مستندهایی که در سفر ضبط می‌شوند/ رادیو کمپر چگونه راه‌اندازی شد؟

«صادق داوری‌فر» مستندساز و گزارشگر رادیو تهران که با عنوان اثر «مهاجرت نامعکوس» در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان برگزیده انتخاب شده بود، با اشاره به محتوای مستند خود گفت: «مهاجرت نامعکوس» نگاه به گردشگری دارد، با این رویکرد که اگر در روستاها ظرفیت‌های گردشگری و بوم‌گردی را فعال کنیم خیلی از

کد خبر : 296712
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
مستندهایی که در سفر ضبط می‌شوند/ رادیو کمپر چگونه راه‌اندازی شد؟



«صادق داوری‌فر» مستندساز و گزارشگر رادیو تهران که با عنوان اثر «مهاجرت نامعکوس» در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان برگزیده انتخاب شده بود، با اشاره به محتوای مستند خود گفت: «مهاجرت نامعکوس» نگاه به گردشگری دارد، با این رویکرد که اگر در روستاها ظرفیت‌های گردشگری و بوم‌گردی را فعال کنیم خیلی از کسانی که به علت خشکسالی یا کم‌آبی به شهرها مهاجرت کرده‌اند، مجددا به روستاها برمی‌گردند و کارشان را دوباره شروع می‌کنند و می‌توانند کارهای مرتبط با گردشگری را انجام دهند.

جشنواره وقتی تخصصی شود، در فرآیند زمان تاثیر خودش را می‌گذارد

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری جشنواره‌های رادیویی تا چه میزان بر ارتقای سطح برنامه‌سازی موثر است؟ گفت: جشنواره وقتی تخصصی ‌شود در فرآیند زمان تاثیر خودش را می‌گذارد، به ویژه زمانی که همراه با پیوستگی و تکرار باشد. رادیو دوباره آمد و جشنواره خودش را باز با محور مستند فراخوان داد و این به مرور نگاه علاقه‌مندان و برنامه‌سازان را رشد و توسعه می‌دهد.

برگزیده نخستین جشنواره پژواک با بیان راهکارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو گفت: این رسانه شنیداری سال‌هاست که جایگاه برنامه‌سازی روتین را برنامه‌ریزی کرده و فعالیت می‌کند، در صورتی که متاثر از شبکه‌های اجتماعی و تولیدات شبهه مستند کاربرهاست. ما باید در محتوای ساختار روتین‌مان تغییر کارکرد داشته باشیم، نه فقط به دلیل تولید چند برنامه که به جشنواره ارسال می‌شود.

این تهیه کننده رادیویی ادامه داد: اگر هزینه تولید برنامه‌های روتین را کم کنیم، می‌توانیم این هزینه را در تولید برنامه‌های مستند صرف و هزینه کنیم. یک برنامه روتین و زنده یک بار قابلیت پخش دارد اما برنامه مستند اگرچه هزینه بیشتری در تولید دارد، اما در بازپخش صرفه اقتصادی خودش را دارد.

داوری‌فر با اشاره به نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی عنوان کرد: هر رسانه‌ای متناسب با امکانات و ظرفیتش مخاطب خودش را دارد، اگر به نیاز واقعی مخاطبانش توجه داشته باشد همچنان می‌تواند جلب اعتماد کند. امروزه با توجه به حضور پادکست‌ها رادیو رقیب سرسختی پیدا کرده است.

با خودروی مسافرتی خودم،‌ «رادیو کمپر» راه‌اندازی کرده‌ام

وی بیان کرد: سایر مستندسازان، مستندها را بیشتر در تهران تهیه می کنند و تهران را پوشش می‌دهند، اما من مستندها را در سفر ضبط می‌کنم. یک خودروی مسافرتی دارم که یک رادیوی سیار است و به واسطه این خودرو، در سفرهایم با مردم تعامل ایجاد می‌کنم. گاهی مردم را به رادیو سیار خودم دعوت می‌کنم. این خودرو چون سفری است اسم آن را «رادیو کمپر» گذاشتم. حتی شبکه تلویزیونی مستند هم یک برنامه یک ساعته درباره رادیو کمپر تهیه و پخش کرده است.

داوری‌فر ادامه داد:‌ رادیو کمپر یک رسانه سیار تعاملی است. بر اساس تجربه‌ام از رادیو، تلویزیون، سینمای مستند و تئاتر، خودرویی را تجهیز کردم که همه این امکانات داخلش مجهز شده است. در یک سفر نمایش فیلم و در یک سفر اجرای نمایش داریم و خیلی وقت‌ها استودیو رادیوام را می‌چینم تا با مردم گفتگو کنم.

برگزیده نخستین جشنواره پژواک درباره سفرهایش گفت: فقط سفر می‌کنم که با مردم گفتگو کنم. بنده در تعامل با مردم به سوژه‌هایم می‌رسم. قصه‌های مردم برای من جذاب است و برای کشف رازهای سر به مُهر آدم‌ها سفر می‌کنم. من سفر نمی‌کنم که طبیعت را ببینیم بلکه خود مردم و قصه‌هایشان مرا به طبیعت و تاریخ می‌برند.

۵۵۲۴۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.