فروش متری مسکن در بورس به کجا رسید؟

[ad_1] گرانی مسکن در سال‌های اخیر و به موازات آن کوتاه شدن دست مردم از خرید این کالای اساسی باعث شده است، دولت‌های مختلف در این مدت راه‌های مختلفی برای تسهیل خرید خانه طرح‌ریزی کنند و برخی از آنها را نیز به اجرا در آورند. یکی از این سیاست‌ها که چند سال است زمزمه‌هایی در

کد خبر : 448560
تاریخ انتشار : جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
فروش متری مسکن در بورس به کجا رسید؟

[ad_1]

گرانی مسکن در سال‌های اخیر و به موازات آن کوتاه شدن دست مردم از خرید این کالای اساسی باعث شده است، دولت‌های مختلف در این مدت راه‌های مختلفی برای تسهیل خرید خانه طرح‌ریزی کنند و برخی از آنها را نیز به اجرا در آورند.

یکی از این سیاست‌ها که چند سال است زمزمه‌هایی در مورد آن وجود دارد، اما اقدامی برای آن صورت نگرفته، فروش متری مسکن در بورس است؛ طرحی که مردم با استفاده از آن می‌توانند با سرمایه‌های خردتر وارد بازار املاک شوند تا از این طریق هم بتوانند کسب سود کنند و هم آن‌گونه که برخی مسئولان معتقدند به مرور صاحب یک خانه شوند. اما خرید متری مسکن در بورس اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و مردم از چه زمانی می‌توانند از طریق بورس به بازار مسکن وارد شوند؟

اعلام آمادگی شهرداری برای فروش متری مسکن

در شرایطی که فروش متری مسکن معطل تدوین دستورالعمل از سوی سازمان بورس است، سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرده تمام مقدمات این کار آماده است. به نقل از همشهری، مجموعه مدیریت شهری منتظر دریافت مجوزهای لازم از طرف بازار سرمایه است و این نهاد در تعامل با سازمان بورس در حال فراهم کردن مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای عرضه شفاف و بی‌اشکال مسکن هستند.

عبدالمطهر محمدخانی با یادآوری سخنان اخیر رئیس سازمان بورس که گفته بود تا پایان سال مقدمات اوراق سلف برای فروش متری مسکن فراهم می‌شود، تأکید کرد: امیدواریم با همراهی وزارت اقتصاد هرچه سریع‌تر شاهد ورود نخستین پروژه‌های فروش متری ساختمان در بازار سرمایه باشیم.همکاران من در قرارگاه جهادی مسکن آماده‌اند تا کسری از پروژه‌های این قرارگاه را برای این منظور عرضه کنند.

پیش از این مدیرعامل سازمان نوسازی تهران هم گفته بود: درصورت توافق با بورس احتمال عرضه ۲۰۰ واحد از پروژه مسکن هلال‌احمر منطقه ۱۱ در قالب اوراق سلف موازی وجود دارد.

جزئیات عرضه مسکن در بورس

ماهیت مسکن با سایر کالاهای عرضه شده در بورس تفاوت دارد و مشخصات آن به‌طور کامل مشخص نیست. از سوی دیگر قیمت مسکن نیز حدود تعیین‌شده‌ای ندارد و ارزش آن از شاخص‌هایی مثل محل قرارگیری آن و کیفیت و نوع ساخت تبعیت می‌کند. برای مثال ممکن است حتی در یک ساختمان یکسان، قیمت واحدها در طبقات مختلف نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

برای حل این مشکل قرار شده است اوراق سهام روی یک پروژه مشخص منتشر شود و اوراق هر پروژه از پروژه دیگر متفاوت خواهد بود. همچنین در هر پروژه یک واحد مبنا در نظر گرفته و ارزش سایر واحدها بر آن مبنای آن قیمت‌گذاری می‌شود؛ به این ترتیب زمان انتشار اوراق ویژگی‌های پروژه برای خریدار مشخص است، اما اینکه خریدار در زمان سررسید کدام واحد را تحویل معلوم نیست.

در خصوص زمان سررسید اوراق نیز، اگر فردی تعداد اوراق لازم برای تحویل گرفتن یک واحد را دارد، واحد درخواستی به او تحویل داده می شود، ولی در صورتی‌ که واحد مورد نظر چند متقاضی داشته باشد بین دو نفر از آنها قرعه‌کشی و واحد به شخص برنده تحویل می‌شود.

شرایط خرید متری مسکن از بورس

شرط اولیه برای ورود به خرید و فروش مسکن در بورس کالا داشتن کد بورسی است. متقاضی باید برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت‌نام کند (احراز هویت و دریافت کد بورسی باید به نام خود متقاضی انجام بگیرد).

در مرحله بعد متقاضی باید در یک کارگزاری ثبت‌نام کند و معاملات خود را از این طریق انجام دهد و حساب بورسی خود را از طریق درگاه پرداخت الکترونیک شارژ نماید.

همچنین برای این نوع معامله طبق شرایط خرید سهام زمین متری و خرید سهام زمین متری، لازم است فرد، حداقل سرمایه‌ای که هنگام واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود را در اختیار داشته باشد، اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، تعریف شده و متقاضی می تواند با خرید اوراق به مقدار تعیین شده، در سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل بگیرد.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.