صورت جهیزیه برترین بانوی عالم / اول ذی‌الحجه، سالروز آسمانی‌ترین ازدواج تاریخ است

این ازدواج که مظهر واقعی خلوص است، می‌تواند الگوی تام و تمام برای همه انسان‌ها باشد. آن‌چه در پی می‌آید، روایت آیت‌ا… جعفر سبحانی از این پیوند آسمانی است که در کتاب ارزشمند «فروغ ابدیت» آمده است.   ازدواج دختر پیامبر(ص) «پیامبر(ص) از طرف خداوند مأمور بود که در پاسخ خواستگاران بگوید ازدواج فاطمه(س) باید به

کد خبر : 76919
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
صورت جهیزیه برترین بانوی عالم / اول ذی‌الحجه، سالروز آسمانی‌ترین ازدواج تاریخ است



این ازدواج که مظهر واقعی خلوص است، می‌تواند الگوی تام و تمام برای همه انسان‌ها باشد. آن‌چه در پی می‌آید، روایت آیت‌ا… جعفر سبحانی از این پیوند آسمانی است که در کتاب ارزشمند «فروغ ابدیت» آمده است.  

ازدواج دختر پیامبر(ص)

«پیامبر(ص) از طرف خداوند مأمور بود که در پاسخ خواستگاران بگوید ازدواج فاطمه(س) باید به فرمان خدا صورت بگیرد. اصحاب پیامبر(ص)  فهمیدند که جریان ازدواج فاطمه(س)  سهل و آسان نیست و هر فردی، هرچه هم شخصیت مادی داشته باشد، نمی‌تواند با وی ازدواج کند. شوهر فاطمه(س) شخصیتی است که از نظر صدق و صفا و ایمان و اخلاص، فضایل معنوی و سجایای اخلاقی، باید پشت سر پیامبر(ص) باشد و این اوصاف در شخصیتی جز علی(ع) جمع نیست. برای امتحان، علی(ع) را تشویق کردند که از دختر پیامبر(ص) خواستگاری کند. علی(ع) هم از صمیم قلب با این مطلب موافق بود، فقط در پی فرصتی می‌گشت تا شرایط برای خواستگاری فراهم گردد. امیرمؤمنان(ع) شخصاً به محضر رسول‌خدا(ص) شرفیاب شد. حجب و حیا، سراسر بدنش را فراگرفته بود. سر به زیر افکنده بود، گویا می‌خواست مطلبی بگوید، ولی شرم مانع از گفتن آن می‌شد. پیامبرگرامی او را وادار به سخن گفتن کرد. علی(ع) با ادای چند جمله توانست مقصود خود را بفهماند. پیامبر(ص) با تقاضای علی(ع) موافقت کرد و فرمود: شما مقداری صبر کنید تا من این موضوع را با دخترم درمیان بگذارم. وقتی مطلب را به دختر خود گفت، سکوت سراپای زهرا(س) را فراگرفت. پیامبر(ص) برخاست و فرمود: «ا… اکبر سکوتها إقرارها» (سکوت نشانه رضایت اوست).

خرید جهیزیه

ولی دارایی علی(ع) در آن روز جز یک شمشیر و زره، چیز دیگری نبود. علی(ع) مأمور شد که زره خود را بفروشد و مقدمات و مخارج عروسی را فراهم کند. وی با کمال صمیمیت زره خود را فروخت و پول آن را خدمت رسول‌خدا آورد. پیامبر(ص) مشتی از آن را بدون آن‌که بشمارد، به بلال داد که برای زهرا(س)، مقداری عطر بخرد و باقی‌مانده را در اختیار ابی‌بکر و عمار گذاشت تا از بازار مدینه برای داماد و عروس لوازم زندگی تهیه کنند. آنان به دستور پیامبر برخاستند و اشیایی را که در حقیقت جهیزیه زهرا(س) بود، خریداری کردند و به محضر پیامبر(ص) آوردند؛ صورت این اشیا، به این قرار بود: 1. پیراهنی که به هفت درهم خریداری شده بود. 2. روسری (مقنعه) که قیمت آن یک درهم بود. 3. یک قطیفه مشکی که تمام بدن را کفایت نمی‌کرد. 4. یک سریر عربی(تخت) که از چوب و لیف خرما می‌ساختند. 5. دو تشک از کتان مصری که یکی پشمی و دیگری از لیف خرما بود. 6. چهار بالش که دوتای آن از پشم و دوتای دیگر از لیف خرما بود. 7. پرده. 8. حصیر هجری. 9. دست‌آس. 10. مشکی از پوست. 11. کاسه چوبی برای شیر. 12. ظرف پوستی برای آب. 13. سبوی سبز رنگ. 14. کوزه‌های متعدد. 15. دو بازوبند نقره‌ای. 16. یک ظرف مسی. وقتی چشم پیامبر(ص) به آن‌ها افتاد، فرمود: خداوندا! زندگی را بر گروهی که بیشتر ظروف آن‌ها سفال است، مبارک گردان. این جهیزیه‌ای بود که برترین بانوی عالم، با آن به خانه بخت رفت.

2323



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.