عرضه خودرو در بورس خریداران قلابی خودرو را پشیمان می کند

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو ضمن اعلام رضایت فعالان صنعت خودرو با عرضه محصولات در بورس کالا گفت: دولت با دخالت های خود در بازار و قیمت گذاری خودرو باعث ایجاد اختلاف قابل توجه قیمت های درب کارخانه و بازار آزاد شده است. وی افزود: در دهه ۷۰ با تصمیم شورای اقتصاد،

کد خبر : 241474
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۲
عرضه خودرو در بورس خریداران قلابی خودرو را پشیمان می کند


محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو ضمن اعلام رضایت فعالان صنعت خودرو با عرضه محصولات در بورس کالا گفت: دولت با دخالت های خود در بازار و قیمت گذاری خودرو باعث ایجاد اختلاف قابل توجه قیمت های درب کارخانه و بازار آزاد شده است.

وی افزود: در دهه ۷۰ با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خودرو در حاشیه بازار کشف و تعیین می شد و اختلاف قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار به عنوان سود از سوی سازمان حمایت مصرف کننده از خودروسازان گرفته می شد تا از این طریق اختلاف ایجاد شده از بین برود. این روند سبب شده بود حدود ۱۳ سال قیمت خودرو دستخوش تغییرات زیادی نشود و این درحالی است که بهای نهاده های تولید، افزایشی بود. در این برهه شاهد بودیم که قیمت حاشیه بازار بعضا کمتر از قیمت درب کارخانه می شد و هیچ صف خریدی نیز شکل نمی گرفت.

نجفی منش ادامه داد: در سال ۹۰ که تولید خودرو به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسید خودروسازان برای فروش از روش های فروش قسطی استفاده کردند اما از زمانی که شورای رقابت در بحث قیمت گذاری ورود کرد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شروع شد و زیان خودروساز را به همراه داشت.

عمده حاضران در قرعه کشی، مصرف کننده نیستند

وی تصریح کرد: بسیاری از خریداران فعلی خودرو در سیستم قرعه کشی مصرف کننده نیستند بلکه به دنبال استفاده از اختلاف قیمت بازار و درب کارخانه هستند و بررسی ها نشان می دهد خودروهایی که بیشترین اختلاف قیمت را دارند بیشترین تقاضا در قرعه کشی ها نیز برای همان ها ثبت می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان اظهار کرد: دولت در برهه ای برای رهایی از این وضعیت و جلوگیری از افزایش بیشتر این اختلاف، زمانی که ۴۰ درصد تورم در کشور وجود داشت اجازه افزایش ۱۸ درصدی را به خودروسازان داد اما با اما و اگر نمایندگان مجلس همراه شد.

بورس کالا، راه نجات صنعت خودرو

وی تاکید کرد: تنها راه قانونی در شرایط فعلی برای رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری، بورس کالا و عرضه محصولات در آن است. در بورس کالا با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت واقعی کشف می شود. زمانی که قیمت واقعی کشف شود صف خرید افرادی که در انتظار بهره بردن از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار هستند جمع خواهد شد و خریداران واقعی به معاملات ورود می کنند.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که عرضه های مستمر تا چه میزان به تعادل بازار خودرو کمک می کند؟ گفت: عرضه خودرو در بورس باعث می شود قیمت هایی که در بازار به صورت غیر واقعی بالا رفته اند کاهش یابد و از سوی دیگر سبب می شود افرادی که با هدف سودجویی خودرو خریداری کرده اند اقدام به فروش می کنند و این مساله قیمت بازار را کاهش خواهد داد.

وی اظهار داشت: زمانی که قیمت ها واقعی شود، دلالی نیز بی معنی می شود و این رویه از طریق سازوکار شفاف بورس، شدنی است.

بیشتر بخوانید :



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.