غذاهایی که نباید در افطار و سحر بخوریم/ چند توصیه برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

رضا منتظر در خصوص نحوه تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان و ویژگی‌های وعده سحری، گفت: شام جای سحری را نمی‌گیرد و باید سحری را حتما میل کنید اگرچه چند لقمه باشد و در این وعده غذایی باید غذاهای تند، شور و شیرین و همچنین غذاهایی مثل ماهی و کباب یا سیر و پیاز زیاد

کد خبر : 340524
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۳:۱۳
غذاهایی که نباید در افطار و سحر بخوریم/ چند توصیه برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان



رضا منتظر در خصوص نحوه تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان و ویژگی‌های وعده سحری، گفت: شام جای سحری را نمی‌گیرد و باید سحری را حتما میل کنید اگرچه چند لقمه باشد و در این وعده غذایی باید غذاهای تند، شور و شیرین و همچنین غذاهایی مثل ماهی و کباب یا سیر و پیاز زیاد نخورید تا دچارعطش نشوید و توصیه می‌شود که در وعده سحر بیشتر نان مصرف شود نه برنج، زیرا انرژی بیشتری ایجاد می‌کند.

مصرف مایعات

وی در خصوص مصرف مایعات در ماه رمضان، گفت: موقع افطار فقط در حد رفع نسبی عطش آب بنوشید و از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ معده و سوءهاضمه می‌شود، بپرهیزید.

وی با تاکید بر اینکه نوشیدن آب یخ موقع افطار بسیار مضر است، متذکر شد: آب یخ برای کبد بسیار مضر است و عطش را بیشتر می‌کند.

این متخصص طب سنتی ضمن اشاره به اینکه بهتر است، آب را با حجم کم و به تدریج (جرعه جرعه) بنوشید، افزود: آب و سایر نوشیدنی‏‎های مورد نیاز بدن را یک ساعت بعد از خوردن افطار میل کنید. در این فاصله آب مورد نیاز بدن توسط سوپ و آش و حتی همان نان و برنجی که خورده می‌شود تأمین می‌گردد و جای نگرانی نیست.

منتظر اظهار کرد: در وعده سحر نیز مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یکساعت قبل از غذا مصرف کنید و بعد از خوردن سحری آب و چای نخورید.

وی ادامه داد: بهتر است افراد مسن نوشیدنی شان ترجیحا گرم باشد مثل: آب جوش، آب عسل، چای کم رنگ ایرانی و توصیه می‌شود جوانانی که گرم مزاج هستند و عطش زیادی دارند، مایعات خنک (نه یخ) میل کنند خصوصا نوشیدنی‌هایی که عطش آن‌ها را کم می‌کند نظیر خاکشیر و آبلیمو، سکنجبین، عرق کاسنی و شاهتره.

خوردن میوه

وی در رابطه با خوردن میوه در ماه رمضان، توضیح داد: زمان صحیح میوه خوردن بعد از هضم غذاست و از این رو خوردن میوه بلافاصله بعد از افطار یا سحر توصیه نمی‌شود و همچنین لازم است از خوردن هم زمان چند نوع میوه پرهیز شود چرا که این کار مضر است و دلیلش این است که برخی میوه‌ها نظیر خربزه، انبه، موز، انجیر و انگور طبیعت گرم و برخی دیگر نظیر هندوانه، خیار، آلبالو، کیوی طبیعت سرد دارند و همچنین برخی زود هضم نظیر خربزه زود هضم و برخی دیگر مثل موز و هلو دیر هضم هستند.

این متخصص طب سنتی ضمن اشاره به اینکه مایعات مورد نیاز بدن را یک ساعت بعد از افطار میل کنید و میوه را همراه با مایعات نخورید، بیان کرد: زمان مناسب برای خوردن میوه، قبل از خواب یا یک ساعت قبل ازخوردن وعده سحری است.

پیشگیری از یبوست

این کارشناس طب سنتی در رابطه با پیشگیری از یبوست که به دلیل کم آبی بدن در ایام روزه داری شایع می‌شود، توصیه کرد: افرادی که مبتلا به یبوست می‌شوند باید از خوردن چای پررنگ، غذاهای خشک و قابض مثل برنج، قهوه، رب انار، سماق، موز، نان بدون سبوس بپرهیزند، ابتدای افطار و ۲۰ دقیقه قبل از سحری یک لیوان آب جوش با عسل بخورند و ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را با آب گرم مخلوط و در فاصله افطار تا سحر بخورند.

بیشتر بخوانید:

اهمیت وعده سحری در ماه رمضان/ توصیه‌هایی برای نوجوانان روزه‌دار

۳۵۲۳۶



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.