محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

[ad_1] ماه رمضان ۱۴۰۰ هم رو به پایان است و مثل همیشه عملکرد سریال‌های تلویزیونی سیما در این ماه به سوژه‌ای تبدیل شده که قرارگرفتن آن زیر ذره‌بین می‌تواند جزییات جالبی را به همراه داشته باشد. ماه رمضان در کنار تعطیلات نوروز از جمله بهترین و مناسب‌ترین فرصت‌هایی هستند که سریال‌های صدا و سیما می‌توانند

کد خبر : 52522
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

[ad_1]

ماه رمضان ۱۴۰۰ هم رو به پایان است و مثل همیشه عملکرد سریال‌های تلویزیونی سیما در این ماه به سوژه‌ای تبدیل شده که قرارگرفتن آن زیر ذره‌بین می‌تواند جزییات جالبی را به همراه داشته باشد. ماه رمضان در کنار تعطیلات نوروز از جمله بهترین و مناسب‌ترین فرصت‌هایی هستند که سریال‌های صدا و سیما می‌توانند در آن بدرخشند و به همین دلیل سیمای ملی برای این دو برهه ویژه که هر کدام حس و حال خاص خودشان را دارند، کنداکتور ویژه‌ای را آماده می‌کند. با نزدیک‌شدن به پایان ماه رمضان امسال، مرکز تحقیقات صدا و سیما گزارشی را منتشر کرده که میزان تاثیرگذاری محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد. با ویجیاتو همراه باشید.

محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

ماه رمضان همیشه فرصت مناسبی است که سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی برای جذب حداکثری مخاطب وارد عمل شوند. فرصتی که پس از افطار در خانه ایرانی‌ها فراهم می‌شود، می‌تواند آن‌ها را به تماشای سریال‌های تلویزیونی ترغیب کند. بنابراین صدا و سیما تلاش می‌کند تا جذاب‌ترین برنامه‌های ممکن [حداقل از نگاه سیاست‌گذاران سیمای ملی] را برای تماشاگران و بینندگان فراهم کند. اما به نظر می‌رسد وضعیت استقبال جامعه ایران از سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ چندان مساعد نبوده و شاید زمان آن رسیده که سیمای ملی به معنای واقعی کلمه نگران از دست دادن مخاطب خود باشد.

زنگ خطر به صدا درآمده است

براساس نظرسنجی سازمان تحقیقات و افکارسنجی صدا و سیما که آمار قابل توجه و جذابی از محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ ارائه می‌دهد، امسال ۷۹ درصد از مردم به تماشای برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما برای ماه رمضان نشسته‌اند. این آمار درصدی در سال گذشته روی عدد ۸۶ ایستاده بود. آمار بینندگان برنامه‌های مناسبتی سیمای ملی برای رمضان ۱۴۰۰ حتی در مقایسه با نوروز ۱۴۰۰ هم نزولی بوده است.

چراکه در تعطیلات ابتدای سال، ۸۰ درصد از مردم به تماشای برنامه‌های نوروزی تلویزیون ترغیب شده بودند. اگرچه کاهش یک درصدی در مجموع آمار چندان نگران‌کننده نیست اما می‌تواند برای سیمای ملی زنگ خطر باشد؛ زنگ خطری که مدیران این سازمان را به تلاش برای ساخت محتوای جذاب‌تر، ترغیب کند.

محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

شاید اصلی‌ترین دلیل کاهش استقبال مردم از سریال‌های صدا و سیما را باید فقدان یک سریال کمدی در ماه رمضان ۱۴۰۰ دانست. در شرایطی که سریال‌ یاور به عنوان یک درام درگیرکننده مورد توجه تماشاگران قرار گرفته اما این سریال احضار است که موفق شده در لیست محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ در صدر جدول قرار بگیرد. به عبارت دیگر، مردم به تماشای داستان‌های تخیلی یا هیجان‌انگیز علاقه بیشتری دارند و از آن‌جایی که در ماه رمضان امسال خبری از یک سریال کمدی نبوده، موفقیت سریال احضار چندان هم عجیب نیست.

سریال احضار: محبوب‌ترین سریال ماه رمضان

در لیست تقریبا طولانی عناوین ماه رمضان ۱۴۰۰ که سازمان تحقیقات و افکارسنجی صدا و سیما وضعیت محبوبیت آن‌ها را بررسی کرده، سریال احضار به‌عنوان محبوب‌ترین سریال ماه رمضان ۱۴۰۰ معرفی شده است. این سریال که موفق شده ۴۳.۱ درصد از تماشاگران صدا و سیما را به خودش اختصاص دهد با رضایتی بیشتر از ۷۴ درصد همراه شده و به همین دلیل بهترین عملکرد ممکن را در میان محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ داشته است.

آرش پارساپور در نقد این سریال می‌نویسد:

سریال احضار و امثال احضار برای عامه مردم ساخته می‌شود، افرادی که اصلا پیام‌های اخلاقی قدیمی و فرسوده، ضدزن، ضد خانواده و نقص‌های فیلم را آنچنان که یک فیلمباز ماهر به صورت پررنگ می‌بیند، نمی‌بینند. افرادی که آمار جمعیتی‌شان کم نیست و صدا و سیما هم برای آنها سریال می‌سازد. آنها مخاطبین اصلی سریال‌های صدا و سیما هستند و از همین روست که رقیب اصلی سریال‌های صدا و سیما هم آثار نتفلیکس و HBO نیستند بلکه آثار ترکیه‌ای هستند.

نقد و بررسی کامل سریال احضار به‌عنوان محبوب‌ترین سریال ماه رمضان ۱۴۰۰ را می‌توانید اینجا بخوانید. این سریال از شبکه یک سیمای ملی پخش می‌شود.

دومین سریالی که موفق شده بخش قابل توجهی از تماشاگران صدا و سیما را به سوی خودش نزدیک کند، سریال یاور لقب می‌گیرد. سریال یاور به‌عنوان سریال ماه رمضانی شبکه سه با ترکیب چند داستان تکراری از کارگردانی که علاقه خاصی به روایت‌های مشابه دارد به سطوح جذابی از کلیشه‌پروری دست پیدا می‌کند. این سریال که به کارگردانی مشترک سعید سلطانی [او را با فصل‌های متعدد سریال ستایش به یاد می‌آورند] و اصغر نعیمی ساخته شده و با وجود همه انتقادهایی که به آن وارد است، موفق شده در جذب بیننده موفق ظاهر شود.

محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

سریال یاور موفق شده نظر ۴۱ درصد از تماشاگران تلویزیون جمهوری اسلامی ایران را جلب کند که از این رقم نه‌چندان قابل قبول بیشتر از ۸۱ درصد از آن‌ها از تماشای این سریال رضایت داشته‌اند.

امیرمحمد سلیمانی درباره این سریال می‌نویسد:

فیلم‌نامه سریال یاور مطلقا هیچ خلاقیتی ندارد. بدون هیچ دستاورد خاصی؛ به نظر می‌رسد همه زحمتی که سعید مطلبی برای نوشتن فیلم‌نامه این سریال کشیده، آن بوده که صفحات فیلم‌نامه‌ سریال‌های قبلی خودش را بررسی کرده و تلاش کرده تا داستان جدیدی از دل همه روایت‌های تکراری قبلی‌اش استخراج کند. در نتیجه با وجود گذشته‌نمایی جالبی که در مسیر داستانی سریال یاور وجود دارد، باز هم هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای کلیشه‌ای ندانستن داستان سریال دیده نمی‌شود.

نقد و بررسی کامل سریال یاور به‌عنوان دومین سریال محبوب ماه رمضان ۱۴۰۰ را می‌توانید اینجا بخوانید. داریوش ارجمند، ارسلان قاسمی، زهرا سعیدی، شبنم فرشادجو و محمد حاتمی و پرویز فلاحی‌پور از بازیگران اصلی این سریال هستند.

محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

با توجه به استقبالی که از سریال‌ احضار و سریال یاور شده، طبیعی به نظر می‌رسد که سریال بچه مهندس ۴ در لیست محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ جایگاهی بهتر از مقام سومی را به دست نیاورد. این سریال تلویزیونی تنها ۳۷.۳ درصد از تماشاگران سیما را به خودش جلب کرده و همین جمعیت اندک هم رضایتی تقریبا ۷۲ درصدی از این سریال داشته‌اند.

امیرمحمد سلیمانی درباره این سریال می‌نویسد:

به نظر می‌رسد عوامل سریال بچه مهندس ۴ آن‌قدر که باید به پروژه طولانی‌شان باور نداشته‌اند و از هر فرصت پیشرفتی برای فاصله‌گرفتن از پروژه‌ای که آن‌ها را مطرح کرده، یاری گرفته‌اند. گویی مجموعه داستانی بچه مهندس بیشتر از آن‌که عنوانی برای ماندگاری باشد، پُلی برای پیشرفت بوده و نیازی به تعهد به آن دیده نمی‌شود.

نقد و بررسی کامل سریال یاور به‌عنوان دومین سریال محبوب ماه رمضان ۱۴۰۰ را می‌توانید اینجا بخوانید. این سریال از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.

از مجموعه سریال‌های فراموش‌شده در ویجیاتو بخوانید:

  • جیمز باند بی‌تربیت در سریال Archer
  • فیلسوف کمدین نیویورکی در سریال Louie
  • کمدی‌تر از زندگی کارمندی با سریال The Office
  • وقتی والتر وایت در سریال Ozark حسابدار می‌شود
  • سریال The X-Files و مخوف‌ترین پرونده‌های ماورایی
  • سریال Sons of Anarchy و داستان رفتن و نرسیدن پیوسته
  • شیوع ویروسی در سال ۲۰۲۰ در سریال The Last Man on Earth
  • سریال Freaks and Geeks و روزهایی که ستاره‌های هالیوود نوجوان بودند

هجوم برنامه‌های ماه عسلی

حالا چند سالی می‌شود که خبری از برنامه ماه عسل با اجرای احسان علی‌خانی نیست. سال ۹۷، آخرین سالی بود که علی‌خانی تصمیم گرفت با اجرای برنامه ماه عسل مهمان خانه‌های مردم شود. او در ادامه تصمیم گرفت به تولید برنامه عصر جدید بپردازد و اگرچه موفق ظاهر شده اما به نظر می‌رسد سیمای ملی در غیبت برنامه محبوب او، تلاش کرده نمونه‌های مشابهی را به تماشاگر عرضه کند.

محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

نمونه‌های مشابه برنامه ماه عسل در همه شبکه‌های تلویزیون وجود دارند. تقریبا غیرممکن است تماشاگرانی که در ساعت‌های نزدیک به افطار به شبکه‌های صدا و سیما مراجعه می‌کنند، نشانی از برنامه‌های با حال و هوای معنوی شبیه به برنامه ماه عسل را پیدا نکنند. اگرچه این برنامه‌ها تکراری و خسته‌کننده به نظر می‌رسد اما نظرسنجی سازمان تحقیقات و افکارسنجی صدا و سیما نشان می‌دهد این برنامه‌ها هم در جایگاهی مشابه با محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ قرار می‌گیرند.

برنامه دعوت

این برنامه که در جریان ماه رمضان هر روز ساعت ۱۹:۱۵ از شبکه یک سیما پخش شد، محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی پیش از افطاری سیمای ملی در رمضان ۱۴۰۰ لقب می‌گیرد. اگرچه تنها ۱۹ درصد از تماشاگران تلویزیون این برنامه را برای تماشاکردن انتخاب کرده‌اند اما رضایت ۹۲ درصدی از آن باعث شده به تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین محصول سیمای ملی در ماه رمضان ۱۴۰۰ تبدیل می‌کند. این برنامه که سال گذشته هم پخش می‌شد، امسال موفق شده ۵.۳ درصد تماشاگر بیشتر را جذب کند.

برنامه مثل ماه

یکی دیگر از برنامه‌های شبیه برنامه ماه عسل که امسال هم میزبان روزه‌داران بود، برنامه مثل ماه است. این برنامه که از شبکه سه سیما پخش شد، حدود ۱۵ درصد بینندگان تلویزیون را تحت تاثیر خود قرار داد و این جمعیت اندک رضایت ۸۵ درصدی از این برنامه داشته‌اند. برنامه مثل ماه هم در شرایطی مشابه با برنامه دعوت با افزایش تعداد بینندگان مواجه شده و در آماری مشابه با سال گذشته، رشدی ۵.۴ درصدی را تجربه کرده است.

برنامه زندگی پس از زندگی

امسال دومین سالی بود که برنامه زندگی پس از زندگی مهمان خانه‌های مردم بود. این برنامه که از شبکه چهار پخش می‌شود، اگرچه مورد توجه تماشاگران قرار نگرفته اما موفق شده در جلب رضایت عمومی موفق ظاهر شود. در شرایطی که تنها ۱۱ درصد از تماشاگران برنامه‌های سیمای ملی به تماشای برنامه زندگی پس از زندگی نشسته‌اند، بیشتر از ۹۱ درصد از این برنامه رضایت داشته‌اند.

محبوب‌ترین سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ را بشناسید

برنامه زندگی پس از زندگی در فضای مجازی هم محبوبیت جالبی پیدا کرده و ویدیوهای کوتاه از بخش‌های مختلف این برنامه در شبکه‌های اجتماعی گوناگون دست به دست می‌شود. شاید دلیل اصلی موفقیت این برنامه را باید در رویکرد متفاوت آن نسبت به سایر رقبا جستجو کرد.

روند نزولی رادیو ادامه دارد

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات و افکارسنجی صدا و سیما نشان می‌دهد در رمضان ۱۴۰۰ تنها حدود ۲۱ درصد از مردم به برنامه‌های رادیویی گوش داده‌اند. نکته جالب‌تر آن که از این جمعیت اندک هم بیشتر از ۳۶ درصد ترجیح داده‌اند به برنامه‌های شبکه‌های رادیویی استانی گوش دهند. بعد از رادیو‌های استانی نوبت به رادیو آوا، رادیو پیام، رادیو جوان، رادیو ایران، رادیو ورزش و رادیو قرآن می‌رسد که در رتبه‌های بعدی شبکه‌های رادیویی محبوب قرار بگیرند.

بهترین فیلم‌های اکشن از نگاه ویجیاتو را بشناسید:

  • 10 فیلم اکشن بی‌نظیر که هواداران John Wick باید تماشا کنند
  • معرفی بهترین فیلم‌های اکشن غیر ابرقهرمانی یک دهه اخیر
  • برترین فیلم‌های زامبی محور که احتمالاً با آن‌ها آشنا نیستید
  • بهترین فیلم‌های مهیج روان‌شناختی تمام دوران کدام است؟
  • بهترین فیلم‌های اکشن بین‌المللی یک دهه اخیر کدام است؟
  • ۱۵ مورد از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی غیر هالیوودی
برچسب‌هاتلویزیونسریال ایرانی
کپی شد

https://vgto.ir/9qw

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.