مذاکرات هسته ای در حالی از سر گرفته می شود که غرب می پرسد آیا ایران جدی است یا در بن بست

دیپلمات‌ها می‌گویند زمان برای احیای مجدد این پیمان که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018 آن را رها کرد و ایران را خشمگین کرد و دیگر قدرت‌های درگیر – بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه – را ناامید کرد، رو به پایان است. شش دور مذاکرات غیرمستقیم بین آوریل و ژوئن برگزار شد.

کد خبر : 135728
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
مذاکرات هسته ای در حالی از سر گرفته می شود که غرب می پرسد آیا ایران جدی است یا در بن بست


دیپلمات‌ها می‌گویند زمان برای احیای مجدد این پیمان که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018 آن را رها کرد و ایران را خشمگین کرد و دیگر قدرت‌های درگیر – بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه – را ناامید کرد، رو به پایان است.

شش دور مذاکرات غیرمستقیم بین آوریل و ژوئن برگزار شد. دور جدید پس از وقفه ای که با انتخاب رئیس جمهور جدید ایران، ابراهیم رئیسی، روحانی تندرو ایجاد شد، آغاز می شود.

دیپلمات های غربی می گویند که تیم مذاکره کننده جدید تهران خواسته هایی را مطرح کرده است که دیپلمات های آمریکایی و اروپایی آن را غیرواقعی می دانند.

آنها عبارتند از اصرار بر لغو تمامی تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا که از سال 2017 اعمال شده اند، از جمله تحریم های غیر مرتبط با برنامه هسته ای ایران.[nL8N2SI09H[nL8N2SI09H

به موازات آن، درگیری های تهران با ناظر اتمی سازمان ملل که بر برنامه هسته ای نظارت می کند، تشدید شده است.

ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه داده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با بازرسان این کشور رفتار بسیار سختی شده است و از دسترسی به نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در سایتی که برای احیای توافق ضروری می‌داند خودداری کرده‌اند.

اگر ایران فکر می‌کند که می‌تواند از این زمان برای ایجاد اهرم‌های بیشتر استفاده کند و سپس بازگردد و بگوید چیز بهتری می‌خواهد، به سادگی کار نخواهد کرد. رابرت مالی، نماینده ایالات متحده، روز شنبه به بی بی سی ساوندز گفت: ما و شرکایمان به دنبال آن نخواهیم بود.

او هشدار داد که واشنگتن آماده است در صورت شکست مذاکرات، فشار بر تهران را افزایش دهد.

مقامات ایرانی در آستانه دوشنبه تاکید کرده اند که تمرکز آنها صرفاً لغو تحریم ها است تا مسائل هسته ای. با تاکید بر این که هیئت 40 نفری آن بیشتر شامل مقامات اقتصادی است.

وی افزود: برای اطمینان از اینکه هر توافقی که در آینده به دست آمده است، غرب باید بهایی بپردازد که نتوانسته است بخشی از معامله خود را حفظ کند. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز یکشنبه در روزنامه فایننشال تایمز گفت، مانند هر تجارت دیگری، توافق یک توافق است و شکستن آن عواقبی دارد.

اصل “تطابق متقابل” نمی تواند مبنای مناسبی برای مذاکرات باشد زیرا این دولت آمریکا بود که به طور یکجانبه از توافق خارج شد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که واشنگتن پیشنهاد کرده است تا زمانی که یک توافق دائمی به دست نیامده، بر سر یک توافق موقت با تهران مذاکره شود.

شکست در حصول توافق همچنین می تواند واکنش اسرائیل را به همراه داشته باشد که گفته است گزینه های نظامی روی میز خواهد بود.

گفتگوها نمی توانند برای همیشه ادامه داشته باشند. میخائیل اولیانوف، فرستاده مسکو در توییتر گفت: نیاز آشکار به تسریع روند وجود دارد.

(نوشته جان آیریش؛ ویرایش توسط کاترین ایوانز)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.