مجلس سفلی مکزیک از دادن کنترل گارد ملی به ارتش حمایت می کند

[ad_1] نوشته دیگو اوره مکزیکو سیتی (رویترز) – مجلس سفلی کنگره مکزیک بامداد روز شنبه لایحه‌ای را به تصویب رساند تا کنترل ارتش بر گارد ملی تحت رهبری غیرنظامیان را در اقدامی بحث‌برانگیز که منتقدان می‌گویند به‌طور غیرقانونی کنترل ارتش بر نظم و قانون را تشدید می‌کند. این فشار قانونی نشان‌دهنده تغییری برای رئیس‌جمهور چپ‌گرا

کد خبر : 250503
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 سپتامبر 2022 - 0:53
مجلس سفلی مکزیک از دادن کنترل گارد ملی به ارتش حمایت می کند

[ad_1]

نوشته دیگو اوره

مکزیکو سیتی (رویترز) – مجلس سفلی کنگره مکزیک بامداد روز شنبه لایحه‌ای را به تصویب رساند تا کنترل ارتش بر گارد ملی تحت رهبری غیرنظامیان را در اقدامی بحث‌برانگیز که منتقدان می‌گویند به‌طور غیرقانونی کنترل ارتش بر نظم و قانون را تشدید می‌کند.

این فشار قانونی نشان‌دهنده تغییری برای رئیس‌جمهور چپ‌گرا آندرس مانوئل لوپز اوبرادور است، که در مبارزات انتخاباتی قول داده بود که بر کنترل ارتش بر امنیت عمومی تأکید نداشته باشد، اما در طول نزدیک به چهار سال ریاست جمهوری، خشونت‌های بی سابقه را رهبری کرده است.

نیروی پلیس گارد ملی در اوایل سال 2019 به دستور لوپز اوبرادور شروع به کار کرد، او استدلال کرد که آژانس مجری قانون جدید به فساد گسترده تحت سلف خود، پلیس فدرال پایان خواهد داد.

قانونگذاران و فعالان اپوزیسیون از این نیروی نوپا به دلیل سوء استفاده های ادعایی انتقاد کرده اند، حتی در حالی که لوپز اوبرادور اختیارات ارتش را به سایر حوزه های زندگی غیرنظامی گسترش می دهد.

عفو بین‌الملل پیش از رأی‌گیری گفت: «این ابتکار اعتبار و احترام به حقوق بشر را به خطر می‌اندازد و در تضاد با استانداردهای بین‌المللی امنیت عمومی است».

لوپز اوبرادور می خواست تغییراتی را در قانون اساسی، که شامل این زبان می شود که امنیت عمومی باید توسط غیرنظامیان هدایت شود، تثبیت کند. اما در مواجهه با مخالفت سرسخت، او تصمیم گرفت این هفته یک لایحه سریع را به قانونگذاران ارسال کند که فقط به اکثریت ساده در مقابل اکثریت فوق العاده دو سوم نیاز دارد.

در صورت تصویب، این قانون به ارتش کنترل عملیاتی، مالی و اداری گارد را می دهد که در حال حاضر به وزارت امنیت تحت رهبری غیرنظامیان پاسخ می دهد.

این لایحه اکنون برای بررسی به سنا منتقل می شود و در صورت تصویب احتمالاً به عنوان ناقض قانون اساسی به چالش کشیده می شود.

در واقع، قاضی سابق دیوان عالی کشور، دیگو والادس، پیش‌بینی می‌کند که این دادگاه به راحتی توسط دادگاه عالی حذف خواهد شد.

او گفت: «معلوم است که پیروز نخواهد شد،» و افزود که در صورت امضای قانون به چالش کشیده می شود و به اتفاق آرا به عنوان مغایر با قانون اساسی رد می شود.

(گزارش توسط Diego Ore؛ نویسنده: Kylie Madry؛ ویرایش توسط David Alire Garcia و Diane Craft)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.