مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا :هرآنچه باید بدانید

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه تاریخ ثبت: 01/03/31 نویسنده: محمدرضا طیران ایتالیا به عنوان یک کشور تاریخی و توریستی زیبا، یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی به ویژه برای علاقه مندان به رشته های هنری نیز است. زندگی در شهرها و روستاهای سبز این کشور، رویای بسیاری از افراد در سرتاسر جهان است. دانشجویان

کد خبر : 219642
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا :هرآنچه باید بدانید



مدت زمان مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ ثبت:

01/03/31

نویسنده:

محمدرضا طیران

ایتالیا به عنوان یک کشور تاریخی و توریستی زیبا، یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی به ویژه برای علاقه مندان به رشته های هنری نیز است. زندگی در شهرها و روستاهای سبز این کشور، رویای بسیاری از افراد در سرتاسر جهان است. دانشجویان دانشگاه های ایتالیا می توانند از بورسیه های دولتی استفاده کنند و در دانشگاه های تاریخی و درجه یک در سطح جهانی به تحصیل مشغول شوند. پس از اتمام تحصیلات نیز می توانند با اقامت در این کشور، زندگی پر از رفاه با بهره مندی از امکانات عالی را تجربه کنند.

البته مهاجرت تنها جنبه های مثبت ندارد و دردسر و مشکلاتی را در طی آن تجربه خواهیم کرد. بنابراین بدیهی است که تحصیل در ایتالیا علاوه بر مزایای بیشمار، معایبی نیز داشته باشد. در این مقاله به مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا می پردازیم.

مزایای تحصیل در ایتالیا

با توجه به میزان بالای تقاضای تحصیل در ایتالیا، می توانیم بفهمیم که مزایای تحصیل در ایتالیا بسیار بیشتر از معایب تحصیل در این کشور است. در ادامه به مزایای تحصیل در ایتالیا پرداخته ایم.

امکان تحصیل در دانشگاه های خوب اروپا

یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در ایتالیا ، اعتبار بالای دانشگاه ها و مؤسسه های آموزشی این کشور است. این دانشگاه ها در سطح جهان بسیار شناخته شده هستند و سطح علمی بالایی دارند. طبق رتبه بندی سال ۲۰۲۱ وبسایت QS،  ۳۶ دانشگاه ایتالیا در فهرست بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است و این نشان دهنده بالا بودن سطح علمی، امکانات بالای آموزشی و کیفیت تدریس بسیار خوب دانشگاه های ایتالیا است. مطابق بررسی وبسایت QS، دانشگاه پلی تکنیک برترین دانشگاه ایتالیا است که دارای رتبه ۱۳۷ در سطح جهان است.

پس از پلی تکنیک، دانشگاه بولونیا با رتبه ۱۶۰ در سطح جهان، دومین دانشگاه برتر ایتالیا است. بولونیا قدیمی ترین دانشگاه جهان است و بیش از ۶۵ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. سایر دانشگاه های برتر ایتالیا مطابق رتبه بندی سایت QS در سال ۲۰۲۱ عبارتند از:

  • دانشگاه ساپینزا رم: رتبۀ ۱۷۱ جهان
  • دانشگاه نرماله: رتبۀ ۲۱۴ جهان
  • دانشگاه پادوا: رتبۀ ۲۱۶ جهان
  • دانشگاه میلان: رتبۀ ۳۰۱ جهان
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین: رتبۀ ۳۶۸ جهان
  • دانشگاه پیزا: رتبۀ ۳۸۳ جهان
  • دانشگاه ناپل: رتبۀ ۳۹۲ جهان

امکان اخذ بورسیه های دولتی

از دیگر مزایای تحصیل در ایتالیا می توان به امکان استفاده از بورسیه های دولتی اشاره کرد که برای تمام دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی وجود دارد. بیشتر بورسیه های تحصیل در اروپا، بر پایه نیاز دانشجو (Need-Based) هستند و برای دانشجویان کم توان از نظر مالی طراحی شده اند. در اینجا سوابق تحصیلی دانشجو اهمیت چندانی ندارد و تنها به وضعیت مالی دانشجو برای ادامه تحصیل توجه می شود. از جمله بورسیه های دولتی ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد که در میان دانشجویان ایرانی نیز بسیار محبوب هستند:

  • بورسیه استعدادیابی ایتالیا
  • بورسیه استانی (DSU)
  • بورسیه وزارت خارجه ایتالیا

بیشتر بخوانید:


تحصیل دنندانپزشکی در ایتالیا

هزینه زندگی و تحصیل مناسب

برای یافتن مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا لازم است هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور را مورد برررسی قرار دهیم. هزینه تحصیل در ایتالیا پایین تر از سایر کشورهای اروپایی است و این یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در ایتالیا محسوب می شود. میانگین مبلغ شهریه دانشگاه های ایتالیا، ۲ هزار یورو است که نسبت به شهریه دانشگاه های اروپایی مبلغ پایینی است. استفاده از بورسیه های تحصیلی نیز می تواند به کاهش هزینه ها در حد بسیار خوبی کمک کند.

هزینه زندگی در ایتالیا نیز به مراتب پایین تر از سایر کشورهای اروپایی است. هر چند برای دانشجوی مهاجر ایرانی ممکن است کمی هزینه ها بالا باشد. با این حال سطح رفاه بالای این کشور و بهره مندی از امکانات بسیار خوب در زمینه های مختلف آموزشی، درمانی، بهداشت و … باعث می شود که تحصیل در ایتالیا مقرون به صرفه تمام شود.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تدریس در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی انجام می شود. این یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در ایتالیا است. به این ترتیب دانشجویان بین المللی که زبان انگلیسی را فراگرفته اند می توانند به آسانی دوران تحصیل را تنها با تسلط به این زبان سپری کنند. با این حال در صورت تصمیم به اقامت و کار در ایتالیا، لازم است زبان ایتالیایی را بیاموزید.

بیشتر بخوانید:


تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

امکان کار دانشجویی

میزان درآمد و بودجه شما در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا نقش مهمی دارد. دانشجویان دانشگاه های ایتالیا پس از اخذ پذیرش و اخذ ویزا می توانند برای تأمین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی، به کار مشغول شوند. امکان هفته ای بیست ساعت کار نیمه وقت برای دانشجویان بین المللی فراهم است.

کارهایی مانند آموزش زبان انگلیسی، دستیاری تدریس و پژوهش (TA) و (RA) ، راهنمای گردشگری، کار در دانشگاه، رستوران، هتل و … برای دانشجویان مناسب است. حداقل دستمزد چیزی حدود ۱۰ یورو است که با این اوصاف درآمد ماهیانه یک دانشجو حداکثر ۸۰۰ یورو می شود.

امکان اخذ اقامت پس از تحصیل

امکان اقامت ایتالیا پس از تحصیل در این کشور، در صورت پیدا کردن شغل مناسب وجود دارد. فارغ التحصیلان حداکثر ۱ سال فرصت دارند شغل مناسب خود را پیدا کنند یا اینکه برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا یا سایر کشورهای جهان اقدام کنند.

امکان سفر به کشورهای حوزه شنگن

در صورت داشتن ویزای ایتالیا، می توانید بدون هیچ محدودیتی در طول دوران تحصیل خود، به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند سوئیس، فرانسه، اسپانیا، و آلمان سفر کنید. این یکی از بهترین مزایای تحصیل در ایتالیا است. تعطیلات تابستانی و زمستانی دانشگاه های ایتالیا، فرصت بسیار خوبی برای اروپاگردی است.

مزایای تحصیل در کانادا

زیبایی های ایتالیا

ایتالیا یکی از زیباترین و تاریخی ترین کشورهای جهان است که آن را به بهترین مقصد برای توریست ها در سرتاسر دنیا تبدیل کرده است. طبیعت زیبا، اماکن تاریخی و امکانات رفاهی مناسب، ایتالیا را به یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی تبدیل کرده است. ایتالیا کشوری زنده و پویا است و لذت بردن در آن به هیچ وجه کار سختی نیست. از این رو همیشه هنگام بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا ، کفه سنگین تری را برای مزایای تحصیل در این کشور در نظر می گیریم.

معایب تحصیل در ایتالیا

با وجود فراوان بودن مزایای تحصیل در ایتالیا، نمی توانیم منکر معایب آن باشیم. برای انتخاب مقصد مناسب برای مهاجرت تحصیلی لازم است به خوبی با تمام جوانب آشنا باشیم. به همین دلیل در ادامه به معایب تحصیل در ایتالیا می پردازیم.

ترافیک و شهرهای شلوغ

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، ایتالیا از محبوب ترین شهرهای توریستی دنیا است و هر ساله توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. این امر شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما برای ساکنین این کشور مشکلاتی را به همراه دارد. در واقع جمعیت بالای توریست ها و دانشجویان بین المللی، ایتالیا را به کشوری شلوغ تبدیل کرده است که در خیابان های آن (به ویژه در ساعت های پر رفت و آمد) شاهد ترافیک سنگین هستیم. از این جهت ایتالیا برای افرادی که خواهان خلوتی و آسایش هستند، مقصد مناسبی نیست.

نرخ بالای بیکاری

نرخ بیکاری در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالا است و این یکی از مهم ترین معایب تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی است. در حال حاضر ایتالیا اقدامات بسیاری برای کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به ۱۰ درصد انجام داده است. با این وجود لازم است پیش از اقدام به مهاجرت تحصیلی شرایط کار در رشته تحصیلی خود را در نظر داشته باشید.

برگزاری امتحانات شفاهی

برگزاری امتحانات شفاهی برای برخی از دروس در دانشگاه های ایتالیا رایج است. این سبک برگزاری امتحانات می تواند برای دانشجویانی که به سیستم امتحانی کتبی خو گرفته اند، آزاردهنده باشد. از این رو به عنوان یکی از معایب تحصیل در ایتالیا شناخته می شود. به هر حال تطبیق و خو گرفتن با نظام آموزشی کشورهای مختلف کار چندان ساده ای نیست.

کلام آخر

با در نظر گرفتن مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا می توانید برنامه های خود را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور مورد بررسی قرار دهید. در اینجا میزان بودجه، روحیه، سطح زبان و پشتکار شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر خواهان تحصیل و تجربه زندگی پر از هیجان هستید، به طبیعت و بناهای تاریخی علاقه دارید و از نظر شما هنر چیزی بیشتر از سرگرمی است، تحصیل در ایتالیا می تواند تجربه بسیار خوبی برای شما باشد. در این میان مشورت کردن و استفاده از تجربه وکلای دارای صلاحیت در زمینه مهاجرت تحصیلی، خالی از لطف نخواهد بود.

سوالات متداول

 پس از چه مدت زمانی می توانیم برای اقامت دائم ایتالیا اقدام کنیم؟

پس از ۵ سال اقامت در ایتالیا، می توانید برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنید. انجام کارهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در طول دوران تحصیل شانس شما را برای اخذ اقامت دائم بالا می برد.

 

 حداقل سن برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا چقدر است؟

حداقل سن برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ۱۷ سال است.

 

 حداقل مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در ایتالیا چقدر است؟

حداقل مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در ایتالیا، ماهانه ۴۴۸ یورو است.

 

آیا امکان اخذ ویزای همراه برای همسر دانشجو وجود دارد؟

خیر این امکان وجود ندارد. دانشجویان متأهل در ایتالیا می توانند دعوتنامه ای برای همسر خود بفرستند تا با ویزای توریستی وارد این کشور شود.

 

حداکثر سن دانشجویان برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد چقدر است؟

حداکثر سن پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی، ۳۰ سال است.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.