فلفل کاین چیست؟ چه خواصی برای سلامتی دارد؟

فلفل کاین که فلفل گلدانی هم نامیده می‌شود، نوعی فلفل تند است که تندی آن به‌لطف وجود کپسایسین خفیف و متعادل است. این نوع فلفل فواید متعددی برای بدن دارد. در این مقاله، هرآنچه را لازم است درباره فواید این فلفل بدانید، گفته‌ایم. فلفل کاین چیست؟ فلفل کاین از خانواده فلفل‌‌های هلاپینو (نوعی فلفل تند)

کد خبر : 158015
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
فلفل کاین چیست؟ چه خواصی برای سلامتی دارد؟


فلفل کاین که فلفل گلدانی هم نامیده می‌شود، نوعی فلفل تند است که تندی آن به‌لطف وجود کپسایسین خفیف و متعادل است. این نوع فلفل فواید متعددی برای بدن دارد. در این مقاله، هرآنچه را لازم است درباره فواید این فلفل بدانید، گفته‌ایم.

فلفل کاین چیست؟

فلفل کاین از خانواده فلفل‌‌های هلاپینو (نوعی فلفل تند) و دلمه‌ای است. از این نوع فلفل به‌صورت ادویه برای طعم‌دادن به غذا استفاده می‌شود. همچنین پزشکان طب سنتی چین و پزشکی آیورودا از فلفل کاین برای درمان مشکلات گردش خون استفاده می‌کنند.

طعم تند فلفل کاین به‌علت وجود ماده فعالی به‌نام کپسایسین است که برای درمان دردهای ماهیچه و مفاصل در پمادها یافت می‌‌شود. کپسایسین چنین خواصی دارد:

  • تسکین درد؛
  • کنترل وزن؛
  • برطرف‌کردن خارش؛
  • کاهش التهاب؛
  • درمان سرماخوردگی و احتقان؛
  • محافظت از سیستم عصبی.

خواص درمانی فلفل کاین چیست؟

شواهد علمی هنوز تمام خواص درمانی فوق را تأیید نکرده‌اند، اما برخی از محققان ترکیباتی را در فلفل کاین پیدا کرده‌اند که خواص درمانی متعددی دارند. در ادامه بعضی از این خواص را بررسی کرده‌ایم.

۱. بهبود فعالیت آنتی‌اکسیدانی

فلفل کاین حاوی انواع متنوع آنتی‌اکسیدان‌ است که عبارت‌اند از:

  • ویتامین C؛
  • ویتامین E؛
  • بتاکاروتن؛
  • کولین؛
  • لوتئین؛
  • زآگزانتین؛
  • کریپتوزانتین (منبعی سرشار از ویتامین A).

در واقع کریپتوزانتین نوعی رنگدانه به‌نام کاروتنوئید است که فلفل کاین رنگ قرمز خود را از آن می‌گیرد.

آنتی‌اکسیدان‌ها با حذف رادیکال‌های آزاد بدن به سلامت فرد کمک می‌کنند. تجمع سموم رادیکا‌ل‌های آزاد در بدن موجب ابتلای فرد به بیماری‌هایی چون سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تحلیل عصبی مانند آلزایمر می‌شود که با حذف این رادیکال‌ها، بدن از این خطرات دور می‌ماند.

بدن برخی از آنتی‌اکسیدان‌های لازم خود را تولید می‌کند، اما باقی آنها باید با مصرف مواد غذایی مناسب تأمین شوند.

۲. کاهش علائم سرماخوردگی

برخی از افراد برای درمان خانگی سرفه، احتقان یا سرماخوردگی از فلفل کاین استفاده می‌کنند. محققان دریافته‌اند کپسایسین برای بهبود علایمی چون عطسه، آبریزش بینی و احتقان ناشی از حساسیت یا مصرف سیگار مؤثر است. کپسایسین با تنگ‌کردن عروقی که در بینی و گلو منبسط شده‌اند این مشکلات را برطرف می‌کند.

همچنین محققان با بررسی‌ اسپری کپسایسین دریافتند اگر آبریزش‌ بینی ناشی از حساسیت نباشد و علامت ابتلا به سرماخوردگی باشد، ۱۰ دقیقه پس از استفاده از این اسپری، آبریزش بینی قطع می‌شود.

در بررسی‌های دیگر مشخص شد این فلفل خواص ضدباکتریایی دارد. دانشمندان در بررسی‌های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند کپسایسین می‌تواند با نوعی از باکتری استرپتوکوک که به گروه A این باکتری‌ها تعلق دارد مبارزه کند و جلوی فعالیت آن را بگیرد. این باکتری موجب گلودرد و برخی بیماری‌های دیگر می‌شود.

تهیه داروی خانگی کپسایسین

برای تهیه داروی خانگی، این مواد را آماده کنید:

  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری فلفل کاین؛
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری زنجبیل آسیاب‌شده؛
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب؛
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل؛
  • ۲ قاشق غذاخوری آب.

تمام مواد فوق را کاملا با هم مخلوط کنید تا به مخلوط یکدستی برسید. سپس مانند دمنوش‌های دیگر از این ترکیب دمنوش آماده کنید. این دمنوش سینوس‌های عفونی را تمیز و درمان می‌کند.

البته هنوز اثربخشی این درمان‌ها کاملا تأیید نشده است.

۳. تسکین درد

کپسایسین تسکین‌دهنده درد است. محققان در آزمایش‌های خود، از این ماده نوعی کرم تهیه و روی افراد داوطلب مبتلا به آرتروز استفاده کردند. نتیجه این آزمایش نشان داد که این کرم می‌تواند درد و حساسیت‌های ناشی از آرتروز را با استفاده طولانی‌مدت تخفیف دهد. در واقع کپسایسین از مقدار ماده‌ای شیمیایی به‌نام پی (P) می‌کاهد که پیغام درد را به مغز می رساند.

داوطلبان شرکت در این آزمایش باید روزی ۳ بار از این کرم استفاده می‌کردند. عوارض جانبی ناچیز این کرم اندکی احساس سوزش ناخوشایند در محل درمان بود.

در مطالعات دیگر روی ورزشکارها مشخص شد که مکمل‌های کپسایسین درد و ناراحتی‌های ناشی از فعالیت‌های سخت ورزشی را کم می‌کند.

البته محققان نگران احتمال ابتلای فرد به ناراحتی‌های دستگاه گوارش پس از مصرف طولانی‌مدت داروی کپسایسین هستند.

۴. رفع مشکلات پوستی

همان‌طور که گفته شد، خواص ضدباکتریایی کپسایسین می‌تواند از بدن در برابر باکتری استرپتوکوک پیوژنز مراقبت کند. این باکتری یکی از دلایل ابتلای افراد به عفونت‌های پوستی و بافت نرم مانند زردزخم و همچنین سلولیت است. بنابراین با استفاده از پد‌های پوستی حاوی کپسایسین می‌توان خارش پوست ناشی از بیماری‌های پوستی مانند داءالصدف و همچنین دیالیز را کاهش دهد. فرایند دیالیز گاهی‌ موجب خارش پوست افراد می‌شود.

۵. کنترل وزن

بسیاری از محصولات خوراکی که حاوی فلفل کاین هستند، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند و در نتیجه از وزن فرد می‌کاهند. البته شواهد کمی برای تأیید این ادعا وجود دارد. در مطالعه‌ای مشخص شد مصرف ۱ گرم فلفل کاین در هر وعده غذایی، دمای هسته بدن را بالا برده و موجب سوختن کالری‌های اضافی می‌شود.

همچنین برخی از تحقیقات نشان داده است افرادی که در غذای خود از این فلفل استفاده می‌کنند تمایل کمتری به مصرف غذاهای چرب، شیرین یا شور دارند.

همچنین دانشمندان در آزمایشی روی داوطلبان سالم دریافتند آن دسته از افرادی که ۱۲ هفته روزانه ۲ تا ۴ میلی‌گرم کپسایسین مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که فقط دارونما خورده بودند، ۶درصد از چربی‌های بدنشان کم شده بود.

البته ایراد این بررسی‌ها استفاده از فلفل کاین همراه با مواد غذایی دیگر بوده است، بنابراین نمی‌توان نقش کپسایسین در این کاهش وزن را دقیق مشخص کرد.

همچنین فلفل کاین احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهد و بررسی‌های علمی دیگر با اطمینان تأیید کرده‌اند که کپسایسین واقعا برای کنترل وزن مؤثر است و می‌تواند به بخشی مفید از برنامه‌های کاهش وزن تبدیل شود.

۶. مصرف کمتر نمک

اگرچه مصرف مقدار کمی نمک برای بدن مفید است، مصرف زیاد آن سلامت فرد را به خطر می‌اندازد و حتی ممکن است او را به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا مبتلا کند.

جالب است که فلفل کاین نه‌تنها غذا را خوش‌طعم می‌کند،‌ بلکه نیاز به مصرف نمک را کاهش می‌دهد. در تحقیقی، استفاده از این فلفل در سوپ باعث شد داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش هنگام‌خوردن سوپ تمایلی به افزودن نمک بیشتر به غذا نداشته باشند.

ارزش غذایی فلفل کاین

جدول زیر مواد مغذی موجود در یک قاشق چای‌خوری (۱٫۸گرم) فلفل کاین را نشان می‌دهد:

مواد مغذی

در ۱ قاشق چای‌خوری فلفل کاین نیاز روزانه بزرگ‌سالان

انرژی (به‌ کالری)

۵٫۷

۱۶۰۰-۳۰۰۰

کربوهیدرات (گرم)

۱

۱۳۰

فیبر (گرم)

۰٫۵

۲۲٫۴-۳۳٫۶

کلسیم (میلی‌گرم)

۲٫۷

۱۰۰۰-۱۳۰۰

فسفر

۵٫۳

۷۰۰-۱۲۵۰

منیزیم

۲٫۷

۳۱۰-۴۲۰

پتاسیم

۳۶٫۳

۴۷۰۰

ویتامین C

۱٫۴

۶۵-۹۰

فولات (میکروگرم)

۱٫۹

۶۵-۹۰

کولین (میکروگرم)

۰٫۹

۴۰۰-۵۵۰

ویتامین A (میکروگرم)

۳۷٫۵

۷۰۰-۹۰۰

بتاکاروتن (میکروگرم)

۳۹۳

بدون داده

لوتئین و زآگزانتین

۲۳۷

بدون داده

کریپتوزانتین

۱۱۳ بدون داده

ویتامین E (میکروگرم)

۰٫۵

۱۵

 

استفاده از فلفل هنگام آشپزی

استفاده از فلفل کاین در آشپزی طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد. در ادامه چند روش استفاده از این فلفل هنگام آماده‌سازی غذا را برایتان نوشته‌ایم:

  • هنگام سرخ‌کردن سیب‌زمینی کمی پودر فلفل کاین به آن بیفزایید؛
  • می‌توانید از این فلفل در خورش‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید؛
  • می‌توان از فلفل تازه کاین هنگام پخت نان‌های ذرتی یا کیک شکلاتی استفاده کرد؛
  • موقع درست‌کردن غذاهای حاوی تخم‌مرغ مانند غذای خوش‌طعم ایتالیایی فریتاتا، کمی به آن فلفل اضافه کنید؛
  • اگر از نوشیدنی شکلات داغ تند لذت می‌برید، موقع درست‌کردن این نوشیدنی به آن کمی فلفل بزنید؛
  • با استفاده از این نوع فلفل و چند ماده غذایی ساده دیگر، سسی خوشمزه درست کنید.

نکات ایمنی

  • موقع استفاده از فلفل کاین در آشپزخانه، مراقب باشید به چشم‌هایتان دست نزنید. این فلفل ممکن است چشم و پوست‌تان را تحریک و دچار خارش کند.
  • یادتان باشد که مواد غذایی تند ممکن است شما را دچار ناراحتی‌های معده یا سوزش سر دل کنند. بنابراین در مصرف این فلفل زیاده‌روی نکنید.
  • مصرف بیش از حد فلفل کاین در برخی از افراد عوارض جانبی خطرناک همچون حمله قلبی داشته است.

خطرات فلفل کاین

فلفل کاین برای مبتلایان به بیماری‌های ریفلاکس معده و سندرم روده تحریک‌پذیر مناسب نیست.

مواد خوراکی متعددی در برخی از افراد واکنش‌های حساسیتی ایجاد می‌کنند، اما بررسی‌ها نشان داده است حساسیت به این نوع فلفل خیلی به‌ندرت رخ می‌دهد. با این حال اگر پس از مصرف فلفل کاین دچار کهیر، تورم و مشکل تنفسی شدید، فوری به پزشک مراجعه کنید. برخی از حساسیت‌ها ممکن است به آنافیلاکسی تبدیل شوند که واکنش حساسیتی بسیار شدید و مرگباری است.

برخی از افراد پرسیده‌اند که آیا مصرف فلفل کاین برای کودکان مضر است یا خیر. محققان در جواب آنها گفته‌اند کودکان باید از مواد مغذی متنوعی برخوردار شوند و چنانچه به‌طور معمول از این فلفل در غذاهایتان استفاده می‌کنید، مشکلی برای کودکان پیش نمی‌آید. اما اگر این فلفل را هرازگاهی استفاده می‌کنید یا به‌تازگی قرار است استفاده از آن را شروع کنید، مقدار بسیار کمی از این فلفل به غذای کودکتان اضافه کنید.

اگر قصد دارید از کپسایسین استفاده دارویی کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

خرید فلفل کاین

اگر این سؤال برایتان پیش آمده است که «فلفل کاین از کجا بخرم»، باید بگوییم می‌توانید فلفل کاین تازه را از غرفه‌های سبزی و صیفی میادین میوه و تره‌بار بخرید یا نوع خشک و پودرشده آن را از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید.

کلام آخر

امیدواریم این مقاله به معلومات‌تان درباره فلفل‌ها افزوده باشد. اگر شما هم تجربه‌ای درباره مصرف فلفل کاین دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما هم در میان بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه سلامت و زیبایی

راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.