مرد تعصبی برای زندگی خوب است یا خیر؟+راه سازش با او

شوهر غیرتی خوب است یا بد؟ نظرات و راهکار به گزارش هوشمند نیوز، غیرت ویژگی خوبی است اما به شرطی که به اندازه طبیعی و سالم خود باشد و نه اینکه باعث دعوا، شکاکی، بدبینی و یا محدود کردن شریک عاطفی شود. در این مقاله ابتدا نشانه‌های غیرت در مردان را معرفی می‌کنیم، سپس به پیامدها و دلایل غیرتی شدن زیاد

کد خبر : 263227
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
مرد تعصبی برای زندگی خوب است یا خیر؟+راه سازش با او


شوهر غیرتی خوب است یا بد؟ نظرات و راهکار

به گزارش هوشمند نیوز، غیرت ویژگی خوبی است اما به شرطی که به اندازه طبیعی و سالم خود باشد و نه اینکه باعث دعوا، شکاکی، بدبینی و یا محدود کردن شریک عاطفی شود. در این مقاله ابتدا نشانه‌های غیرت در مردان را معرفی می‌کنیم، سپس به پیامدها و دلایل غیرتی شدن زیاد و افراطی می‌پردازیم و راهکارهایی برای کنار آمدن با چنین مردی را توضیح خواهیم داد.

ایا غیرتی بودن، اشتباه است؟

اگر غیرت زیاد و ناسالم باشد، بله اشتباه است و به رابطه آسیب زیادی می‌زند چون کم کم خانم احساس می‌کند که در یک زندان قرار گرفته است و به او احساس خفگی و محدود شدن زیاد دست می‌دهد. برخی از روابط، حتی به خاطر غیرتی شدن‌های زیاد و ناسالم، بهم خورده‌اند. بنابراین بسیار مهم است که حساسیت‌ها و غیرت‌تان کنترل شده و در حد سالم باشد و نه بیشتر. حتی اگر سعی کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید، شاید به این نتیجه برسید که حساسیت زیاد و مداوم شما را هم اذیت خواهد کرد و قطعا خودتان هم دوست نخواهید داشت که شریک عاطفی‌تان آن قدر شما را کنترل کند که احساس کنید به شما اعتماد ندارد یا باعث شود زندگی شخصی‌تان مختل شود. اگر در رفتار خود یا رابطه‌تان، این موارد وجود دارد، پس غیرتی شدن شما و یا مردتان بیش از حد است:

اجازه نمی‌دهد با خانواده و دوستان خود معاشرت کنید و یا با آنها گاهی بیرون بروید.

کنترل می‌کند که دقیقا چه زمانی که خانه خارج شدید و چه زمانی برگشتید و اگر کمی این زمان بیشتر شود، به شدت عصبانی می‌شود و رفتارهای ناسالمی از خود بروز می‌دهد.

قوانینی تعیین می‌کند که در زمان‌های مشخص شده، حتما باید آنلاین شوید، به او پیام دهید یا تماس بگیرید و اعلام حضور کنید.

اگر آنلاین نباشید یا به تماسش پاسخ ندهید، به شدت عصبانی می‌شود.

در صورتی که این موارد در رفتار شما یا رابطه‌تان نباشد و شما از غیرتی شدن مردتان، احساس خفگی و محدود بودن نکنید، این حد از غیرتی بودن مشکلی را ایجاد نمی‌کند و خوب است.

چک کردن گوشی موبایل

یکی از نشانه‌های غیرتی بودن مردان، این است که دوست دارند رمز موبایل شریک عاطفی یا همسرشان را بدانند، گاهی چک کنند و یا اگر شریک عاطفی‌شان به کسی پیام می‌دهد یا صحبت می‌کند، می‌خواهند بدانند که با چه کسی در ارتباط است و در کل دوست دارند به طور کلی از آنچه که در موبایل شریک عاطفی‌شان می‌گذرد، اطلاعات حدودی داشته باشند. در مقابل در غیرتی شدن افراطی و زیاد، مرد دوست دارد طرف مقابلش را کنترل کند، یعنی دقیقا بداند که با چه کسی صحبت می‌کند، چه چیزی می‌گوید و یا حتی شاید گاهی پنهانی موبایل طرف مقابلش را چک کند. البته که این رفتارهای افراطی، اشتباه است چون با اینکه افراد در رابطه باید از زندگی یکدیگر مطلع باشند و نباید پنهان‌کاری وجود داشته باشد اما موبایل کمی هم جزء حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود، البته نه به این معنا که موبایل‌های یکدیگر را از هم پنهان کنند و باعث شکاک شدن یکدیگر شوند، بلکه به این معنا است که شاید طرف مقابل بخواهد با دوست‌های هم جنسش صحبت کند و درد و دل کند و درست نیست که مرد بخواهد از تمام حرف‌های او با دوستانش یا خانواده‌اش مطلع باشد و تا این حد چک کردن که طرف مقابل فضایی برای استراحت و تنفس از رابطه نداشته باشد، اشتباه است.

پیگیر شدن زمانی که به بیرون از منزل می‌روید

یکی از نشانه‌های دیگر غیرتی شدن مردان این است که زمانی که شریک عاطفی‌شان بیرون از منزل می‌رود و برمی‌گردد، با پیام، تماس یا به صورت حضوری پیگیری می‌کنند که کجا رفته بود و آیا اتفاق خاصی افتاد یا خیر.

سعی می‌کند در جمع‌ها نشان دهد که شما با هم هستید

اگر خانم در یک جمعی با مرد دیگری صحبت کند و یا در یک جمع غریبه‌ها باشد، مرد سعی می‌کند با گرفتن دست خانم و یا با رفتارهای دیگری نشان دهد که آنها با هم هستند تا کسی اجازه نداشته باشد، با شریک عاطفی یا همسرش بیش از حد صمیمی رفتار کند. این مردان در جمع‌ها سعی می‌کنند در کنار همسرشان بایستند و با او همراه باشند.

خودش را به دیگران معرفی می‌کند

حتی اگر از او پرسیده نشود، مرد غیرتی در جمع‌ها، مخصوصا در جمع‌های ناآشنا، خودش را به دیگران معرفی می‌کند. به عنوان مثال می‌گوید:«من نامزد زهرا خانم هستم.» و یا «من همسرش هستم.» با این کار می‌خواهد نشان دهد، خانمی که در کنارش ایستاده است، در رابطه متعهدانه یا متاهل است.

زود می‌رنجد

مرد غیرتی، معمولا روی شریک عاطفی‌اش بسیار حساس است و احساساتش نسبت به او زود تحریک می‌شود. به عنوان مثال زود می‌رنجد، زود عصبانی می‌شود و… اما هرگز  بی‌احترامی نمی‌کند یا قهرهایش طولانی نمی‌شود چون او نمی‌تواند مدت زیادی نسبت به همسر یا شریک عاطفی‌اش احساس بدی داشته باشد و زود خودش را اصلاح می‌کند.

حسادت شما را تحریک می‌کند

گاهی مردان غیرتی سعی می‌کنند با روش‌هایی، حسادت طرف مقابل‌شان را تحریک کنند و کاری کنند که او هم همان حسی را داشته باشد که خودش دارد. البته این کارها را به شوخی انجام می‌دهند و نه جدی. به عنوان مثال شاید بگوید:«من امشب میخوام در خانه دوستم بمونم.» و او می‌داند که شما از دوستش خوش‌تان نمی‌آید و با این حرف می‌خواهد حسادت شما را تحریک کند اما هرگز این کار را در عمل انجام نمی‌دهد و یا بی‌وفایی نمی‌کند.

پیگیری او بسیار زیاد است

حتی زمانی که خانم با دوستان و یا خانواده خود بیرون رفته باشد، مرد غیرتی پیگیر او می‌شود و هر چند ساعت یک بار به او پیام می‌دهد یا تماس می‌گیرند تا مطمئن شود که اوضاع خوب است. مردانی که غیرت ناسالم و افراطی دارند، ممکن است هر چند دقیقه یک بار پیگیر شوند و یا کاری کنند که خانم نتواند از در کنار دوستان یا خانواده‌اش بودن لذت ببرد.

بدون قرار قبلی، به دیدار شما می‌آید

یکی از علائم دیگر، این است که مرد غیرتی گاهی بدون مقدمه و قرار قبلی، به دیدار شریک عاطفی‌اش می‌رود تا ببیند او در حال انجام چه کاری است و آیا بیشتر اوقات در خانه است یا خیر.

می‌خواهد در اکثر جاها همراه شما باشد

یک مرد غیرتی، دوست ندارد که شما هر بار بدون او بیرون بروید و دوست دارد در اکثر مواقع همراه شما باشد.

پیامد غیرتی شدن افراطی

همان طور که توضیح دادیم، اگر غیرت به همراه محدودیت‌های سنگین در رابطه باشد، طرف مقابل کم کم از این همه محدودیت احساس خفگی خواهد کرد و کم کم از شما دورتر خواهد شد چون کسی دوست ندارد با یک فرد کنترل‌گر و محدودکننده در رابطه باشد، بلکه افراد دوست دارند، استقلال و آزادی سالم را در کنار رابطه خود حفظ کنند و نه اینکه به خاطر رابطه‌شان، از تمام زندگی‌شان دور شوند.  به عنوان مثال افرادی که طرحواره رهاشدگی دارند و ترس از دست دادن و ترس از تنهایی زیادی دارند، وابستگی عاطفی در این افراد به شدت زیاد است. مسلما اگر شخص به طرف مقابلش به شدت وابسته باشد، بیش از حد غیرتی و حساس می‌شود. تا زمانی که این طرحواره درمان نشود، شخص در روابط خود دچار مشکل می‌شود. بنابراین شناسایی شدن طرحواره‌های فعال در شما و درمان آنها، برای هر شخصی ضروری است.

نحوه برخورد با مرد غیرتی و حساس

به او بگویید که چه احساسی نسبت به رفتارهایش دارید

اگر غیرت و حساسیت‌های او بسیار زیاد است و شما را اذیت می‌کند، بهتر است با او صحبت کنید و بگویید که از رفتارهایش چه احساسی به شما دست می‌دهد و چرا دوست دارید کمی رفتارها و حساسیت‌هایش متعادل‌تر شود. بهترین روش درک کردن یکدیگر و متوجه کردن طرف مقابل که رفتارهایش افراطی و اذیت‌کننده است، این است که در شرایط مناسب و با احترام با او صحبت کنید. برخی از افراد نمی‌دانند که غیرت‌شان چه حسی به طرف مقابل می‌دهد. اگر او واقعا شما را دوست داشته باشد، زمانی که متوجه شود حساسیت‌هایش شما را آزار می‌دهد، تمام تلاش خود را برای اصلاح این مورد خواهد کرد. اگر شما با او صحبت نکنید و همه چیز را در خودتان بریزید، طرف مقابل متوجه نخواهد شد که رفتارهایش اذیت‌کننده است. پس گفتگو بسیار ضروری است.

به او احساس امنیت دهید و احساسات‌تان را ابراز کنید

به مردتان احساس امنیت دهید و با رفتار و حرف‌هایتان او را متوجه کنید که چقدر دوستش دارید و قرار نیست او را ترک کنید.

او را در زندگی خود مشارکت دهید

اگر او با شما می‌خواهد در جمع‌ها باشد و حضور داشته باشد، اگر می‌توانید، این اجازه را به او بدهید، یا به طور مثال اگر قرار است به تنهایی برای خودتان به خرید بروید، او را هم مشارکت دهید و اجازه دهید همراه شما بیاید.

او را از خود باخبر کنید

هر چند دقیقه یا چند ساعت یک بار، با او ارتباط برقرار کنید و او را از خود باخبر کنید تا نگران نشود، یا مثلا اگر می‌دانید که او روی دیر آمدن به خانه حساس است، اگر کاری برایتان پیش می‌آید که مجبور می‌شوید دیر به خانه برگردید، به او اطلاع دهید تا نگران نشود و بعد از ورودتان به خانه از کوره در برود.

از زوج درمانگر کمک بگیرید

اگر مشکل بزرگ است و با گفتگو کردن و راهکارهای عمومی فوق حل نمی‌شود، از زوج درمانگر کمک بگیرید تا ریشه و علت غیرتی بودن زیاد مردتان بررسی شده و برطرف شود. حتی اگر او راضی نیست که با هم به مشاور مراجعه کنید، می‌توانید خودتان با زوج درمانگر صحبت کنید تا راهکارهای لازم برای کنار آمدن با شریک عاطفی‌تان و کنترل غیرت او، دریافت کنید. 

سخن پایانی

قطعا وقتی کسی شریک عاطفی یا همسرش را دوست دارد، بر روی او حساس است و غیر و حسادت را دارد، اما بستگی دارد که این غیرت و حسادت تا چه حد باشد. اگر تا حدی باشد که سلامت روان خود فرد را به خطر بیندازد و رابطه را دچار مشکل کند، باید شخص به مشاور مراجعه کند تا این مشکل برطرف شود چون برخی از تله‌های روانی مثل تله رهاشدگی، باعث حسادت و غیرت بیش از حد می‌شود که این مشکل قابل حل است. بنابراین غیرت، ویژگی خوب و طبیعی است، مگر اینکه از حد طبیعی خود خارج شود. از نشانه‌های غیرتی بودن مردان، می‌توان به پیگیری‌های مداوم شان از شریک عاطفی، معرفی کردن خود در جمع‌ها به عنوان نامزد یا همسر خانم، نگران شدن زمانی که از خانم خبری نیست و… نام برد. 

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.