مطالبات بانک‌ها از تسهیلات گیرندگان، قابلیت امهال دارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نظافتیان، دبیر حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در برنامه گفت و گوی ویژه ۱۸.۳۰ شبکه خبر به بررسی موضوع امهال بدهی‌های تولیدکنندگان گفت: مطالبات بانک‌ها از تولید کنندگان قابلیت امهال دارد منتهی برای تولیدکنندگان تسهیلات بیشتری قائل هستند. زمانی که بحث امهال مطرح می‌شود،

کد خبر : 20771
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۴:۰۴
مطالبات بانک‌ها از تسهیلات گیرندگان، قابلیت امهال دارد


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نظافتیان، دبیر حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در برنامه گفت و گوی ویژه ۱۸.۳۰ شبکه خبر به بررسی موضوع امهال بدهی‌های تولیدکنندگان گفت: مطالبات بانک‌ها از تولید کنندگان قابلیت امهال دارد منتهی برای تولیدکنندگان تسهیلات بیشتری قائل هستند. زمانی که بحث امهال مطرح می‌شود، به معنای تسهیلات جدید نیست بلکه بررسی و بخشودگی در تسهیلاتی است که قبلا از بانک‌ها دریافت کرده اند.

نظافتیان گفت: این موضوع نیاز به یک سازوکار داشتند تا امگان تمدید مهلت و قرارداد برای آن ها داده شود که شورای پول و اعتبار در مصوبات خود دستور العملی را اعلام کرد که به تصویب شورای فقهی بانک مرکزی هم رسید.

او ادامه داد: نسخه جدید این دستور العمل هم شهریور ماه امسال به بانک ها تاکید و ابلاغ شد. البته ابلاغیه رئیس کل بانک مرکزی هنوز به بانک ها اعلام نشده است. منظور تمدید تا شهریور 1400 است.

دبیر حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تصریح کرد: بدهی ها به دو نوع دسته بندی می شوند، برخی بدهی ها به موقغ پرداخت می شود و تا زمانی که معوق نشوند بدهی جاری هستند اما اگر تاخیر بر آن ها خورده شود این بدهی ها مشمول مقررات امهال وام برای تولیدکنندگان می شود.

این مقام مسئول به برخی مسائل شرعی در امهال بدهی های بانکی اشاره کرد و گفت: برخی از تولید کنندگان به موضوع شرعی وجه التزام و حلال و حرام بودن آن معترض هستند که معتقدم این موارد در شورای فقهی بانک مرکزی بررسی می شود.

نظافتیان با بیان این موضوع که تولیدکنندگان بدهکار جزو تسهیلات گیرندگان بدهکار محسوب نمی شود، گفت: اگر بانکی مطابق مصوبات بانک مرکزی مبنی بر این که تولیدکننده بدهکار بدحساب است  عمل نمی کند، متخلف است.

وجه التزام برای تولیدکننده بدهکار، حکم حرام دارد

نوده فراهانی، عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد در ادامه این برنامه بیان کرد: بعد از تحریم ها و جنگ اقتصادی، تورم های لجام گسیخته ای اتفاق افتاد و سرمایه در گردش ما با مشکل مواجه شد،  تولیدی ها برای تهیه مواد اولیه از منابع مالی دیگری استفاده می کردند که همین امر منجر به ایجاد معوقات شد.

وی افزود: سال گذشته مصوبه از بانک مرکزی به عنوان امهال بدهی های تولیدکنندگان شد. اما در این میان دیگر وجه التزام کارایی ندارد. فردی که نمی تواند تسهیلات خود را پرداخت کند چطور می تواند وجه التزام خود را بپردازد. واحدهای تولیدی نیاز جدی به سرمایه در گردش دارند.

این تولید کننده تاکید کرد: این مصوبه به بانک ها بیشتر از تولیدکنندگان اجازه برخورد داده است. یعنی الزام آور نیست و این اختیار را به بانک ها داده است تا اگر می توانند بدهی ها را امهال کنند.

نوده فراهانی بیان کرد: معتقدم بانک های کشور چند سال دیرتر از مشکلات تولیدی ها مصوبات جدیدی برای امهال و کمک به تولیدی ها تصویب کردند. اگر بانکی استمهال درخواست می کند دیگر سیستم نمی تواند به این تولیدی وام بدهد و در نهایت چرخهه تولید متوقف می شود.

وی گفت: واحدهای تولیدی به عنوان سربازان جنگ اقتصادی هستند و باید مانند هشت سال دفاع مقدس با آن ها برخورد شود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.