مشکل بزرگ تویوتا لندکروز جدید و دیگر شاسی‌ بلندهای مشابه/ عکس

[ad_1] تویوتا به‌تازگی نسل جدید لندکروزر را با تحولی در طراحی معرفی کرد. این شاسی بلند حالا از نوعی طراحی رترو برخوردار شده است؛ متفاوت از آن چیزی که در گذشته از آن دیده بودیم. با این تحول در طراحی، تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ حالا با امثال فورد برانکو، جیپ رانگلر و… مقایسه می‌شود. این‌ها شاسی

کد خبر : 383698
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
مشکل بزرگ تویوتا لندکروز جدید و دیگر شاسی‌ بلندهای مشابه/ عکس

[ad_1]

تویوتا به‌تازگی نسل جدید لندکروزر را با تحولی در طراحی معرفی کرد. این شاسی بلند حالا از نوعی طراحی رترو برخوردار شده است؛ متفاوت از آن چیزی که در گذشته از آن دیده بودیم. با این تحول در طراحی، تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ حالا با امثال فورد برانکو، جیپ رانگلر و… مقایسه می‌شود. این‌ها شاسی بلندهایی نام و نشان‌دار با تاریخچه طولانی‌اند که امروزه با سبک طراحی رترو روانه بازار می‌شوند. لندکروزر حالا که مسیر این شاسی بلندها را در پیش گرفته، به مشکلات اساسی آن‌ها هم دچار شده است. در ادامه به مشکلی می‌پردازیم که همه اس یو وی‌های پرطرفدار قدیمی از جمله لندکروزر با آن مواجه‌اند.

مشکل اساسی تویوتا لندکروزر جدید و امثال آن

رانگلر، برانکو و حالا تویوتا لندکروزر جدید چند وجه مشترک دارند. همه آن‌ها شاسی بلندهای دو دیفرانسیل خوشنامی با بدنه مربعی، لوگو بزرگ روی جلوپنجره، لیست بلند و بالای امکانات و تجهیزات آفرود مثل اسکید پلیت و محافظ‌های ناحیه کناری‌اند. علاوه بر این، قیمت پایه مقرون به صرفه‌ای به نسبت امکانات، پیشرانه و برند خود دارند که آن‌ها را برای خیلی از مردم قابل دسترس می‌کند. با این حال، اینجا یک مشکل اساسی وجود دارد: اینکه همه این اس یو وی‌ها مثل هم به نظر می‌رسند.

مشکل بزرگ تویوتا لندکروز جدید و دیگر شاسی‌ بلندهای مشابه/ عکس
تویوتا لندکروز

جای شکی ندارد که تویوتا به‌صورت اتفاقی تصمیم به ایجاد تحول در طراحی لندکروز همگام با امثال برانکو و رانگلر نگرفته است. این خودروساز ژاپنی هم با مشاهده تمایلات کنونی بازار تصمیم گرفته است که مسیر آن‌ها را دنبال کند؛ از آنجا که لندکروز هم مثل دو خودرو دیگر در دنیای اس یو وی‌ها شهرتی مثال‌زدنی دارد.

منشا شاسی بلندهای مربعی رترو

حالا باید دید که چرا امروزه شاسی بلندهای آفرودی با طراحی رترو مربعی محبوبیت پیدا کرده‌اند. مسئله به جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که ریشه این شاسی بلندها شکل گرفت. جیپ با تولید ویلیز ام‌بی طی جنگ جهانی دوم در دهه ۴۰ میلادی نامی برای خود دست و پا کرد و حالا در سال ۲۰۲۳ می‌بینیم که رانگلر جدید عملاً همان جیپ با اندازه بزرگ‌تر، اضافه شدن سقف و حذف تجهیزات نظامی است. لندکروزر هم از سال ۱۹۵۰ به‌عنوان یک خودرو نظامی پا به میدان گذاشت و چند سال بعد در سال ۱۹۵۴ نام «لندکروزر» را گرفت.

البته فورد برانکو مشابه بقیه ریشه نظامی ندارد، از آنجا که اولین بار در سال ۱۹۶۵ به تولید رسید. با وجود این، جای گفتن دارد که فورد در همان دهه ۴۰ میلادی نسخه‌ای معادل جیپ ویلیز را توسعه داده بود. همه این اس یو وی‌ها مسیری طولانی پر از تغییرات مختلف را طی کرده‌اند تا اکنون بخشی خاص از بازار خودروهای شاسی بلند را شکل بدهند.

این ریشه نظامی، طراحی مربعی بدنه با زوایای راست این خودروها را توجیه می‌کند. پس از این باید به این سوال پرداخت: چرا همه آن‌ها جلوپنجره‌های بزرگی دارند که بیش از حد جلب توجه می‌کند؟ جیپ که از همان زمان جنگ جهانی دوم طراحی چندمیله‌ای جلوپنجره را حفظ کرده است و به نظر نمی‌رسد قصد داشته باشد این سبک طراحی را کنار بگذارد. تویوتا از دهه ۶۰ میلادی نوشته «TOYOTA» را با اندازه کوچک‌تر از آن چیزی که امروزه ترند شده است، روی جلوپنجره لندکروزر سری ۴۰ قرار داد؛ در حالی که پیش از این نشان تویوتا در این قسمت نصب می‌شد.

مشکل بزرگ تویوتا لندکروز جدید و دیگر شاسی‌ بلندهای مشابه/ عکس
فورد برانکو

فورد با فورد اف-۱۵۰ اس وی تی رپتور که سال ۲۰۱۰ روانه بازار کرد، جلوپنجره گسترده با نوشته بزرگ را روی کار آورد. نوشته بزرگ «FORD» بخش قابل توجهی از جلوپنجره این پیکاپ را در بر می‌گرفت که ناخواسته زمینه‌ساز ترندی جدید در طراحی خودروها شد. همان‌طور هم که مشاهده می‌کنید، حالا روی جلوپنجره فورد برانکو نوشته بزرگ «BRONCO» نقش بسته است.

مقصد مشترک تویوتا لندکروزر جدید، برانکو و رانگلر

این‌که چرا خودروسازان به تولید شاسی بلندهایی با این شکل و شمایل روی آورده‌اند، جواب ساده و سر راستی دارد؛ طرفداران شاسی بلندها نشان داده‌اند که به شاسی بلندهای مربعی با ظاهر زخمت سرسختانه علاقه‌مندند.

در واقع جیپ بر همین اساس مجموعه محصولات خود را بنا کرده و از لحاظ تجاری هم به خروجی مطلوب رسیده است؛ به حدی که پس از معرفی نسخه پلاگین هیبرید رانگلر با نام ۴xe، این نسخه به پرفروش‌ترین خودرو پلاگین هیبرید در ایالات متحده تبدیل شد. در نتیجه اگر جیپ محصولی غیر از این ارائه بدهد باید با سیل انتقادات طرفداران خود دست و پنجه نرم کند.

مشکل بزرگ تویوتا لندکروز جدید و دیگر شاسی‌ بلندهای مشابه/ عکس
جیپ رانگلر

فورد برانکو هرچند جایگاه فرهنگی رانگلر را ندارد، کماکان دارای ریشه‌ای است که نباید به راحتی از آن گذشت. برانکو که اولین بار در دهه ۶۰ میلادی پا به بازار گذاشت، در سال ۱۹۹۶، زمانی که وجه تمایز چشمگیری نسبت به فورد اف-۱۵۰ نداشت، از خط تولید فورد کنار گذاشته شد. حالا فورد برانکو نسل ششمی قدرتمندانه برگشته است تا به واسطه طراحی خاص و پیشرانه به‌روز اکوبوست، هم میراث گذشته را حفظ کند و هم جایگاه خود در بازار امروز را به دست بیاورد.

تویوتا لندکروزر هم مسیری مشابه فورد برانکو را طی کرده است، وقتی بیشتر شبیه به نسخه بزرگی از هایلندر، شاسی بلند دیگر تویوتا به نظر می‌آمد. اکنون تویوتا با لندکروزر جدید مدل ۲۰۲۴ قصد دارد آن را به ریشه‌های خود بازگرداند، در کنار اینکه نوعی چاشنی آمریکایی هم به آن اضافه کرده است.

نبود تازگی و تنوع فنی

هر چقدر که اس یو وی‌های رترو مانند برانکو، رانگلر و تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۲۴ تازه‌وارد مورد استقبال قرار بگیرند، نمی‌توان چشم‌پوشی کرد از اینکه از لحاظ فنی تازگی ندارند. برای اینکه به این موضوع واقف شوید، کافی است نگاهی اجمالی به مشخصات فنی این خودروها داشته باشید.

پیشرانه‌های غالب جیپ، یک نمونه ۲ لیتری ۴ سیلندر و یک نمونه ۳.۶ لیتری V۶ هستند که به ترتیب قادر به تولید قدرت ۲۷۰ و ۲۸۵ اسب بخارند. پیشرانه‌های ۲.۳ لیتری و ۲.۷ لیتری اکوبوست فورد برانکو به ترتیب ۲۷۵ و ۳۱۵ اسب بخار خروجی می‌دهند. پیشرانه هیبرید ۲.۴ لیتری تویوتا لندکروزر جدید هم می‌تواند ۳۲۶ اسب بخار قدرت تولید کند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، خروجی این شاسی بلندها در همان محدوده ۳۰۰ اسب بخار قرار دارد.

در زمینه مصرف سوخت، هم جیپ رانگلر و هم فورد برانکو در تمام تریم‌ها حدود ۱۱.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند؛ البته در این بین نباید نسخه ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری رانگلر را در نظر گرفت. ضمن اینکه نسخه هیبرید ۴xe رانگلر اگرچه با تولید خروجی ۳۷۵ اسب بخاری تقریباً وارد محدوده ۴۰۰ اسب بخار می‌شود، مصرف سوخت آن در تست‌ها ۱۱.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلوتر تخمین زده شده است.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در هوشمند نیوز مراجعه کنید.

۵۸۵۸

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.