متن قصه‌محور، دیالوگ‌های آهنگین و وجود شخصیتی از دل مردم دلیل انتخاب نمایشنامه بود

محدثه میرجلیلی: هم‌زمان با برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر با مریم دهقانی کارگردان نمایش «بازمانده» که از استان فارس شهر شیراز در بخش اجراهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده به گفت‌وگو نشستیم. مریم دهقانی، کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» با اشاره به سابقه کار هنری خود در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی اظهار داشت: در سال‌های

کد خبر : 309698
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۵۸
متن قصه‌محور، دیالوگ‌های آهنگین و وجود شخصیتی از دل مردم دلیل انتخاب نمایشنامه بود


محدثه میرجلیلی: هم‌زمان با برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر با مریم دهقانی کارگردان نمایش «بازمانده» که از استان فارس شهر شیراز در بخش اجراهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده به گفت‌وگو نشستیم.

مریم دهقانی، کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» با اشاره به سابقه کار هنری خود در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی اظهار داشت: در سال‌های فعالیت در کار تئاتر تاکنون موفق به کسب جایزه یک کارگردانی تئاتر خیابانی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت برای نمایش «بازمانده» شدم، علاوه بر این جایزه نخست بازیگری زن، در بخش صحنه‌ای نمایش «بازمانده» هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و مقام اول بازیگری زن جشنواره تئاتر بسیج استان فارس را برای نمایش «میشوسوزوکی» دریافت کرده‌ام.
او عنوان کرد: همچنین به‌عنوان دستیار کارگردان در اثر «مجلس شبیه‌خوانی ژولیوس سزار» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی در سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم فعالیت داشتم.
کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» ادامه داد: همچنین سابقه دستیاری کارگردان نمایش «سالواتوره» در بیست و ‌نهمین جشنواره تئاتر فجر، دستیار کارگردانی نمایش «شبیه ویشوپه» در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر آیینی و سنتی از دیگر فعالیت‌های کاری من بوده است.
دهقانی تصریح کرد: در چند نمونه از کارهایی که ذکر شد به‌عنوان دستیار کارگردان در چند دوره جشنواره فجر حضور داشتم اما امسال به‌عنوان کارگردان اولین حضور خود را در چهل‌ویکمین جشنواره فجر تجربه می‌کنم.

دهقانی خاطرنشان کرد: بنده به‌عنوان کارگردان نمایش بازمانده اعتقاد دارم مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن تئاتر، نمایش‌نامه آن است اگر این مهم درست انتخاب شود و متن نمایش پایه، اساس و ستون محکمی داشته باشد در این نمایش کارگردانی و بازیگری بهتری ارائه خواهد شد.
او افزود: قصه و نمایش «بازمانده» ازاین‌قرار است که شخصیت امیرو در جست‌وجوی پیدا کردن مهره شانس و اقبال خود به‌یک‌باره با هجوم جنگنده‌های دشمن مواجه می‌شود و در کمتر از چند ساعت دنیای کودکی را با جهانی دیگر عوض می‌کند، جهانی که به‌هیچ‌عنوان شناختی از آن ندارد و هیچ دفاعی در مقابل آن بلد نیست. در این میان برادر، مادر، پدر، دوستان و تمام جهانش به‌یک‌باره او را ترک می‌کنند، حال امیرو می‌بایست چاره‌ای بیندیشد؛ در شهر دیگری که آن را نمی‌شناسد.
او در خصوص دلیل انتخاب این متن بیان کرد: وجود متن قصه‌محور، دیالوگ‌های آهنگین و وجود شخصیتی از دل مردم دلیل انتخاب و کارگردانی این متن و نمایش‌نامه توسط بنده بود.
کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» دلیل انتخاب اجرای خیابانی را این‌گونه عنوان کرد: اجرای کار هنری تئاتر خیابانی به این دلیل است که این بخش موجب آشنایی بیشتر مردم با حرفه تئاتر می‌شود.
دهقانی افزود: علاوه بر این در این شیوه اجرا مردمی که شاید وقت یا اطلاعات چندانی درباره هنر تئاتر ندارند و عملاً به‌صورت اتفاقی با حرفه تئاتر در پیاده‌روها و خیابان‌ها مواجه می‌شوند و به این شکل آن‌ها را با یک توفیق اجباری و دل‌نشین در تماشای هنر مواجه می‌کند، این اقدام یک حرکت فرهنگی و هنری بزرگ برای هنر تئاتر است که تاکنون بسیار مظلوم واقع شده است.
دهقانی اظهار داشت: نمایش خیابانی «بازمانده» به نویسندگی اصغر گروسی، بازیگری علیرضا داننده‌فرد، اجرای موسیقی امیرحسین زارع زاده، علی طایفی و امیر رفیعا اجرا می‌شود و کار طراحی پوستر توسط امیر گروسی انجام شده است.

۵۷۵۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.