عراق هنوز در پیچ و خم تشکیل دولت/ گزینه نهایی نخست‌وزیری کیست؟

ابوالفضل خدائی: عراق بار دیگر صحنه تحولات جدید شد؛ نمایندگان پارلمان با درخواست استعفای محمد الحلبوسی از ریاست پارلمان مخالفت کردند. سخنگوی جریان صدر نیز به صراحت از عدم اشتیاق این جریان در روند مشارکت و گفت وگو خبر داد. این تحولات در حالی رخ داد که روز گذشته پارلمان عراق پس از یک بحران

کد خبر : 261092
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
عراق هنوز در پیچ و خم تشکیل دولت/ گزینه نهایی نخست‌وزیری کیست؟


ابوالفضل خدائی: عراق بار دیگر صحنه تحولات جدید شد؛ نمایندگان پارلمان با درخواست استعفای محمد الحلبوسی از ریاست پارلمان مخالفت کردند. سخنگوی جریان صدر نیز به صراحت از عدم اشتیاق این جریان در روند مشارکت و گفت وگو خبر داد. این تحولات در حالی رخ داد که روز گذشته پارلمان عراق پس از یک بحران چند ماهه جلسات خود را از سر گرفت و امیدها برای ادامه مسیر روند تشکیل دولت افزایش یافته بود.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص تحولات روز گذشته عراق گفت: پس از استعفای محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، شرایط سیاسی جدیدی به لحاظ سیاسی و امنیتی برای این کشور به وجود آمده است. طی هفته های گذشته مجموعه رایزنی هایی بین جریان های سیاسی و فراکسیون های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر صورت گرفت. محمد الشیاع السودانی از چهره ها و شخصیت های معتدل شیعی بود که برای تصدی نخست وزیری مورد موافقت طرف ها قرار گرفت. اما دخالت برخی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای و جریان های لائیک در حاکمیت و بدنه سیاسی عراق موجب شد تا انتخاب السودانی بار دیگر به مشکل مواجه شده و به تعویق بیفتد.

عراق همچنان در پیچ و خم تشکیل دولت/ گزینه نهایی نخست‌وزیری کیست؟

بیشتر بخوانید:

سایه تهدید کودتای نظامی بر عراق/ ناآرامی‌ها از کجا آب می‌خورد؟

بالا گرفتن بحران در کشور همسایه/ چرا صدر عراق را به آشوب کشاند؟

آیا عراق با بن‌بست سیاسی روبرو شده است؟

وی با اشاره به اینکه محمد الحلبوسی با استعفای خود درصدد آن است تا سقف مطالبات و چانه زنی خود را افزایش بدهد و امتیازات بیشتری را کسب کند گفت: بر اساس قانون پارلمان عراق، استعفای رئیس پارلمان آن باید با موافقت اکثریت نمایندگان صورت بگیرد و همانطور که می دانیم نمایندگان با استعفای وی اخیرا مخالفت کرده اند و به همین دلیل الحلبوسی نیز در تلاش است تا گزینه مورد نظر خود را بر اعضای پارلمان به لحاظ انتخاب نخست وزیر تحمیل کند. با در نظر گرفتن این موارد به نظر می رسد که عراق بار دیگر وارد چالش دیگری شده است اما در عین حال تمام مقامات عراقی بر این مساله اتفاق نظر دارند که به زودی این اختلافات برطرف خواهد شد و محمد الشیاع السودانی در نهایت به عنوان گزینه نهایی نخست وزیری انتخاب خواهد شد و محمد الحلبوسی نیز استعفای خود را پس خواهد گرفت.

هانی زاده با تاکید بر اینکه جریان های دیگر هم برای تشکیل دولت در تلاش هستند گفت: مقتدی صدر نیز به عنوان رهبر جریان السائرون نیز علی رغم مواضع اخیر خود در خصوص کناره گیری از دنیای سیاست در پشت پرده تحولات را مدیریت می کند.

این کارشناس در پایان در پاسخ به اینکه آیا برخی جریان ها در تلاش برای ابقای مصطفی الکاظمی در پست نخست وزیری هستند گفت: هنوز برخی از فراکسیون ها و کشورهای منطقه و همینطور آمریکا، به دنبال آن هستند تا مصطفی الکاظمی برای دوره ای چهارساله انتخاب شود. از همین رو و به نظر می رسد در روزهای آینده توافقاتی پشت پرده به منظور انتخاب نخست وزیر صورت گیرد. اما ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان با ادامه نخست وزیری الکاظمی مخالف بوده و به دنبال انتخاب السودانی است که گزینه مورد نظر فراکسیون های شیعه پارلمان عراق محسوب می شود.

۳۱۱۳۱۱



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.