه‌ی سینماها نیز در تعطیلات نوروز ۵۸ میلیارد و ۲۲۶ میلیون تومان فروش داشت.

اعلام آمار بازدید از موزه سینما در نوروز

همچنین در ایام نوروز ۲۳ هزار و ۳۰۲ نفر از تالارهای موزه سینما بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی نزدیک به ۴۲ درصد داشته است.

علاقمندان برای بازدید از تالارهای موزه سینمای ایران در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند هر روز غیر از شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر به این مجموعه فرهنگی- تاریخی مراجعه کنند.

«تخت جمشید» صدرنشین شد

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز با پایان فعالیت نوروزی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، از وضعیت بازدید این پایگاه‌ها گزارشی ارائه کرد و گفت: «تخت جمشید» در نوروز ۱۴۰۲ پربازدیدکننده‌ترین پایگاه میراث جهانی ایران معرفی شد. پایگاه‌های میراث جهانی میدان امام اصفهان، باغ فین کاشان و پاسارگاد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

مازیار لرستانی و ژاله صامتی «طناز» را حذف کردند؟

آغاز پخش برنامه «طناز» کمال تبریزی در شبکه‌ نمایش خانگی و حضور برخی مهمانان پر سر و صدای این برنامه از جمله ژاله صامتی که از ضرورت آشنایی بازیگر به خوانندگی و رقص گفت و همچنین مازیار لرستانی که تجربه‌های شخصی‌اش پس از تغییر جنسیت را بازگو کرد، در کنار بازنشر مکرر بخش‌هایی از این گفت‌وگوها در فضای مجازی، در نهایت به حذف این برنامه از پلتفرم پخش‌کننده انجامید.

این در حالی بود که معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره‌ی دلایل حذف برنامه «طناز» کمال تبریزی از پلتفرم پخش‌کننده، تاکید کرد با رفع اصلاحات محتوایی و صدور مجوز، این برنامه می‌تواند به پخش خود ادامه دهد.

کمال تبریزی هم در اظهارنظری کوتاه درباره این تصمیم تصریح کرد: بیست سال طول کشید تا «مارمولک» را پخش کنند، احتمالا بیست سال دیگر طول می‌کشد تا «طناز» را بدون سانسور پخش کنند.

معرکه‌گیری سیاوش طهمورث در آغاز سال

هرچند برای تماشای نمایش در مجموعه تئاتر شهر باید مدتی منتظر بمانیم اما دیگر سالن‌های نمایشی فعالیت خود را در سال جدید آغاز کرده‌اند و سیاوش طهمورث از دوشنبه ۱۵ فرودین روی صحنه است. او که پیش از این اجرای موفقی از نمایشنامه «معرکه در معرکه» نوشته داود میرباقری را روی صحنه برده، تصمیم دارد بار دیگر این نمایشنامه را با گروه تازه‌ای از بازیگران اجرا کند. این اثر نمایشی از ۱۵ فروردین ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

آهنگسازهای «هفت خان اسفندیار» مشخص شدند

همچنین «هفت خان اسفندیار» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج‌ است که اردیبهشت ماه سال جاری در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. در تازه‌ترین خبر پیرامون این نمایش اعلام شد که بردیا کیارس و پوریا خادم همکاری مشترک خود را در نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» در مقام آهنگساز به نمایش می‌گذارند.

تازه‌هایی از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ 

از دیگر رویدادهای روز دوشنبه این بود که «تیری فرمو» مدیر باسابقه جشنواره فیلم کن در نخستین مصاحبه اش درباره هفتاد و ششمین دوره این رویداد سینمایی که حدود یک و نیم ماه دیگر در فرانسه برگزار می‌شود و تلاش‌های خود برای گردآوری یک دوره مهم دیگر این رویداد، تلاش ناموفق خود برای حضور یک زن به عنوان رییس هیات داوران، امیدهایش برای جذب آثار بومیان آمریکا در کنار آثار هالیوودی، ادامه غیبت آثار نتفلیکس و غیره صحبت کرد.

بازگشت «ایندیانا جونز» با جشنواره کن

همچنین اعلام شد که جدیدترین قسمت از سری فیلم‌های هیجانی و ماجراجویانه «ایندیانا جونز» با بازی «هریسون فورد» نخستین نمایش جهانی خود را در دوره جدید جشنواره کن تجربه خواهد کرد.

درگذشت آهنگساز مطرح ژاپنی 

«ریوئیچی ساکاموتو» آهنگساز برجسته ژاپنی و موسس گروه موسیقی «یلو مجیک ارکسترا» که خلق موسیقی فیلم‌هایی همچون «آخرین امپراتور»‌،‌ «آسمان سرپناه»‌ و «از گور برخاسته»‌ را در کارنامه دارد، در سن ۷۱سالگی درگذشت. این آهنگساز در ژانویه سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که به سرطان مبتلا شده است و مراحل درمان را طی می‌کند.

جایزه «الیویه» برای انیمیشنی که روی صحنه رفت

همچنین جایزه تئاتر «اولیویه» برندگان خود را شناخت و اقتباس نمایشی از انیمیشن معروف «همسایه من توتورو» با کسب شش جایزه، برنده بزرگ جوایز تئاتر «اولیویه» نام گرفت. این نمایش محصول تحسین شده شرکت رویال شکسپیر بر اساس انیمیشن محبوبی به همین نام محصول ۱۹۸۸ ساخته «هایائو میازاکی» انیماتور بزرگ ژاپنی است و داستان آن درباره دو خواهر است که وقتی پس از جنگ با پدرشان به خانه‌ای روستایی جدید نقل مکان می کنند، موجوداتی سحرآمیز به نام توتورو کشف می‌کنند و با آنها دوست می‌شوند.

نمایش «همسایه من توتورو» که در ۹ شاخه نامزد دریافت جایزه بود در نهایت جوایز بهترین نمایش کمدی، کارگردانی، صحنه پردازی، نور، صدا و طراحی لباس را به خود اختصاص داد.

من کتابم، مرا بخوان!

هر سال دوم آوریل، روز تولد هانس کریستین اندرسن، به عنوان روز جهانی کتاب کودک از سوی دوست‌داران ادبیات کودک گرامی داشته می‌شود تا عشق به خواندن را برانگیزد و توجه همگان را به اهمیت و نقش کتاب کودک در ژرفا بخشیدن به زندگی کودکان جلب کند. دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) از سال ۱۹۶۷ حامی این رویداد بوده است و هر ساله با انتشار پیام و پوستری، نقش بی‌بدیل کتاب‌ها را در زندگی کودکان یادآور می‌شود. امسال شاخه‌ ملی ایبی در کشور یونان حامی رسمی روز جهانی کتاب کودک ۲۰۲۳ و عهده‌دار تهیه‌ پوستر و پیام روز جهانی کتاب کودک بود. بر این اساس «من یک کتاب هستم، مرا بخوان!» شعار روز جهانی کتاب کودک ۲۰۲۳ است.

برگزاری کنسرت‌ها تا ۴ روز دیگر ادامه دارد

شرایط برگزاری کنسرت‌ها در ماه رمضان همچنان مهیاست و خوانندگان و هنرمندان موسیقی می‌توانند تا ۱۸ فروردین ماه به روی صحنه بروند. اکنون که تعطیلات نوروز را پشت سر گذاشته‌ایم، مسیر برگزاری کنسرت‌ها اگرچه به تعطیلی کامل نرسیده است اما خصوصا در شهرستان‌ها تعداد آنها به مراتب کمتر از نیمه نخست فروردین است که قطعا نزدیک شدن به ایام شهادت و شب‌های قدر در این امر بی‌تأثیر نبوده است.

پخش برنامه‌ای با محوریت «سرود» از شبکه‌های نسیم و افق 

در ادامه اخبار روز دوشنبه اعلام شد که پخش ویژه برنامه تلویزیونی «همآهنگ» با محوریت و روایتی از «سرود» و «موسیقی» به‌زودی از شبکه‌های «نسیم» و «افق» آغاز می‌شود. این برنامه که در آن ۱۴ هزار کیلومتر سفر زمینی برای دیده شدن گروه‌های سرود در ۱۰ نقطه ایران تجربه شده، محصولی از مرکز موسیقی«مأوا»، به تهیه‌کنندگی سیدمحمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی است.

ایرانی‌ها کمتر به ترکیه سفر کردند؟

آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه نشان می‌دهد در ماه فوریه ۲۰۳۲ درحالی‌که این کشور با زلزله‌های پی‌درپی روبه‌رو شده بود، سفر ایرانی‌ها به ترکیه نزدیک به ۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. با این وجود، ایران همچنان چهارمین کشور پرمسافر در ترکیه است.

 ترکیه اعلام کرده که پس از رکود طولانی‌مدت همه‌گیری کرونا شاهد بازگشت کامل گردشگران است و تعداد مسافران خارجی که در سال ۲۰۲۲ رکورد زده و درآمد بالایی را برای این کشور به ارمغان آورده، دولت ترکیه را بر آن داشته تا برآوردهای گردشگری خود را برای سال ۲۰۲۳ افزایش دهد. بر همین اساس وزارت فرهنگ و گردشگری اعلام کرد که تنها در ماه فوریه، تعداد مسافران و گردشگران این کشور به یک میلیون و ۸۷۰ هزار و ۴۱۴ نفر رسیده است، درحالی‌که این تعداد در فوریه سال ۲۰۲۲ یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر بود.

پرداخت ۲۰۰ دلار به زائران عراق

در ادامه، شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و حج، از فراخواندن دارندگان اسناد حج به تاریخ «فروردین‌ماه ۱۳۸۶» برای تکمیل ظرفیت کاروان‌های خالی در برخی استان‌ها و همچنین توافق با بانک مرکزی برای عرضه ۲۰۰ دلار به دینار عراق به زائران عتبات عالیات خبر داد.

رونمایی از یک اسکلت نادر

میلیون‌ها سال پس از زندگی دایناسورها روی کره زمین، اسکلت یک «تیرانوسوروس رکس» عظیم‌الجثه پیش از آن‌که حراج شود در سوئیس به نمایش گذاشته شد. این اسکلت  قرار است در حراجی هجدهم آوریل با قیمت تخمینی ۵ تا ۸ میلیون فرانک سوئیس معادل ۵.۴۳ تا ۸.۷۰ میلیون دلار به مزایده گذاشته شود. این اسکلت که ۳.۹ متر ارتفاع و ۱۱.۶ متر طول دارد، ‌ سومین اسکلت دایناسور «تی رکس» ‌ به شمار می‌رود که تاکنون به مزایده گذاشته شده است، همچنین نخستین «تی رکس» ‌ خواهد بود که در یک حراجی واقع در اروپا ارائه می‌شود.

محمود پاک‌نیت با روزی روزگاری مشهور شد

دست آخر این‌که گفت‌وگویی با محمود پاک‌نیت به بهانه حضور او در سریال «آتش و باد» که به عنوان سریال نوروزی و ماه رمضان شبکه سه سیما روی آنتن است، داشتیم. 

محمود پاک نیت که پیش از حضور در «آتش و باد» به گفته خود با سریالی مشابه فضای این مجموعه ـ یعنی «روزی روزگاری» ـ مشهور شده بود، با اعتقاد بر این‌که برای نگارش متن «آتش و باد» وقت صرف شده است، در عین حال نسبت به کیفیت فیلمنامه و ساخت برخی سریال های تلویزیونی انتقاد کرد.

پیشنهادهایی برای خواندن: 

نقاشی چهره مادران قهرمان که فرزندشان را از دست داده‌اند

کی می‌آیی “حاج احمد”؟

معنی واقعی مرگ را لحظه‌ای فهمیدم که گفتند کاوه کشته شد!

انتهای پیام 

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.