لیر ترکیه پس از بازگرداندن قوانین بانکی توسط رویترز به پایین ترین حد خود رسید

[ad_1] © رویترز. عکس فایل: زنی اسکناس لیر ترکیه را در این تصویر در دست دارد که در 30 مه 2022 گرفته شده است. رویترز/دادو روویک/تصویر نوشته اورهان کوسکون و نوزات دوران اوغلو آنکارا (رویترز) – لیر ترکیه در روز دوشنبه پس از اتخاذ اقداماتی برای ساده‌سازی سیاست‌های بانک مرکزی، در حالی که یک مقام

کد خبر : 366858
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۱۶
لیر ترکیه پس از بازگرداندن قوانین بانکی توسط رویترز به پایین ترین حد خود رسید

[ad_1]


© رویترز. عکس فایل: زنی اسکناس لیر ترکیه را در این تصویر در دست دارد که در 30 مه 2022 گرفته شده است. رویترز/دادو روویک/تصویر

نوشته اورهان کوسکون و نوزات دوران اوغلو

آنکارا (رویترز) – لیر ترکیه در روز دوشنبه پس از اتخاذ اقداماتی برای ساده‌سازی سیاست‌های بانک مرکزی، در حالی که یک مقام و بانکداران گفتند این بانک استفاده از ذخایر خود را برای حمایت از دلار متوقف کرده است، 3 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار رسید. لیر

لیر در برابر ارز ایالات متحده تا سطح 26.05 تضعیف شد و از پایین ترین سطح تاریخ 25.74 هفته گذشته گذشت. در ساعت 0945 GMT ضررهای خود را به 25.84 کاهش داد.

این رقم تا کنون 28 درصد در سال جاری کاهش یافته است، که عمدتاً پس از انتخاب مجدد در اواخر ماه مه، رئیس جمهور طیب اردوغان، رئیس جمهور طیب اردوغان که از آن زمان برای عقب نشینی از سال ها سیاست اقتصادی غیرمتعارف خود از جمله کاهش نرخ ها با وجود افزایش تورم، حرکت کرده است.

دو گام بزرگ در روزهای اخیر برداشته شد: بانک مرکزی تحت ریاست حافظ گی ارکان، رئیس کل جدید، روز پنجشنبه نرخ بهره را 650 واحد پایه افزایش داد و به 15 درصد رساند، حتی اگر کمتر از انتظارات بازار بود.

سپس در روز یکشنبه، بانک مرکزی شروع به لغو بخش‌هایی از ده‌ها قانون و مقرراتی کرد که از سال 2021 به تصویب رسانده بود که باعث می‌شد بازارهای بدهی، اعتبار و فارکس به شدت مدیریت شوند – و به منظور تشویق دارایی‌های لیر بود.

با استفاده از ذخایر بانک مرکزی برای حفاظت از ارزش لیر قبل از انتخابات، ذخایر در اوایل ژوئن به پایین ترین سطح تاریخی خود رسید و ذخایر خالص آن به منفی 5.7 میلیارد دلار رسید. آنها در دو هفته بعد بهبود یافتند.

بانک مرکزی در آخر هفته گفت که گام‌های ساده‌سازی در آخر هفته به منظور آزادسازی بازارها و تضمین ثبات بود، در حالی که یک مقام ارشد گفت این بانک سیاست ارزی خود را تعدیل کرده است.

وی گفت: بانک مرکزی پس از تصمیم هفته گذشته خود در مورد نرخ سود به هیچ وجه در سطح نرخ ارز با فروش ارز مداخله نمی کند.

وی افزود: اعداد و ارقام کاملاً توسط بازار آزاد تعیین می شود، بنابراین از ذخایر ارزی استفاده نمی شود و دوره افزایش ذخایر آغاز شده است.

اظهارات او بازتاب دیدگاه بانکداران بود که بانک مرکزی استفاده از ذخایر خود را «به طور کامل متوقف کرده است». یک تاجر گفت: ارزش لیر دیگر توسط ذخایر دفاع نمی شود.

یک بانکدار ارشد گفت: به نظر می رسد بانک مرکزی ترکیه (CBRT) استفاده از ذخایر در بازار ارز را به طور کامل کنار گذاشته است.

اقدامات بانک مرکزی

بر اساس اقدامات جدید بانک مرکزی که در آخر هفته اعلام شد، نسبت نگهداری اوراقی که بانک ها موظف به تخصیص به سپرده ارزی خود هستند از 10 درصد به 5 درصد کاهش یافت.

اوراق بهاداری که بانک‌ها باید نگه دارند بین 3 تا 12 درصد از سپرده‌های لیره‌ای خود بر اساس استاندارد جدید متغیر است، در حالی که قبلا بین 3 تا 17 درصد بود.

در آیین‌نامه جدید آمده است بانک‌هایی که سپرده‌های لیری آنها کمتر از 57 درصد کل سپرده‌هایشان است، باید هفت واحد درصد دیگر اوراق بهادار داشته باشند، در مقایسه با هفت امتیاز اضافی قبلی که برای بانک‌هایی که کمتر از 60 درصد سپرده لیر داشتند اعمال می‌شد.

انور ارکان، اقتصاددان ارشد در گفت: «نسبت‌ها به آرامی کاهش می‌یابد و به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های خود را به آرامی تنظیم کنند و باعث افزایش سریع نرخ‌های بهره نمی‌شوند، کاهش جزئی قوانین به بانک‌ها فرصت و زمان می‌دهد تا در مورد پرتفوی اوراق خود مانور دهند.» دینامیک یاتیریم.

“این یک پیشرفت آرامش بخش و مثبت برای این بخش است.”

شاخص سهام بانکی در بورس استانبول پس از آخرین حرکت ها حدود 4 درصد افزایش یافت و شاخص اصلی بیش از 2 درصد رشد کرد.

بانکداران اعلام کردند که پس از کاهش تدابیری که بانک ها را به سمت سپرده های لیری سوق داده بود، نرخ سپرده در برخی بانک ها از باند 40 تا 45 درصد کاهش یافته است که انتظار می رود ادامه یابد.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.