ماشین مشدی ممدلی واقعیت داشت، و کارخانه‌ی فورد هواخواهش بود

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز یک‌شنبه نهم اسفند ۱۳۴۳ روزنامه‌ی کیهان به نقل از خبرنگار خود در یزد، خبر جالبی را از یک ماشین آنتیک منتشر کرد که در آن‌ شهر به «ماشین مشدی‌ ممدلی» معروف شده بود. این اتومبیل فوردِ ساخت ۱۹۲۰ میلادی [حدود ۱۲۹۸ خورشیدی] متعلق به تقی رشتیان تاجر یزدی بود

کد خبر : 470331
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
ماشین مشدی ممدلی واقعیت داشت، و کارخانه‌ی فورد هواخواهش بود

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز یک‌شنبه نهم اسفند ۱۳۴۳ روزنامه‌ی کیهان به نقل از خبرنگار خود در یزد، خبر جالبی را از یک ماشین آنتیک منتشر کرد که در آن‌ شهر به «ماشین مشدی‌ ممدلی» معروف شده بود. این اتومبیل فوردِ ساخت ۱۹۲۰ میلادی [حدود ۱۲۹۸ خورشیدی] متعلق به تقی رشتیان تاجر یزدی بود که در سال ۱۳۰۰ خورشیدی خریده بود؛ ماشین او در آن مقطع چهارمین ماشین واردشده به یزد به شمار می‌آمد و حالا ۴۳ سال بعد که حتی دیگر لاستیک آن پیدا نمی‌شد، کمپانی فورد خواهان خریدش به قیمت ۲۰ هزار تومان شده بود. در ادامه مشروح خبر کیهان را در این باره می‌خوانید:

یک کمپانی سازنده‌ی اتومبیل برای خرید اتومبیلی که در سال ۱۹۲۰ ساخته شده با مالک آن وارد مذاکره شد. این اتومبیل در یزد به اتومبیل مشدی ممدلی (مشهدی محمدعلی) معروف است و مالک آن یکی از تجار یزد به نام آقای تقی رشتیان است. آقای رشتیان که در حال حاضر سعی دارد با تهیه‌ی یکی دو حلقه لاستیک مجددا اتومبیل ۴۵ ساله‌ی خود را به کار اندازد به خبرنگار ما گفت: «من این اتومبیل را در سال ۱۹۲۲ (۴۳ سال پیش) به ۶۰۰ تومان خریدم و ۶ سال تمام به طور مرتب از آن استفاده می‌کردم.»

چهارمین اتومبیل

نام‌برده افزود: «اتومبیل من چهارمین اتومبیلی بود که ۴۳ سال قبل وارد یزد شد و در آن موقع اتومبیل ارزش و اهمیت دیگری داشت و ظرف ۶ سالی که این اتومبیل مورد استفاده‌ام بود با آن به اصفهان، تهران، کرمان و شهرهای اطراف یزد مسافرت کردم و نزدیک به ۳۰ حلقه لاستیک برای آن خریدم.»

آقای رشتیان در مورد مشخصات اتومبیل خود گفت: «این اتومبیل از نوع فورد است و مدل آن ۲۰ می‌باشد. چرخ‌های آن دارای پره‌های چوبی و لاستیک‌های آن برخلاف لاستیک‌های فعلی که لبه‌سیمی است، لبه‌پارچه‌ای است و برق موتور و چراغ‌های آن به وسیله‌ی دینام تامین می‌شود. موتور آن چهار سیلندر است و با هندل روشن می‌شود.»

۲ دنده

نکته‌ی جالب این‌که این اتومبیل برخلاف اتومبیل‌های امروزی ۲ دنده و فاقد در است به همین جهت برای سوار شدن به آن از نردبان کوچکی که در یک طرف آن نصب گردیده استفاده می‌شود. این اتومبیل در هر صد کیلومتر ده لیتر بنزین مصرف می‌کند.

آقای رشتیان معتقد است در صورتی که لاستیک‌های این اتومبیل پیدا شود هیچ‌گونه اشکالی برای استفاده از آن نیست و موتور آن مثل ساعت کار می‌کند!

نام‌برده در پایان افزود: «یکی از دوستانم چندی قبل عکسی از این اتومبیل را به متصدیان کمپانی فورد نشان داده و به قرار اطلاع روسای کمپانی ضمن ارسال عکس اتومبیل به آمریکا اظهار علاقه کرده‌اند این اتومبیل را به قیمت ۲۰ هزار تومان خریداری و برای نگهداری در موزه‌ی اتومبیل‌های فورد به آمریکا بفرستند.»

۲۵۹۵۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.