قیمت مرغ تغییر نمی‌کند/گوشت ارزان می شود

حسین دماوندی نژاد در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ تا پایان سال تغییری نخواهد داشت، گفت: ذخایر بسیار خوبی در شرکت پشتیبانی امور دام داریم و برنامه های تولیدی که به تولیدکنندگان ارائه شده از شاخص‌های تولید، جوجه‌های ریخته شده تا خروجی‌ها مشخص می‌کند که

کد خبر : 314138
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲:۵۳
قیمت مرغ تغییر نمی‌کند/گوشت ارزان می شود



حسین دماوندی نژاد در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ تا پایان سال تغییری نخواهد داشت، گفت: ذخایر بسیار خوبی در شرکت پشتیبانی امور دام داریم و برنامه های تولیدی که به تولیدکنندگان ارائه شده از شاخص‌های تولید، جوجه‌های ریخته شده تا خروجی‌ها مشخص می‌کند که تولید به میزان کافی خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای بهمن، اسفند و همچنین برای ماه رمضان ذخایر بسیار خوبی در گوشت مرغ خواهیم داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی به وضعیت بازار گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: بازارگوشت قرمز درگیر دلالی و واسطه گری شده بود که با واردات گوشت گرم بازار به ثبات رسیده است و این ثبات ادامه دار خواهد بود و قیمت ها نیز کاهشی خواهد شد.

وی در ادامه دلایل افزایش قیمت گوشت را تصریح کرد و گفت: گوشت گوسفندی در دنیا کالای لوکس است ولی در فرهنگ ما علاقه بسیاری به گوشت گوسفند وجود دارد. گوشت گوسفندی در کشور ما درگیر اقتضائات فصل است ولی گوشت گوساله اینگونه نیست. دام سبک در شهریور و مهر آماده جفت گیری می شود و دام آبستن دیگر به کشتار نمی رود تا در اسفندماه زایش را انجام دهد.زایش که صورت گرفت بره ها وارد بازار می شود.

دماوندی نژاد در ادامه گفت: دام سبک وابسته به مرتع است. سالانه مراتع ۱۰.۵میلیون تن علوفه رایگان در اختیار دام سبک می گذارند. امسال بارندگی ها بسیار خوب و از میزان متوسط بالاتر بود. ولی متاسفانه در سالی که بارندگی بالاست درگیر سیاه بهار می شویم. ۶۶ میلیون راس دام سبک در کشور داریم و وقتی بارندگی خوب است دامداران رغبتی برای فرستادن دام به کشتارگاه ندارد و وقتی خشکسالی می شود دامداران بیشتر دام هایشان را به کشتارگاه می فرستند.

وی افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، کمبود دام سبک و وابستگی دام سنگین به سبک، تاخیر در ارسال دام و گوشت به دلیل سرما و یخبندان در جاده ها را نیز از دلایل دیگر این افزایش قیمت دانست.

به گفته وی اجازه داده ایم تعدادی دام اصلاح شده دارای مجوز که مبتنی بر فصل نیستند و می توانند در طول سال ۲تا ۳ بار زایش داشته باشند در میان دام ها قرار بگیرند ولی این امری زمانبر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا به جای واردات وزارت جهادکشاورزی اقدام به خرید دام از دامدار داخلی نکرد، گفت:هدف ما به جای واردات حمایت از تولیدکننده داخلی است ولی گاهی مجبور هستیم برای ساماندهی بازار اقدام به واردات کنیم.البته لازم به ذکر است که امسال یکی از بی نظیرترین سالهای خرید دام بود. خرید را تا جایی ادامه دادیم که بازار بهم نریزد. وظیفه ما این بود که خرید را تا رسیدن تولیدکننده و مصرف کننده به تعادل انجام دهیم که این اقدام صورت گرفت و در حال حاضر خرید متوقف شد.

وی همچنین از توزیع شقه گرم گوسفندی با قیمت هر کیلو ۱۸۰ هزار تومان خبر داد و در ادامه به توزیع گوشت منجمد به صورت گسترده و نامحدود برای تنظیم بازار گوشت نیز اشاره کرد.

دماوندی نژاد افزود: تاکنون ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰۰۰ راس دام سنگین در مقطعی که با مازاد دام مواجه بودیم صادرات صورت گرفت ولی در حال حاضر این صادرات متوقف شده است.

کاهش جوجه ریزی صحت ندارد

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه کاهش ۵۰ درصدی جوجه ریزی صحت ندارد، گفت: برای آذر و دی ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی پیش بینی و مصوب شد و حتی بیشتر از این میزان نیز تولید شد. برای بهمن ماه نیز ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مصوب شد که تولیدات از این میزان نیز بالاتر رفت. پیشنهاد اتحادیه برای جوجه ریزی اسفندماه نیز ۱۰۰ میلیون قطعه بوده است.

۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تن عسل آماده صادرات

وی در خصوص صادرات عسل نیز گفت: با پیگیری های انجام شده و حمایت های صندوق حمایت از زنبورداری موفق به انعقاد قرارداد صادرات به کشور چین شدیم. ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن عسل آماده صادرات است. همه پروتکل های بهداشتی نیز رعایت شده و منتظر جواب طرف چینی هستیم.

از سویه آرین حمایت کردیم

دماوندی نژاد همچنین به سویه مرغ آرین نیز اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی نگاه مقطعی به سویه آرین ندارد و همواره اقدامات لازم برای حمایت از سویه آرین انجام داده و همچنین تسهیلات ۶ درصدی در سال ۱۴۰۱ به آرین داده شده است. در صادرات گوشت مرغ اولویت با آرین است. خرید مرغ آرین ۱۲ درصد بالاتر از سایر سویه‌ها بوده است. ذخایر استراتژیک نیز فقط از محل آرین تامین می شود ۵۰ درصد گله‌های اجداد و ۴۰ درصد گله‌های مادر از سویه آرین هستند و تا پایان سال ۲۲ درصد از جوجه ها نیز آرین خواهند بود.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف مرغ در کشور ما ۳۲ کیلو و در دنیا ۱۶ کیلو است. یعنی از سرانه دنیا بیشتر مصرف داریم. با توجه به این موضوع و تحریم های ظالمانه از سال ۱۴۰۰ دولت به بخش صنعت طیور ورود کرد و تمام بخش های اجرایی و دانشگاهی اقدامات خود را در جهت ارتقای توان ژنتیکی بر روی سویه آرین متمرکز کردند. امیدواریم در برنامه‌های تدوین شده بتوانیم مانند کشورهای روسیه، چین و هندوستان که در صنعت طیورشان اقدامات خوبی انجام داده اند، قابلیت های سویه آرین را متناسب با قابلیت های سویه های روز دنیا کنیم.

واگذاری تولید تا صادرات تخم مرغ با بخش خصوصی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت هایش به اهمیت واگذاری امور به اتحادیه ها و تشکل های بخش خصوصی اشاره کرد وگفت: طی تفاهم نامه ای با اتحادیه مرغ تخمگذار میهن از برنامه ریزی برای تولید تا تنظیم بازار و صادرات تخم مرغ به این اتحادیه واگذار شد. قرار است اتحادیه های دامداران و مرغداران گوشتی نیز عهده دار مسئولیت بخش خود شوند

وی افزود: برای اولین سال است که حضور شرکت پشتیبانی امور دام را در تنظیم بازار منع کردیم و قرار است همه ظرفیت های بخش طیور گوشتی به اتحادیه مذکور واگذار شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در بهسازی و نوسازی سالن ها و مزارع مغفول مانده ایم که یکی از اقدامات ما برآورد شرایط و توسعه و تدوین برنامه در جهت توسعه مکانیزاسیون در این بخش است. تشکل ها نیز در جهت بهبود و ارتقا موظف هستند با حضور سازمان تعاون روستایی در توسعه زیر بخش امور دام اقداماتی انجام دهند.

اقدامات وزارت جهاد در زیر بخش امور دام
معاون وزیر جهادکشاورزی نسبت به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت:طی ۹ ماه گذشته یکی از بزرگترین طرحهای اقتصادی در بخش کشاورزی و زیربخش طیور به انجام رسید و با توجه به اقتضائات این طرح در تولید گوشت، تخم مرغ و شیر وضعیت خوبی داریم. زمان اجرایی شدن طرح برای هر کدام از بخش ها پیوسته صادراتی تعیین کردید یعنی نگاه ما این بود که تولید برای مصرف جامعه ایرانی و با پیوسته صادراتی باشد اقداماتی نظیر حذف تعرفه های صادراتی و بخشودگی هایی نیز صورت گرفت به‌طوری‌که صادرات گوشت مرغ آغاز شده است. همچنین توانستیم به طور متوسط هفتگی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تخم مرغ صادر کنیم در حالی که قیمت آن در بازار داخلی معقول ماند.

وی عنوان کرد: سالانه یک میلیون تن صادرات محصولات بر پایه شیر خام داریم که روند صادرات رو به افزایش است. همچنین امسال اولین سالی بود که گوساله های آماده پروار را صادر کردیم. صادرات تلیسه نیز انجام شد.

دماوندی نژاد اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱، ۹۲۱ هزار تن گوشت قرمز از منابع داخلی تولید خواهیم کرد. ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تن شیرخام، ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تن گوشت طیور و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید خواهیم کرد.در تولید عسل رتبه سوم و در تولید نوغان نیز رتبه ۸ در دنیا هستیم. این در حالیست که رتبه یک تحریم‌های جهانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه ۵۴ تا ۵۵ میلیون تن نهاد و علوفه نیاز داریم تا بتوانیم محصولات دامی را با اعداد ذکر شده در بالا تولید کنیم. ارزش تولیدات دامی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۲۰



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.