مشکلات بودجه ای چطور کاهش می‌ یابد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سید محمد هادی سبحانیان کارشناس بودجه در برنامه تیتر امشب گفت: طبق قانون، باید نیمی از منابع عمومی از مالیات تامین شود، اما در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد آن عملی شده و هزینه دولت هم افزایش داشته است و ناگزیر هستیم اصلاحاتی انجام دهیم. سبحانیان گفت: وضع

کد خبر : 84673
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۴:۵۹
مشکلات بودجه ای چطور کاهش می‌ یابد؟


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سید محمد هادی سبحانیان کارشناس بودجه در برنامه تیتر امشب گفت: طبق قانون، باید نیمی از منابع عمومی از مالیات تامین شود، اما در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد آن عملی شده و هزینه دولت هم افزایش داشته است و ناگزیر هستیم اصلاحاتی انجام دهیم.

سبحانیان گفت: وضع اقتصاد ایران شبیه به فردی است که دهه‌های متوالی پای سفره نشسته و هزینه هایش به شدت افزایش یافته است، اما تن به اصلاح رویه‌ها نمی‌دهد.

وی افزود: دهه هاست سر سفره نفت نشستیم و به همین دلیل نظام بودجه‌ای ما هدفمند نیست.

این کارشناس بودجه گفت: برخی دستگاه‌ها از بودجه سهم می‌گیرند، اما طبق قانون نباید از بودجه استفاده می‌کردند.

سبحانیان با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها کار‌های موازی انجام می‌دهند و ما می‌توانیم اصلاحاتی را در این باره انجام دهیم، گفت: با اصلاح ساختاری، هزینه دولت کاهشی خواهد شد.

کارشناس بودجه گفت: شکاف بین درآمد و هزینه‌های دولت به سرعت در حال افزایش است و در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۱۰ درصد هزینه‌های خود را افزایش داده است.

سبحانیان افزود: دولت در سال آخر کارش هزینه‌ها را افزایش داده و این غیرمنطقی است و ما باید ۵۰ درصد هزینه‌ها را از مالیات تامین می‌کردیم. 

سبحانیان گفت: دولت باید منابع درآمدی خود را شناسایی می‌کرد، اما اینکار انجام نشد در مقابل دولت به اوراق مشارکتی و استقراض از بانک مرکزی رو آورد.

وی افزود: اگر قانون مالیات بر درآمد اجرا شود خیلی از افراد لازم نیست مالیات پرداخت کنند؛ بلکه قسمت عمده مالیات از افراد ثروتمند گرفته خواهد شد.

آقای فاطمی امین، کارشناس اقتصادی هم در این برنامه گفت: حدود ۷۵ درصد از بودجه کشور اجتناب ناپذیر است و در عمل نمی‌توان آن را کاهش داد.

وی افزود: امسال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است.

سید رضا فاطمی امین گفت: دو نوع کسری بودجه داریم، هزینه و بودجه اجرایی؛ برای جبران این دو کسری، بدهی دولت انباشته شده است.

فاطمی امین با بیان اینکه مالیات نباید قشری باشد مثل معافیت مالیاتی هنرمندان، افزود: اگر مالیات بر درآمد اجرا شود یک هنرمندی ممکن است معاف از مالیات باشد و هنرمندی دیگری با درآمد بالا مالیات پرداخت کند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.