فغانی: با VAR فساد جمع نمی‌شود!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا فغانی، داور نامدار ایرانی که در کلاس‌های آمادگی برای جام جهانی در قطر حاضر شده با خبرنگار ورزش سه گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در این صفحه می‌خوانید: *تجربه دومین جام جهانی باید تجربه شیرینی باشد.فغانی: این سومین جام جهانی من است! جام جهانی ۲۰۱۴ به عنوان داور چهارم

کد خبر : 216788
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۲۸
فغانی: با VAR فساد جمع نمی‌شود!



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا فغانی، داور نامدار ایرانی که در کلاس‌های آمادگی برای جام جهانی در قطر حاضر شده با خبرنگار ورزش سه گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در این صفحه می‌خوانید:

*تجربه دومین جام جهانی باید تجربه شیرینی باشد.
فغانی: این سومین جام جهانی من است! جام جهانی ۲۰۱۴ به عنوان داور چهارم در هفت مسابقه بودم و این دو جام جهانی هم به عنوان داور. این ده، پانزده سال داوری در سطح بالای دنیا، سختی‌های خودش را داشته و شیرینی‌های خودش را هم دارد و خیلی خوشحالم که چند هفته پیش نامم جزو داوران نهایی جام جهانی اعلام شد.

*الان در دوره‌های قبل از برگزاری جام جهانی هستید. یک توضیحی در خصوص این کلاس‌ها بدهید.
فغانی: با توجه به محدودیت‌ها تقسیم به سه دوره شد. سه روز گذشته به صورت خیلی فشرده در بحث قوانین و تکنیک‌های فوتبال بود و در بحث آمادگی جسمانی تست‌های لازم به عمل آمد که خوشبختانه هم من و هم کمک‌هایم تست مدنظر را پاس کردیم. دیگر موارد مورد ارزیابی پزشکی بود و همه بدن و چشم‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و الان هم که آخرین تمرین است.

*بعد از دیدن گروهبندی دل‌تان خواسته یک بازی خاص را بین دو تیم قضاوت کنید؟
فغانی: نه راستش من زیاد به آینده و برنامه‌ریزی‌ها فکر نمی‌کنم و همه چیز را به همان لحظه واگذار می‌کنم. خیلی سوال می‌کنند که برای چه تیم‌هایی را دوست داری داوری کنی؛ خوشبختانه در سطح باشگاهی و مسابقات بین المللی بازی تیم‌های بزرگ را قضاوت کردم ولی هیچ موقع به این فکر نکردم.

*دومین جام جهانی است که VAR را داریم.
فغانی: فلسفه VAR و طبق آنچه نظر سنجی کردند این است که حق به حقدار برسد. VAR فوتبال مثل والیبال و کشتی نیست که تیم‌ها درخواست کنند بلکه اتوماتیک‌وار از تکنولوژی استفاده می‌شود. هرچند ممکن است بگویید با وجود VAR هم خیلی جاها تصمیم اشتباه گرفته شده است. VAR این است که شانس مجدد به داور داده شود چرا که کل دنیا چند ثانیه بعد صحنه آهسته را می‌بینند. امکان دارد صحنه اشتباه را ببینید و مجدد تصمیم اشتباه بگیرید. بازخورد خیلی خوب بوده و خود ما راضی هستیم چراکه اگر اشتباهی صورت می‌گیرد شانس داریم که اصلاح شود. اکثر کشورهای صاحب فوتبال در آسیا VAR دارند و در استرالیا که سه فصل است داوری می‌کنم نیز وجود دارد. کشور ما باتوجه به مشکلات و تحریم‌ها نتوانسته‌اند هنوز آن را بیاورند و هم داوران لطمه می‌خورند هم تیم‌ها. من چند روز پیش شنیدم در تلویزیون مربی‌ها می‌گفتند VAR باید بیاید که فساد جمع شود ولی آدم‌ها باید عوض شوند حاج مهدی تارتار! کسی که بخواهد جنجال و تنش درست کند با وجود VAR هم جنجال را درست می‌کند. امیدوارم طرز تفکرها عوض شود و بحث لذت بردن برای فوتبال ماهم به وجود بیاید.

*استفاده نشدن VAR در ایران روی عملکرد باریکنان هم می‌تواند موثر باشد؟
فغانی: قطعا؛ الان بازیکنان باید بدانند که ممکن است در محوطه خطایی کنی که داور نتواند ببیند ولی بازی‌ها با کمک داور ویدئویی صحنه‌ها بررسی می‌شود و لطمه‌هایی که تیم می‌خورد قابل جبران نیست. باید بازیکنان با وجود VAR در درگیری‌ها محتاط‌تر باشد. مثل اخراجی که در بازی تیم ملی امید دادیم. آموزش‌هایی که در بحث کمک داور ویدئویی داده می‌شود می‌تواند به بازیکنان در سطح ملی و پایین‌تر کمک کند. فکر نمی‌کنم در یکی دوسال آینده شرایط برای آوردن آن به ایران مساعد شود ولی در بحث تحریم‌ها و وارد کرد سخت‌افزار مشکل داریم.

۲۵۶ ۲۵۱



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.