محمد حاتمی: بازجوی قبل از انقلاب را که نمی‌توانم با یقه دیپلمات نشان بدهم!

این کارگردان تئاتر با انتقاد از مدیریت فرهنگی در کشورمان و سختگیری‌های غیرضروری در شورای نظارت و ارزشیابی گفت: می‌گویند چرا در اقلام تبلیغی نمایش، بازیگران کراوات زده، وقتی نقش یک بازجوی قبل از انقلاب را بازی می‌کند، نمی‌توانم که او را با یقه دیپلمات نشان بدهم! حاتمی که تا پیش از تعطیلات اخیر، نمایش

کد خبر : 258999
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
محمد حاتمی: بازجوی قبل از انقلاب را که نمی‌توانم با یقه دیپلمات نشان بدهم!



این کارگردان تئاتر با انتقاد از مدیریت فرهنگی در کشورمان و سختگیری‌های غیرضروری در شورای نظارت و ارزشیابی گفت: می‌گویند چرا در اقلام تبلیغی نمایش، بازیگران کراوات زده، وقتی نقش یک بازجوی قبل از انقلاب را بازی می‌کند، نمی‌توانم که او را با یقه دیپلمات نشان بدهم!

حاتمی که تا پیش از تعطیلات اخیر، نمایش «قفس» را در تالار حافظ روی صحنه می‌برد، گله‌هایی را درباره وضعیت تئاتر در چند سال گذشته بیان کرد و افزود: باز هم گُلی به جمال تماشاگران که در شب‌های ملتهب اخیر هم به دیدن تئاتر آمده‌اند. آن هم در وضعیتی که ما هیچ تبلیغات درستی نداشته‌ایم.

او که نمایش خود را در تالار حافظ اجرا می‌کند، ادامه داد: مساله سالن اجرای من نیست. اتفاقی است که از سال‌ها قبل شروع شده و ادامه‌اش به امروز رسیده است. آیا در این سال‌ها تئاتر ما روندی رو به رشد داشته است؟ چرا مدام از خاطره‌های گذشته و اجراهای درخشان آن زمان سخن می‌گوییم؟ چرا نمی‌توانیم به امروز خود ببالیم، چرا باید یک مجموعه خصوصی با سه سالن به بورس تئاتر کشور تبدیل بشود و سالن‌های دولتی از رونق بیفتند، اینها همه جای سئوال دارد و نشان‌گر سیاست فرهنگی ناکارآمد و نبود درک درست از تئاتر است.

حاتمی با اشاره به بعضی مشکلات تالار حافظ افزود: خبر داشتم که این سالن بازسازی شده است و بعضی گروه‌ها قرار است در آن کار کنند. تصورم این بود که چراغ این سالن روشن است ولی وقتی اجرایم آغاز شد، متوجه شدم تصورم اشتباه بوده و گویی در کوچه‌ای بن‌بست و تاریک دارم اجرا می‌کنم. یک سالن حرفه‌ای برای احترام به تماشاگر باید مختصاتی داشته باشد. با چند قوطی حلبی نمی‌توان برای تماشاگران جایگاه مناسبی درست کرد. سالن حافظ کافه‌ای دارد که مدام بر سر مدیریت آن اختلاف نظر هست. در حال حاضر تماشاگر نمی‌تواند پیش از ورود به اجرا با آسایش قطره آبی بنوشد و با فراغ بال وارد سالن شود.

او در ادامه از تاخیر شورای نظارت و ارزشیابی در ارایه مجوز نمایشش گله کرد و توضیح داد: ۷ ماه پیش تقاضای اجرایم را ارایه دادم. اولین چیزی که گفتند، پرداخت قسط اول اجاره بود که پرداخت کردیم. بعد از ۷ ماه گفتند شبهه‌ای پیش آمده و ممکن است نتوانید نمایش را اجرا کنید. بعد از پیگیری‌هایم، گفتند نمایش یکی دو مساله دارد. به هر حال تا دم اجرا مجوز نداشتیم و نتوانستیم اطلاع‌رسانی کنیم. بعد از ۱۱ اجرا تازه برای بیلبورد شهری‌مان اصلاحیه دادند و گفتند بازیگر نباید در بیلبورد کراوات بزند. در حالیکه بازیگر من نقش یک بازجوی قبل از انقلاب را بازی می‌کند. نمی‌توانم به او بگویم پیرهن یقه دیپلمات بپوشد! عکس یادگاری که به شورا نداده‌ام! بلیبورد تئاترم بوده است. متاسفانه نقش را در نظر نمی‌گیرند و هیچ توجهی ندارند که متن متعلق به چه برهه‌ای است. داستان نمایش من گذشته‌ای دارد که به پیش از انقلاب برمی‌گردد.

او اضافه کرد: به اعضای شورا گفتم خیلی وقت پیش تصویر این بیلبورد را داده‌ام چرا با این همه تاخیر جواب می‌دهید ولی متاسفانه اهمیتی ندارد که گروه‌های نمایشی چقدر فرصت اطلاع‌رسانی را از دست می‌دهند.

او معتقد است که در این سال‌ها مدیریت فرهنگی کشور به دلیل نداشت شناخت کافی از هنر تئاتر عملکرد ضعیفی داشته است.

حاتمی در پایان گفت: امیدوارم هر کسی که در مسندی قرار می‌گیرد، نسبت به آن شناخت و درک درستی داشته باشد تا با تصمیم‌گیری‌های اشتباه به آن حوزه لطمه نزند.

نمایش «قفس» شهریور و مهرماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۰ در سالن حافظ روی صحنه می‌رود.

شهره سلطانی، شهروز دل‌افکار، یزدان فتوحی، الهه شه‌پرست، احسان عباسی و محمد حاتمی بازیگران این نمایش هستند.

عوامل این نمایش عبارتند از طراح صحنه، مرتضی شریف‌پناهی؛ طراح لباس، هلیا شکری؛ طراح پوستر و بروشور و جلوه‌های دیداری، نیما قپانوری؛ طراح تیزر و موشن‌گرافی، هاشم شریف‌زاده؛ موسیقی متن، هاشم شریف‌زاده؛ به همراه اجرای قطعاتی از محمد معتمدی؛ دستیار و برنامه‌ریز، مرتضی برزگرزادگان؛ گروه کارگردانی، هانیه روحانی و الناز تهامی؛ دستیار لباس، مریم نورالدینی و روابط‌عمومی، مریم قربانی‌نیا.

۵۷۵۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.