علائم « رفلاکس » چیست؟/ توصیه‌هایی برای پیشگیری از ترش کردن معده

[ad_1] مشکلات گوارشی بیماری‌هایی هستند که بر دستگاه گوارش بدن از مری تا راست روده تأثیر می‌گذارند. رفلاکس شایع‌ترین مشکل گوارشی در کشور کامران باقری لنکرانی؛ رئیس انجمن اندوسکوپی‌های گوارشی ایران درباره شایع‌ترین بیماری گوارشی در کشور به تسنیم می‌گوید: شایع‌ترین مشکل گوارشی در کشور در حال حاضر، «رفلاکس» یا همان برگشت اسید معده به

کد خبر : 378767
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۴
علائم « رفلاکس » چیست؟/ توصیه‌هایی برای پیشگیری از ترش کردن معده

[ad_1]

مشکلات گوارشی بیماری‌هایی هستند که بر دستگاه گوارش بدن از مری تا راست روده تأثیر می‌گذارند.

رفلاکس شایع‌ترین مشکل گوارشی در کشور

کامران باقری لنکرانی؛ رئیس انجمن اندوسکوپی‌های گوارشی ایران درباره شایع‌ترین بیماری گوارشی در کشور به تسنیم می‌گوید: شایع‌ترین مشکل گوارشی در کشور در حال حاضر، «رفلاکس» یا همان برگشت اسید معده به مری است.

علائم رفلاکس چیست؟

نشانه اصلی رفلاکس یا همان ترش کردن معده، سوزش سر دل و برگشت مواد ترش و تلخ از معده به دهان است. برخی افراد درد در قفسه سینه، خشونت صدا، مشکلات بلع و تنگی نفس صبحگاهی را تجربه می‌کنند. ممکن است احساس گیرکردن غذا در گلو، یا سرفه خشک نیز در برخی بیماران بروز پیدا کند.

رئیس انجمن اندوسکوپی‌های گوارشی ایران با بیان این‌که رفلاکس عمدتاً تحت تأثیر عادات غذایی بروز پیدا می‌کند؛ می‌افزاید: مصرف بیش از حد غذاهای آماده، مواد غذایی حاوی کافئین، استعمال دخانیات و مصرف الکل باعث افزایش شمار مبتلایان رفلاکس در همه جهان از جمله کشور ما شده و این بیماری را در صدر جدول بیماری‌های گوارشی قرار داده است.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از رفلاکس

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان به مردم توصیه می‌کند که برای جلوگیری از ابتلا به این مشکل گوارشی، از مصرف بیش از حد فست فودها، چای پررنگ، قهوه، نوشابه، ترشی‌جات، فلفل، غذاهای چرب و سنگین، مرکبات ترش و استفاده از سیگار و دخانیات و الکل، اجتناب کنند.

سریع غذا خوردن، مصرف آب در هنگام خوردن غذا، استفاده از نان‌های فانتزی و سفید بالا بودن وزن نیز می‌توانند از عوامل مستعدکننده ابتلا به رفلاکس باشند.

برخی مسائل غیرتغذیه‌ای مانند پوشیدن لباس‌های تنگ و دراز کشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا می‌تواند باعث بروز رفلاکس شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود افراد حداقل تا یک‌ساعت پس از مصرف غذا دراز نکشند و در هنگام درازکشیدن نیز بالش خود را طوری تنظیم کنند که سرشان ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر بالاتر قرار بگیرد.

اضطراب نیز یکی از عوامل مؤثر در بروز رفلاکس است و بنابراین انجام حرکات ورزشی برای رهایی از استرس و دوری از عوامل استرس‌زا می‌تواند از بروز رفلاکس جلوگیری کند.

درمان رفلاکس چیست؟

درمان با دارو و در برخی از موارد، جراحی می‌تواند رفلاکس را درمان کند. داروهایی مانند شربت آلومینیوم Mgs، امپرازول، پنتوپرازول، فاموتیدین و … با تجویز پزشک می‌توانند به درمان بیماری کمک کنند. به دلیل آن که سوزش سردل در مبتلایان رفلاکس گاهاً مشابه دردهای قلبی است؛ بیماران باید برای تشخیص و درمان حتماً ‌به پزشک مراجعه کنند.

جراحی برای درمان رفلاکس، به افرادی توصیه می‌شود که به درمان با دارو جواب می‌دهند اما با کم کردن دوز یا قطع مصرف دارو علائم‌شان بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

۹ راهکار برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

۲۳۳۲۳۶

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.