عضو تیم مذاکره هسته ای در دوره جلیلی: وزیرخارجه فعلی به پرونده هسته ای مسلط نیست

ظهرونده درباره فضای گفتمانی بین دولت ایران و آژانس این طور عنوان می‌دارد: اینکه آژانس پا پیش گذاشته و می‌خواهد تعامل کند قطعا ایران در سیاستش این است که مانعی ندارد چون سیاست ایران حولِ محور اساسنامه آژانس است و اتفاقا آژانس باید ترکیب اصلی خواست‌های خود را دقیقاً با منطقی که بر خود آژانس

کد خبر : 101287
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۰۵
عضو تیم مذاکره هسته ای در دوره جلیلی: وزیرخارجه فعلی به پرونده هسته ای مسلط نیست



ظهرونده درباره فضای گفتمانی بین دولت ایران و آژانس این طور عنوان می‌دارد: اینکه آژانس پا پیش گذاشته و می‌خواهد تعامل کند قطعا ایران در سیاستش این است که مانعی ندارد چون سیاست ایران حولِ محور اساسنامه آژانس است و اتفاقا آژانس باید ترکیب اصلی خواست‌های خود را دقیقاً با منطقی که بر خود آژانس حاکم است و ایران هم آن را قبول دارد تنظیم کند و تلاش کند نماینده آمریکا و بقیه کشورهای معاند ایران نباشد. آژانس یک سازمان بین‌المللی است و وظایفش هم کلا در چارچوب مسئولیت‌های فنی و حقوقی تعریف می‌شود. بنابراین ایران در چارچوب اصول اساسی آژانس قطعا با آژانس تعامل خواهد داشت اما اینکه آژانس بخواهد در واقع بیشتر از وظیفه خودش جنبه‌های سیاسی را در ماجرا دخالت دهد کاری که در گذشته شده من تصور می‌کنم که دولت جدید اصلا چنین رویکردی را ندارد و قرار هم نیست در بازی‌هایی بیفتیم که در گذشته بوده است.

 برجام ربطی به آژانس انرژی اتمی ندارد

سفیر اسبق ایران در ایتالیا ادامه می‌دهد: آژانس خودش را باید از این بازی بیرون آورد و مسئولیت‌های خود را طبق اساس نامه‌های آژانس پیگیری کند. نکته بعدی اینکه مسئله برجام ربطی به آژانس ندارد. برجام توافقی است بین ایران و آمریکا و آمریکا هم از تعامل خارج شده است. اگر قرار باشد برجام را با آن ماهیت نامتوازنش در دستور کار بگذارد قطعا آژانس به بن بست می‌خورد. بنابراین ما به عنوان عضو رسمی آژانس در چارچوب همان اساسنامه و مسئولیت‌هایی که در قبال عضویت‌مان در آژانس پذیرفتیم همان را پیگیری خواهیم کرد و احیای برجام مسئولیتش با آژانس نیست و قرار نیز نیست آژانس به یک چماق برای فشار آمریکا روی ایران تبدیل شود.

 آژانس اگر می‌خواهد در برجام دخالت کند آمریکا را مجبور به بازگشت کند

سفیر اسبق ایران در افغانستان و عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای معتقد است: آژانس باید به وظیفه ذاتی خودش برگردد. مسئله برجام توافقی بین ایران و آمریکا است. آمریکا هم که از برجام بیرون آمده پس اگر او خواستار احیای برجام است باید به وظایف و مسئولیت‌هایش عمل کند قطعا ایران هم در همان چارچوب برجام که قبلا پذیرفته حرکت خواهد کرد.

 ایران در مواجهه با آژانس باید پیشدستانه رفتار کند

وی در ادامه باتوجه به نشست ۷ روز دیگر شورای حکام آژانس و احتمال پروپاگاندای رسانه‌ای علیه ایران در پاسخ به این سوال که آیا موافق دادن بیانیه از طرف ایران قبل از برگزاری نشست و پیش دستی رسانه‌ای هستید؟ اعلام می‌دارد: الان مشکلی است که به دلیل شروع کار دولت اتفاق افتاده یعنی هنوز مسئولیت پرونده کامل مشخص نیست که با کیست؛ آیا با شورای عالی امنیت ملی است، با وزارت خارجه است هنوز هم شاید تغییرات لازم در سازمان‌ها اتفاق نیفتاده است. این مسائل روی ابعاد و حوزه رسانه‌ای تاثیر می‌گذارد. وزیری که الان به وزارت خارجه آمده باید مسلط به پرونده باشد که متاسفانه نیست!

ظهره‌وند در ادامه می‌گوید: مسئله دیگر نوع دیدگاه دولت است که آن را قبول دارم و با آن همسو هستم با نوع دیدگاهی که دولت قبل داشته کاملا متفاوت است. بنابراین بایستی به صورت فوق‌العاده جلساتی تنظیم شود و قبل از اینکه نشست شورای حکام برگزار شود دوستان کارشناسی که همراستایی با دیدگاه و رویکرد دولت سیزدهم دارند نظرات‌شان را جمع‌آوری کنند و هم سیاست رسانه‌ای و هم سیاست در قبال آژانس و پرونده را مرور کنند و براساس آن عمل کنند. لذا بنده با این مسئله موافقم و کاملا درست است.

 موضوع هسته ای، موضوع ایران و آمریکا است

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان درباره چگونگی حل مسئله هسته‌ای بین ایران و آمریکا اظهار می‌دارد: موضوع، موضوع ایران و آمریکا است خود آمریکایی‌ها هم اذعان دارند که مسئله هسته‌ای هم مسئله اصلی نیست. مسئله را از هسته‌ای شروع کردند تا به ابعاد دیگر برسانند و به عنوان یک تور برای مهار ایران تکمیل کنند. آن‌ها به دنبال اجرای بالاتر از «برجام پلاس» حتی بودند.

نکته دوم اینکه الان آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که ایران متوجه این موضوع است و مسئله بعدی اینکه قطعا دولت ایران اکنون که بحث از برجام می‌کند فقط در چارچوب اینکه برجام ۲۲۳۱ را دارد و یک توافق بین‌المللی است کماکان می‌گوید حاضرم در همان چارچوب تا زمان پایان عمل کنم. لذا هیچ موضوع دیگری نمی‌تواند به این موضوع اضافه شود چون از ابتدا هم قرار نبود برجام ۲ و ۳ داشته باشیم.

23302



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.