مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها باقی خواهد ماند؟

ایسنا/خراسان رضوی مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: قرارداد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در ابتدا ۴ ساله بود اما از آنجایی که پایان زمان این قرارداد به دوران کرونا متصل شد و هنوز تصمیمی توسط داوران برای تغییر این عنوان گرفته نشده، مشهد همچنان عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را داراست. ملیحه سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا

کد خبر : 313258
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱:۴۰
مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها باقی خواهد ماند؟


ایسنا/خراسان رضوی مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: قرارداد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در ابتدا ۴ ساله بود اما از آنجایی که پایان زمان این قرارداد به دوران کرونا متصل شد و هنوز تصمیمی توسط داوران برای تغییر این عنوان گرفته نشده، مشهد همچنان عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را داراست.

ملیحه سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات ۴ ساله دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها اظهار کرد: در سال ۹۵ مشهد امتیاز شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را به دست آورد که با این عنوان باید زیرساخت‌هایی فراهم و آماده می‌شد.

وی اضافه کرد: دلیل انتخاب مشهد برای این عنوان ساختارهای سنتی شهر بود اما پس از نام‌گذاری باید زیرساخت‌های جدید برای توسعه پایدار در بخش‌هایی فراهم می‌شد که این ۴ سال برای آماده‌سازی همین زیرساخت‌ها تدارک دیده شده بود.

سلطانی عنوان کرد: در بحث زیرساخت‌های فرهنگی بحث موزه بسیار مهم است و مشهد به این دلیل که سابقه ۵۰۰۰ ساله در عقیق و فیروزه دارد و استقبال از سنگ‌ها در این سال‌ها در مشهد زیاد بوده نیازمند مجموعه‌ای موزه در این حوزه است.

وی ادامه داد: در مدت ۴ سال ابتدایی که مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نام گرفت ۲ موزه گوهر سنگ ایجاد شد که یکی از آن‌ها در دل موزه بزرگ خراسان تاسیس شده که نمونه‌ گوهرهای ایران و جهان را در خود جای داده است.

سلطانی افزود: موزه دیگری اسفند ۹۷ در پارک موزه علوم زمین تاسیس شد که بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه است و سالنی اختصاصی به نام گوهرسنگ‌های ایران دارد، در این سالن ۷۴۰ قطعه گوهر از حدود ۱۰۰ نوع گوهر کلی طبقه‌بندی شده که این کار به صورت آکادمیک انجام شده است.

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در مورد روند اقدامات دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به چشم‌انداز ۴ ساله دوم و در ادامه اقدامات قبلی قرار است تا از گنجینه آستان قدس رضوی نیز در این مسیر استفاده شود. در گنجینه آستان قدس قطعا موارد اهدایی وجود دارند که می‌توان به آن‌ها نگاه هنری داشت.

سلطانی در خصوص احداث موزه گوهر سنگ در موزه آستان قدس رضوی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم بر اساس نگاه‌های هنری و دینی موارد این گنجینه را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم، تصمیم به احداث موزه‌ای دیگر در آستان قدس رضوی گرفته شد که این استان نیز موافقت اولیه خود را اعلام کرده است. در حال بررسی مخزن و گنجینه آستان قدس رضوی هستیم تا ببینیم برای احداث موزه جدید با دیدگاه فرهنگی، مذهبی و هنری به چه فضایی احتیاج داریم.

وی در مورد تاریخ تاسیس این موزه گفت: نمی‌توان تاریخ دقیقی برای تاسیس این موزه در نظر گرفت؛ چراکه تصمیمات نهایی در این حوزه با آستان قدس رضوی است.

سلطانی در مورد تمدید عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها اظهار کرد: مشهد همچنان عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را یدک می‌کشد و این فرایند هنوز تمام نشده است. این قرارداد در ابتدا ۴ ساله بود اما از آنجایی که پایان زمان این قرارداد به دوران کرونا متصل شد هنوز داوران برای بررسی‌ و امتیازدهی به مشهد نیامده‌اند.

وی ادامه داد: ما اما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم و گزارش‌های لازم را به صورت منظم ارسال می‌کنیم و چون هنوز تصمیمی توسط داوران گرفته نشده، مشهد همچنان عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را داراست.

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم که تحت عنوان سند راهبردی داوران در این حوزه حرکت کنیم اما قطعا کمبودهایی نیز در این مسیر وجود داشته است. ما تمام اقداماتی را که باید انجام داده‌ایم و دستانمان خالی نیست. ما تلاش‌ کرده‌ایم روند زیرساخت‌ها در حوزه گوهرسنگ‌ها را در مسیر درستی به جلو هدایت کنیم. برای مثال در این حوزه توانستیم موزه‌ها و رشته جواهرسازی و سنگ‌تراشی در هنرستان‌ها را ایجاد کنیم و در بهترین حالت دیدگاه‌ها را نسبت به این رشته تغییر دادیم.

سلطانی خاطرنشان کرد: البته در برخی از حوزه‌ها مانند واردات و صادرات موفق نبودیم تا برخی از قوانین دست‌وپا گیر را تغییر دهیم، اما در بخش‌هایی چون آموزش، فرهنگ، زیرساخت‌هایی برای جذب گردشگر و معرفی خوب عمل کرده‌ایم و باید منتظر بمانیم تا داروان با توجه به اقداماتی که در این چند سال اخیر انجام شده است قضاوت و تصمیم‌گیری کنند. 

مشهد قطب طلا و جواهر کشور است

وی بیان کرد: مشهد قطب طلا و جواهر کشور است و تقریبا حدود ۶۰ درصد از طلای مصرفی کشور در مشهد بر روی مصروف طلا نشانده می‌شود، به همین دلیل نهادهایی چون آموزش و پرورش، شهرداری، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و در نهایت دولت باید در کنار ما باشند و بیشتر حمایت کنند.

سلطانی اضافه کرد: ما در این مدت زیرساخت‌ها را فراهم کردیم و افراد را پرورش دادیم تا در منطقه به ارائه خدمت مشغول باشند، در حال حاضر طراحان ما برای کشورهای عربی و روسیه خدمات طراحی ارائه می‌کنند و همین امر در بخش ساخت تحول ایجاد کرده است. در حال حاضر چیزی حدود ۱۰۰ طراح در مشهد مشغول به کار هستند اما باید گفت که این حوزه تا ۲۰۰۰ طراح نیز گنجایش دارد.

وی در خصوص ایجاد اشتغال در حوزه سنگ‌ها عنوان کرد: از آنجایی که مشهد قطب طلا و جواهر است در نتیجه با کمبود نیرو در این حوزه رو به رو هستیم و نیاز داریم نیروی بیشتری برای این حوزه تعلیم داده شود که این اتفاق در صورت معرفی و تبلیغ رشته‌هایی چون طراحی، ساخت و … رخ خواهد داد.

سلطانی ادامه داد: در همین راستا و با توجه به موارد گفته شده این حوزه نیازمند همکاری و هم‌افزایی تمام نهادها و ارگان‌های مرتبط است تا با این کار مشهد به طور کامل به شهر جهانی گوهرسنگ‌ها تبدیل شود. 

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.