قدمت سمنوپزی در بروجرد به بیش از یک قرن رسید

ایسنا/لرستان یکی از سمنوپزهای معروف در بروجرد سمنوی سید است که قدمت پخت سمنو در این کارگاه به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد و سمنوهایی که در این کارگاه تولید می‌شود نه فقط در بروجرد و استان بلکه به استان‌های دیگر هم فرستاده می‌شود. قدمت صد ساله سمنوی سید در بروجردیکی از سین‌های سفره

کد خبر : 181027
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
قدمت سمنوپزی در بروجرد به بیش از یک قرن رسید



ایسنا/لرستان یکی از سمنوپزهای معروف در بروجرد سمنوی سید است که قدمت پخت سمنو در این کارگاه به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد و سمنوهایی که در این کارگاه تولید می‌شود نه فقط در بروجرد و استان بلکه به استان‌های دیگر هم فرستاده می‌شود.

قدمت صد ساله سمنوی سید در بروجردیکی از سین‌های سفره هفت سین سمنو است، خوراکی بسیار شیرین و مقوی بوده و به دلیل این که از جوانه گندم تهیه می‌شود،   نماد رویش دوباره و برکت است، قدمت پخت سمنو در ایران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد اما این سمنو در بروجرد شهرت ویژه‌ای دارد و قدمت پخت آن به بیش از یک قرن قبل برمی‌گردد.

این روزها با گذر از کوچه پس کوچه‌های قدیمی بروجرد، عطر سمنو بیشتر می‌شود، خوشه‌هایی طلایی که این روزها به پخت سمنو اختصاص داده شده‌اند و در بروجرد آن را در کارگاه‌ها و گاهی در خانه‌ها به عنوان یک رسم قدیمی در آستانه نوروز انجام می‌دهند.

در گذشته پخت سمنو به عنوان یک نذری توسط بانوان تهیه می‌شد که به دلیل ترکیب آرد و جوانه گندم از برکت خاصی برخوردار بود بیشتر در ایام خاص تهیه می‌شد ولی امروزه کارگاه‌های زیادی طبخ سمنو را انجام می‌دهند.

این روزها در گوشه و کنار بروجرد، دیگ‌هایی پُر از سمنو با ظرف‌های یک‌بار مصرف دیده می‌شود که نوید نوروزی دیگر است و همه این سمنو را که برکت سفره هفت سین است، خریداری می‌کنند.

رحیمی یکی از سمنوپزان بروجرد در رابطه با پخت سمنو، اظهار کرد: برای تهیه سمنو باید از گندم باکیفیت استفاده کرد که بعد از پاک کردن و خیساندن  به مدت چند روز، مهلتی داده می‌شود تا جوانه‌های گندم سبز رنگ شوند، بعد از آن جوانه‌ها را چرخ می‌کنیم تا شیره آن بیرون آید و بعد روی حرارات می‌گذاریم که مدت طبخ آن بیش از ۱۲ ساعت است تا زمانی که قوام بیاید.

وی تصریح کرد: البته در مرحله‌ای از پخت مقداری آرد هم باید اضافه کرد تا سمنو یک‌دست و آماده شود و بعد از طبخ، آماده میل کردن است که نه تنها در ایام نوروز بلکه سمنو در بسیاری از فصل‌ها به‌جز تابستان طرفداران زیادی دارد.

رحیمی اضافه کرد: یکی از سمنوپزهای معروف در بروجرد سمنوی سید است که قدمت پخت سمنو در این کارگاه به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد و سمنوهایی که در این کارگاه تولید می‌شود نه فقط در بروجرد و استان بلکه به استان‌های دیگر هم فرستاده می‌شود.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.