معرفی بهترین اقتباس‌های سینمایی که بر اساس کتاب‌ها ساخته شد‌ند

فیلم‌های سینمایی به طور کلی یک پدیده هیجان‌انگیز در حوزه هنر هستند که علاوه بر فیلم‌نامه‌های اورجینال، با اقتباس از دیگر آثار هنری مثل سریال، کتاب، انیمیشن، بازی ویدیویی و یا کمیک‌بوک هم ساخته می‌شوند. به آن‌ها اقتباس‌های سینمایی گفته می‌شود. الهام‌گیری مستقیم از یک اثر اصلا کار آسانی نیست و به همین خاطر ساخت

کد خبر : 66949
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
معرفی بهترین اقتباس‌های سینمایی که بر اساس کتاب‌ها ساخته شد‌ند


فیلم‌های سینمایی به طور کلی یک پدیده هیجان‌انگیز در حوزه هنر هستند که علاوه بر فیلم‌نامه‌های اورجینال، با اقتباس از دیگر آثار هنری مثل سریال، کتاب، انیمیشن، بازی ویدیویی و یا کمیک‌بوک هم ساخته می‌شوند. به آن‌ها اقتباس‌های سینمایی گفته می‌شود.

الهام‌گیری مستقیم از یک اثر اصلا کار آسانی نیست و به همین خاطر ساخت فیلم‌های اقتباسی دشوار بوده و گهگاه با شکست مواجه می‌شود. با این حال، فیلم‌هایی هم هستند که با وجود اقتباس از کتاب‌ها، موفق به تاریخ‌سازی شده‌اند؛ در ادامه این مقاله ۱۰ اقتباس سینمایی برتر بر اساس کتاب‌ها را به شما معرفی می‌کنیم که برخی نزد مخاطبان شناخته‌شده و برخی هم آنچنان میان مخاطبان امروزی مطرح نیستند.


با بهترین فیلم‌ها از نگاه ویجیاتو آشنا شوید:

  • برترین فیلم‌های تاریخ سینما با مضمون کریسمس کدام است؟
  • برترین فیلم‌های زامبی محور که احتمالاً با آن‌ها آشنا نیستید
  • بهترین فیلم‌های مهیج روان‌شناختی تمام دوران کدام است؟
  • معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در مورد جستجو گنج
  • بهترین فیلم‌هایی که درباره حضرت مسیح ساخته شدند

۱. Midnight Cowboy

فیلم درام Midnight Cowboy که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم در سال ۱۹۶۹ هم شده، شامل بازیگرانی چون جان ویت، داستین هافمن، برندا واکارو و سیلویا مایلز می‌شود. جان شلزینجر این فیلم را بر اساس کتابی به همین نام اثر جیمز لئو هرلیهی ساخت. داستان درباره جوانی تگزاسی به نام جو باک است که زندگی خسته‌کننده خود را به امید رسیدن به رویاهایش در نیویورک ترک می‌کند.

گرچه با ورود به نیویورک، جو متوجه می‌شود زندگی آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود و فرصت چندانی برای پیشرفت وجود ندارد. در این میان او با مردی به نام راستو ریزو می‌شود؛ این دوستی عجیب آرام آرام به هسته اصلی فیلم تبدیل می‌شود که پیچیدگی‌ها و پستی بلندی‌های خودش را دارد.

با اینکه جان شلزینجر با کمک ستارگان بزرگ هالیوودی مثل جان ویت و داستین هافمن یک برنده اسکار را تحویل مخاطبان داد و کار شگفت‌انگیزی را به ثمر رساند، باید اعتراف کرد که کتاب لئو هرلیهی حتی عمیق‌تر و خارق‌العاده‌تر از آن است.

۲. Children of Men

اقتباس سینمایی

در سال ۲۰۲۷، انسان‌ها بیش از دو دهه است که دیگر قابلیت تولید مثل ندارند و به نظر می‌رسد بشر به پایان مسیر خود رسیده است. در حالی که بحران و آشفتگی پایه‌های تمدن بشری را متزلزل کرده، دنیای در شرف مرگ و نیستی، آخرین شانس بقایش را در وجود زنی به نام کی (کلر هوپ اشیتی) می‌بیند که به گونه‌ای غیرقابل درک باردار شده‌ است. ثیو (کلایو اوون) اکنون باید با همراهی زن سابقش (جولیان مور) کی را جابجا کنند.

آلفونسو کوارون به خاطر ساخت Children of Men مورد تحسین بسیاری قرار گرفت و در مراسم‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شد. کلیت داستان پی. دی. جیمز (نویسنده رمان) در فیلم حفظ شده اما برخی شخصیت‌های آن تغییر کرده یا به کلی حذف شده‌اند.

علاوه بر مور و اوون، مایکل کین، چیویتل اجیوفور، کلیر هوپ آشیتی، چارلی هونام، پم فریس و دنی هوستون در اقتباس سینمایی «فرزندان انسان» حضور دارند.

۳. The Graduate

اقتباس سینمایی

رمان The Graduate از چالز وب تاکنون دوباره منبع اقتباس بوده است؛ یک فیلمی سینمایی به همان نام که موفقیت بسیاری در باکس آفیس کسب کرد و دیگر کمدی Rumor Has It با بازی جنیفر آنیستون.

بنجامین برادوک پس از فارغ‌التحصیلی از یک دانشگاه کوچک به خانه بازمی‌گردد، آن هم در حالی که هیچ برنامه‌ای برای آینده خود ندارد. او پس از اشتباهات فراوان ابتدا با زنی میانسال وارد رابطه می‌شود و سپس دختری جوان (دختر خانوم رابینسون) مورد توجه‌اش قرار می‌گیرد.

چارلز وب همزمان که این شرایط خاص برای بنجامین را به حالت شوخ‌طبعانه روایت می‌کند، تلاش دارد به مسائلی عمیق درباره شخصیت‌ها و زندگی‌شان بپردازد. فیلم مایک نیکولز محصول ۱۹۶۷ هم تا حد زیادی المان‌های نوشتاری و روایتی وب را وفادارانه حفظ می‌کند تا پس از دهه‌ها، همچنان در میان کلاسیک‌های قابل احترام هالیوود در سبک خود باشد.

۴. The Searchers

اقتباس سینمایی

با هنرنمایی چهره‌های مطرح هالیوودی مثل جان وین، جفری هانتر و ناتالی وود، فیلم The Searchers (جویندگان، محصول ۱۹۵۶) بر اساس رمانی از آلن له می ساخته شده است که خودش یک داستان حقیقی را روایت می‌کند. غیر از تغییر نام شخصیت جان وین از آموس به ایتن، فیلم سینمایی تماما به کتاب له می وفادار می‌ماند.

درست مثل فیلم، کتاب «جویندگان» نیز بدون هیچ گونه عذر خواهی یک نگاه تاریک و واقع‌گرایانه به پیشگامان وسترن دارد. داستان از جایی شروع می‌شود که مارتین پاولی و آموس ادواردز متوجه می‌شوند قبیله کومانچی‌ها تمام خانواده آموس را قتل‌عام کرده‌ و دبی (برادرزاده آموس) را هم با خود برده‌اند.

این دو سپس راهی سفری پر از نفرت، کینه و انتقام می‌شوند تا دبی را پس بگیرند. پر از غرور، گناه و خشمی که از سر عشق شعله‌ور شده، آموس و مارتین در غرب وحشی سفر می‌کنند و در جستجوی آرامشی هستند که از دست داده‌اند.

۵. Twelve Years a Slave

اقتباس سینمایی

فیلم تحسین شده استیو مک‌کویین چیویتل اجیوفور را در نقش اصلی خود می‌دید و نام‌های بزرگی نیز در نقش‌های مکمل آن (مثل لوپیتا نیونگو، برد پیت و بندیکت کمبربچ) مشاهده می‌شدند.

کتاب آن، گرچه، یک اتوبیوگرافی یا خودزندگی‌نامه از سالومون نورثاپ (۱۸۵۳) است. او که یک سیاه‌پوست آزاد در شمال نیویورک است، دستگیر شده و سپس به عنوان برده فروخته می‌شود. نورثاپ ۱۲ سال تمام بدترین و خشونت‌آمیزترین رفتارها را در هیبت یک برده تحمل می‌کند. فیلم Twelve Years a Slave یک اقتباس دسته اول و عالی از بخش ننگین تاریخ آمریکا است که هیچ‌گاه از ذهن مخاطبان پاک نخواهد شد.

۶. Mary Poppins

اقتباس سینمایی

فیلم محبوب و مشهور «مری پاپینز» محصول ۱۹۶۴ با بازی جولی اندروز و دیک ون دایک و دنباله آن Mary Poppins Returns 2018 هردو بر اساس سری کتاب‌های پی. ال. تراورس ساخته شده‌اند.

اولین فیلم مری پاپینز به کارگردانی رابرت استیونسون و تهیه‌کنندگی والت دیزنییکی از مشهورترین فیلم‌های کودکان تاریخ سینماست. این فیلم به همراه دنباله‌اش تا حد قابل توجهی به کتاب محل اقتباس خود وفادار هستند اما المان‌های مختلفی از آن نیز روی پرده نقره‌ای نرفته است. به عنوان مثال مری پاپینز در کتاب‌ها شخصیت سرسخت‌تر و تندمزاج‌تری است و همچنین صحنه‌های جادویی مختلفی در آن‌ها وجود دارد که والت دیزنی و همکارانش از آن صرف نظر کرده‌اند.

۷. The Wizard of Oz

اقتباس سینمایی

جادوگر شهر اُز نوشته ال. فرانک باوم و تصویرگری ویلیام والاس دنسلو در ۱۷ مه ۱۹۰۰ انتشار یافت. داستان از این قرار است که دختری به نام دوروتی که با عمه و عمو و سگش زندگی می‌کند، تا اینکه بر اثر گردبادی شدید آن‌ها خانه‌شان را از دست می‌دهند.

فیلم ویکتور فلمینگ محصول ۱۹۳۹ هم بعد نزدیک به یک قرن هچنان جزو بهترین کلاسیک‌های کودکان است که هنرنمایی جودی گارلند، ری بولگر، برت لار و جک هالی در آن فراموش نخواهد شد.

۸. The Quiet American

اقتباس سینمایی

رمان «آمریکایی آرام» از گراهام گرین دوبار مورد اقتباس قرار گرفت؛ نسخه ۱۹۵۸ که تم اصلی رمان را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند، و نسخه ۲۰۰۲ که وفاداری بسیاری به منبع اقتباس خود نشان می‌دهد. داستان کتاب در سال ۱۹۵۵ روایت می‌شود و در واقع سیاست مداخله‌جویی ایالات متحده را مورد سرزنش قرار می‌دهد؛ سیاسی که حتی امروزه نیز دست به گریبان این کشور و مردم دیگر کشورها است.

فیلم The Quiet American 2002 به کارگردانی فیلیپ نویس و با حضور ستارگانی چون مایکل کین، برندن فریزر، دو تی های ین و تزی ما نامزد دریافت چندین جایزه معتبر از جمله «جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد» شده است.

۹. Jurassic Park

اقتباس سینمایی

این مورد – و صدالبته مورد بعدی – از جمله فیلم‌هایی هستند که خیلی از مخاطبان نمی‌دانند از یک کتاب اقتباس شده‌اند. «پارک ژوراسیک» امروزه یکی از مهم‌ترین فرانچایزهای سینمایی در هالیوود محسوب می‌شود که آغاز کار آن با Jurassic Park 1993 (ساخته استیون اسپیلبرگ) بود.

با اینکه فیلم استیون اسپیلبرگ واقعا خوب از کار درآمده اما رمان مایکل کرایتون بدون شک در یک سطح دیگر قرار دارد. کتاب کرایتون آنچنان که فکر می‌کنید به فضای بلاک‌باستری فیلم‌های پارک ژوراسیک شباهت ندارد و در حقیقت جنبه‌های خونین، تلخ و تهدید‌آمیز حمله موجوداتی مثل دایناسورها را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

در هر حال اسپیلبرگ تغییرات گسترده‌ای در داستان ایجاد کرده که حتی به بخش شخصیت‌پردازی هم می‌رسد. نتیجتا، اگر واقعا به دنیای پارک ژوراسیک علاقه دارید خواندن کتاب آن برای شما ضروری است.

۱۰. The Godfather

اقتباس سینمایی

واقعا نمی‌توان یک دوستدار سینما را یافت که با سه‌گانه افسانه‌ای «پدرخوانده» آشنا نباشد. با این حال کمتر کسی واقف است که این فیلم‌ها بر اساس کتاب ماریو پوزو ساخته شده. گرچه نمی‌توان انکار کرد که فرانسیس فورد کوپولا فراتر از منبع اقتباس خود پیش رفته و ساخته دست او با کتاب پوزو قابل مقایسه نیست.

نخستین فیلم از سه‌گانه The Godfather با بازی آل پاچینو، مارلون براندو، جیمز کان و دایان کیتن در سال ۱۹۷۳ به اکران درآمد و همچنان به زعم خیلی‌ها برترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شود؛ یک اقتباس سینمایی به‌یادماندنی.

منبع: Early Bird Books
برچسب‌هاسینمای جهانهالیوود
کپی شد

https://vgto.ir/aau



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.