ماجرای ممنوعیت واردات برنج از هند و سوء استفاده پاکستانی ها | گرانی در انتظار برنج ایرانی و خارجی؟

دبیر کمیسیون تامین‌کنندگان برنج کشور درباره ممنوعیت واردات برنج خارجی به ایران گفت: حدود یک ماه پیش تراز تجاری بین ایران و هند به هم ریخت و ظاهرا اقلامی که از ایران به هند رفته بود از سمت هند قبول نشده بود و در مقابل ایران هم تصمیم گرفت که واردات برنج از هند ممنوع

کد خبر : 301881
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۳:۱۴
ماجرای ممنوعیت واردات برنج از هند و سوء استفاده پاکستانی ها | گرانی در انتظار برنج ایرانی و خارجی؟



دبیر کمیسیون تامین‌کنندگان برنج کشور درباره ممنوعیت واردات برنج خارجی به ایران گفت: حدود یک ماه پیش تراز تجاری بین ایران و هند به هم ریخت و ظاهرا اقلامی که از ایران به هند رفته بود از سمت هند قبول نشده بود و در مقابل ایران هم تصمیم گرفت که واردات برنج از هند ممنوع شود.

«مسیح کشاورز» ادامه داد: ما در جلسه‌ای که ممنوعیت واردات برنج از هند اعلام شد، اعلام کردیم که با وزارت کشاورزی همراهی کرده و سعی می‌کنیم این بخش از نیاز کشور را از پاکستان وارد کنیم. اما همان زمان هم نگران این بودیم که ‌پاکستانی‌ها از این فضا سوء‌استفاده نکنند و ما دوباره دچار مشکل بشویم بلکه به جای اینکه قیمت را گران کنند سهم خودشان را بیشتر کنند که متاسفانه این چنین نشد و طرف‌های پاکستانی قیمت‌ها را مقداری افزایش دادند و ما هم نتوانستیم آن مقدار برنجی که از هند وارد می‌کردیم را از پاکستان وارد کنیم. این در حالی است که اکنون ثبت سفارش‌ها هم متوقف شده است و ما نمی توانیم برنج وارد کنیم در حالی که به واردات بیشتری نیاز داریم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از آمار جهاد کشاورزی در زمینه واردات برنج گفت: به جز بر هم خوردن تراز تجاری بین ایران و هند، عامل دیگری که در ممنوعیت واردات برنج از هند نقش داشت، ارائه اطلاعات غیرواقعی واردات برنج از سوی جهاد کشاورزی بوده است. اصلا مشخص نیست جهاد کشاورزی این آمار را از کجا می‌گیرد چون آمارشان غیرواقعی است در حالی که آمارهای ما کاملا سطح‌بندی شده است و ما آمار را به صورت جزئیات با بعضی از شرکت‌ها کنترل می‌کنیم که آیا آماری که در سامانه جامع تجارت درج شده است واقعی است یا نه که متاسفانه واقعی نیست.

کشاورز ادامه داد: بخش خصوصی تا امروز حدود یک‌میلیون تن برنج بیشتر وارد نکرده است در حالی که جهاد کشاورزی آمار کل واردات را یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن به بالا اعلام کرده و از نظر آنها امسال به اندازه کافی برنج وارد شده است. برای همین هم ثبت سفارش‌ها را متوقف کرده‌اند اما ما این را هشدار داده‌ایم که تا پایان سال حداقل حدود ۳۰۰ هزار تن برنج دیگر باید وارد شود تا تنظیم بازار این طرف سال و آن طرف سال تضمین شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در مورد آثار و تبعات ممنوعیت واردات برنج هندی گفت: اگر ثبت سفارش‌ها متوقف شود ممکن است آثار سوء آن مثل سال قبل بشود یعنی ما هم با کمبود و گرانی برنج خارجی مواجه شویم که بازار هدف آن ۶ دهک از اقشار آسیب‌پذیر کشور است و هم دوباره به گران شدن برنج ایرانی در شب عید دامن بزند که اینها جزو آسیب‌های جدی‌ است که ما پیش‌بینی کرده‌ایم.

کشاورز افزود: متاسفانه دولت به وقت مناسب حرف ما را گوش نمی‌دهد. پارسال که نباید واردات برنج را ممنوع می‌کردند ممنوع شد و چون برنج خارجی کم بود برنج ایرانی گران شد. امسال ما برداشت خوبی داشتیم و پیشنهاد خودمان این بود که در زمان برداشت برنج ایرانی، واردات برنج خارجی ممنوع بشود و بعد از یک دوره ممنوعیت، باز نسبت به واردات اقدام کنند که دولت باز حرف ما را گوش نکرد و در حالی که باید ممنوع می‌شد نشد اما الان به دلیل عدم اطلاعات واقعی از آمار واردات و به دلیل بحث نامتعادل بودن تراز تجاری این تصمیمات را گرفته‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید آمارهای واقعی را برای برنامه‌ریزی مد نظر داشته باشند و به بخش خصوصی هم اعتماد کنند، گفت: بخش خصوصی هیچ زمان نمی‌آید کالایی که بازار آن اشباع است و تقاضا ندارد را وارد کند و آن را در انبار بگذارد چون سرمایه‌بر است و با ارز نیمایی هم وارد می‌شود و اینطور نیست که با ارز دولتی وارد شود و ما بگوییم هر چقدر خواستیم می‌توانیم وارد کنیم بلکه با ارز نیمایی وارد می‌‎شود. برای همین ما به اندازه‌ای که بازار کشش داشته باشد و تقاضا وجود دارد، وارد کرده‌ایم و باید اجازه داده شود که تا پایان سال حداقل ۳۰۰ هزار تن دیگر ثبت سفارش و واردات داشته باشیم.

کشاورز در مورد اینکه برنج‌های وارداتی چقدر گران شده است هم بیان کرد: برنج پاکستانی یک مقدار گران شده و برنج‌های هندی هم که از قبل بوده است الان حدود ۱۰ درصد در حال گران شدن است.

بیشتر بخوانید:

توقف واردات افزایش قیمت برنج را به همراه دارد/سفره مصرف‌کنندگان را تسلیم گرانی نکنیم

۴۶۲۲۰



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.