صداوسیما دست از سر سایر رسانه‌ها بردارد/ تک رسانه‌ای یا تک صدایی بودن رسانه را رها کنید

[ad_1] مجید رضائیان، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری گفت: «از منظر «مطالعات رسانه»، قطع به یقین قانون اساسی و کلا قوانین بالادستی ما در خصوص صداوسیما، باید اصلاح شود. چراکه ما هرگز نمی‌توانیم تنها یک رسانه دیداری و شنیداری به بصورت «تک رسانه‌ای» داشته باشیم، اجازه ندهیم او هیچ رقیبی داشته باشد و پلتفرم‌های نوین، تلویزیون‌های

کد خبر : 386033
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
صداوسیما دست از سر سایر رسانه‌ها بردارد/ تک رسانه‌ای یا تک صدایی بودن رسانه را رها کنید

[ad_1]

مجید رضائیان، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری گفت: «از منظر «مطالعات رسانه»، قطع به یقین قانون اساسی و کلا قوانین بالادستی ما در خصوص صداوسیما، باید اصلاح شود. چراکه ما هرگز نمی‌توانیم تنها یک رسانه دیداری و شنیداری به بصورت «تک رسانه‌ای» داشته باشیم، اجازه ندهیم او هیچ رقیبی داشته باشد و پلتفرم‌های نوین، تلویزیون‌های اینترنتی و نمایش خانگی را هم ببندیم و بگوییم که ما مسئول آنها هستیم و آنها را به ساترا واگذار کنیم.»

این استاد ارتباطات با اشاره به گذشت ۷ دهه از ظهور و فعالیت تلویزیون‌های رسمی، خصوصی و کابلی در دنیا گفت: «اینکه امروز پس از ۷۰ سال بگوییم که ما یک رسانه داریم و به جز آن هم هیچ رسانه دیگری را به رسمیت نمی‌شناسیم و فعالیت همه پلتفرم‌های جدید هم باید با نظر آن انجام شود، این دیدگاه از نظر مطالعات رسانه‌ای به طور مطلق مردود است.»

او تاکید کرد: «زمان آن رسیده که در این حوزه یک تصمیم‌گیری اصولی انجام شود؛ از مسئولان کانون‌ها یا نهادهای تصمیم ساز تا تصمیم‌گیر در حوزه رسانه باید بنشینند و برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.»

رضاییان یادآور شد: «نتیجه این رویکرد را امروز به وضوح می‌بینیم؛ اینکه وقتی پلتفرم‌های اجتماعی کمی رشد می‌کنند، مخاطب اصلا به رسانه‌های رسمی مانند صداوسیما توجه نمی‌کند. در این میان ریزش مخاطب صداوسیما بسیار طبیعی، بدیهی و مانند روز روشن است. اما صداوسیما در این میان بجای یک کار اصولی سایر رسانه‌ها را زیر بلیت خود می‌آورد. ادامه پافشاری صداوسیما بر این رویکرد باعث می‌شود که فضا مسدودتر و شرایط آینده بدتر از شرایط فعلی شود. در حال حاضر این رویکرد باعث شده که مرجعیت رسانه‌ای از بین برود و به خارج از کشور منتقل شود. امروز رسانه های داخل مرجعیت رسانه‌ای ندارند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «بر این اساس پیشنهاد مشخص من این است که قانون را اصلاح کنید، تک رسانه‌ای یا تک صدایی بودن رسانه را رها کنید. امروزه در دنیا دست بخش خصوصی برای ایجاد رسانه‌های خبری، ورزشی، سینمایی و غیره… باز است و همه آنها مخاطبان، تبلیغات، اسپانسرها و درآمدهای خود را دارند. اما ما با موجی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دولتی مواجه هستیم و حتی برخی نهادها دارای دو یا سه خبرگزاری هستند! این درحالی است که متاسفانه نسبت به مطالعات روزنامه نگاری هم بی‌توجه هستیم.»

این پژوهشگر حوزه روزنامه‌نگاری با انتقاد از دیدگاه حاکم بر صداوسیما گفت: «من از افرادی که دیدگاه‌ تک صدایی در حوزه رسانه را دنبال می‌کنند این سوال را دارم که «آیا شما به فکر مخاطب و جذب مخاطب هستید؟»، «چیزی به عنوان اعتماد و سرمایه اجتماعی را قبول دارید؟»، «نظر شما درباره نظریه‌های ارتباطی چیست؟». خوب است که حامیان این دیدگاه یک بار حرف‌های خود را به صورت روشن در یک مناظره بیان کنند. چراکه اساسا چیزی به عنون سرمایه اجتماعی و جذب مخاطب در این دیدگاه مطرح نیست.»

۵۷۵۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.