صنایع دستی قزوین؛ میراث ناملموسی که مغفول مانده است

[ad_1] ایسنا/قزوین معاون وزیر میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گفت: متأسفانه صنایع‌دستی قزوین اولویت سیاستمردان قزوین نبوده اما در دولت سیزدهم تلاش می‌شود تا صنایع دستی احیا شود و در این راستا برای برندسازی، اشتغال‌آفرینی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی قزوین برنامه داریم. به گزارش ایسنا، مریم جلالی عصر سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه در جریان بازدید

کد خبر : 373584
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۴۷
صنایع دستی قزوین؛ میراث ناملموسی که مغفول مانده است

[ad_1]

ایسنا/قزوین معاون وزیر میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گفت: متأسفانه صنایع‌دستی قزوین اولویت سیاستمردان قزوین نبوده اما در دولت سیزدهم تلاش می‌شود تا صنایع دستی احیا شود و در این راستا برای برندسازی، اشتغال‌آفرینی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی قزوین برنامه داریم.

به گزارش ایسنا، مریم جلالی عصر سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه در جریان بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از قلاع و جاذبه‌های گردشگری الموت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقویت و توسعه صنایع دستی در برخی شهرهای شناسنامه‌دار از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی است. در همین راستا در تلاشیم تا با تقویت صنایع دستی در راستای تحقق شعار سال عمل کنیم.

وی افزود: سیاست وزارتخانه انسجام بخشی به سه ارکان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  است و صنایع دستی می‌تواند تسهیلگر میراث‌فرهنگی و گردشگری باشد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه صنایع دستی روستای اندج مزیت برندسازی جهانی دارد، عنوان کرد: آموزش، کیفی‌سازی، تجاری‌سازی و صادرات صنایع‌دستی روستای اندج از برنامه‌های جدی میراث‌فرهنگی است.

وی ادامه داد: خواستار تقویت قزوین در هنر سفال‌گری هستیم و در برنامه‌های وزارتخانه است که قزوین به‌عنوان یکی از شهرهای تولید سفال معرفی شود. رشته‌هایی همچون سازسازی از هنرهای فراموش شده شهر مینودری است که‌ در تلاشیم این میراث ناملموس مجدداً احیاء شود.

جلالی گفت: برای‌ هر استان، مختص به سبک زندگی و فرهنگ آن، در حوزه صنایع دستی یک مزیت رقابتی احصا کرده‌ایم تا به ایجاد درآمد پایدار و اشتغال منجر شود و در زنجیره تأمین تجلی پیدا کند و در این راستا پیش‌بینی شده تا به سه‌هزار هنرجو در قزوین آموزش صنایع دستی داده شود.

وی با بیان اینکه روی ظرفیت‌های قزوین در تقویت صنایع‌دستی حساب باز کرده‌ایم، تصریح کرد: قزوین به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم با داشتن ظرفیت‌هایی چون سرای سعدالسلطنه که یک ناحیه صنایع‌دستی تلقی می‌شود، می‌تواند در بحث فروش صنایع‌دستی عملکرد مطلوبی داشته باشد.

ایجاد پایگاه‌های صنایع‌دستی در شهر قزوین

این مسئول ادامه داد: مقرر شده تا در کنار تمام‌ پایگاه‌های میراثی و گردشگری،‌ یک پایگاه صنایع‌دستی ایجاد شود؛ چراکه میراث فرهنگی فردای ما صنایع‌دستی امروز است؛ همانطور که صنایع‌دستی دیروز ما میراث فرهنگی امروز ما محسوب می‌شود.

جلالی با بیان اینکه زنده‌سازی اشیای کاوش شده و هنرهای خانگی مانند جاجیم، گلیم و مصنوعات چوبی در کنار باغداری‌ و کشاورزی می‌تواند اشتغال‌آفرین باشد، افزود: در همین راستا پرونده روستاها و شهرهای ملی صنایع‌دستی در دست بررسی است و در استان قزوین فقط روستای اندج در فهرست ما مطرح است در حالی که با ظرفیت‌های بی‌بدیل قزوین، پیشنهاد سایر روستاها به کاوشگران و فعالان حوزه صنایع‌دستی داده شده است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت ثبت ملی شهرهای صنایع‌دستی با ثبت ملی میراث فرهنگی بیان کرد: تفاوت عمده ثبت ملی شهرهای صنایع‌دستی با ثبت ملی میراث فرهنگی در این است که ثبت کالاهای صنایع‌دستی متصل به توسعه است و ارزیابان ثبت ملی روستاها و شهرهای ملی‌ محصول تولیدی، میزان اشتغال، معیشت و توسعه مقصد را مورد سنجش قرار می‌دهند.

صنایع‌دستی قزوین از ادبیات توسعه فاصله دارد

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از بررسی و تکمیل پرونده مربوط به ثبت جهانی بازار صنایع‌دستی سعدالسلطنه خبر داد و تصریح کرد: در بررسی سعدالسلطنه، مفهوم تازه‌ای از موزه بازار در حال شکل‌گیری است‌. این مجموعه نفیس میراثی، به‌طور همزمان، تجلی کننده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و از آنجاکه سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی نیز مبتنی بر انسجام هر سه حوزه است؛ بنابراین‌ مفهومی به نام هم‌جوشی که معنایی فراتر از هم‌افزایی دارد در حال بروز و ظهور است‌.

وی عنوان کرد: ‏سبزه‌میدان زنجان و باغ اکبریه‌ بجنورد از جمله اماکنی هستند که وزارت میراث‌فرهنگی، با الگوی کارکرد سه‌گانه‌ سعدالسلطنه قزوین در حال بازآفرینی آن است.

وی‌ با تأکید مجدد بر اینکه صنایع دستی اولویت فعلی وزارتخانه است، گفت: متأسفانه صنایع‌دستی قزوین اولویت سیاستمردان قزوین نبوده اما در دولت سیزدهم تلاش می‌شود تا صنایع دستی احیا شود و در این راستا برای برندسازی، اشتغال‌آفرینی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی قزوین برنامه داریم.

جلالی خاطرنشان کرد: معتقدم صنایع دستی قزوین از ادبیات توسعه‌ای فاصله گرفته اما با کمک فعالان این حوزه و خلاقیت می‌توانیم کم‌وکاستی‌های گذشته را جبران کنیم ضمن اینکه هنر خوشنویسی به‌عنوان یک میراث ناملموس می‌تواند با خلاقیت فعالان صنایع دستی با یکدیگر تلفیق شود.

ایفای نقش ایران کوچک توسط قزوین

این مسئول ادامه داد: در حوزه تولیدات صنایع دستی در تلاشیم تا در زنجیره تأمین از لحظه خلق محصول تا بسته‌بندی، برندینگ، بازاریابی، بازارسازی، مطالعات روی مصرف‌کننده و صادرات دارای ایده باشیم.

وی گفت: قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، قابلیت فروش آثار صنایع‌دستی سایر شهرها می‌تواند مزیت‌ رقابتی قزوین‌ باشد و این همان نقش‌ ایران کوچکی است که از قزوین انتظار داریم تا آن را ایفا کند.

جلالی با اشاره به حمایت‌های مالی در حوزه صنایع دستی، اظهار کرد: سال گذشته ۵۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی اختصاص یافت، سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دستی باید یک عملکرد خردمندانه تلقی شود و توجه سرمایه‌گذاران‌ به صنایع دستی باید بر اساس همین مبنا جلب شود.

وی در ادامه با بیان اینکه قزوین در حوزه تولید زیورآلات که زیرمجموعه صنایع دستی است، نقش پررنگی دارد، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد قلم‌زنی که پیش از این هنری مردانه تلقی می‌شد در قزوین مورد اقبال فراگیر زنان قرار گرفته است‌ و تقویت این هنر در کنار فراهم‌سازی زیرساخت‌های آن، می‌تواند منجر به رشد تولید صنایع دستی کشور و درآمد پایدار خانواده‌ها شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۸۰۰ نفر در قزوین آموزش صنایع‌دستی دیده‌اند که افراد معلول و کم‌توان جسمی نیز جزو اقشار فعال در حوزه تولید صنایع دستی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.