صادرات میوه و تره‌بار فصلی به افغانستان بزودی برقرار می شود

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز به نقل از گمرک ایران، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک با اعلام این خبر افزود: چرا که بازار مصرف در افغانستان به دلیل شرایط اقتصادی و ذائقه مشترکی که با ایرانیان دارد خواستار محصولات غذایی و میوه و تره‌بار ایرانی است. وی با اشاره به وضعیت آرام مرزهای ایران و

کد خبر : 116179
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
صادرات میوه و تره‌بار فصلی به افغانستان بزودی برقرار می شود


به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز به نقل از گمرک ایران، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک با اعلام این خبر افزود: چرا که بازار مصرف در افغانستان به دلیل شرایط اقتصادی و ذائقه مشترکی که با ایرانیان دارد خواستار محصولات غذایی و میوه و تره‌بار ایرانی است.

وی با اشاره به وضعیت آرام مرزهای ایران و افغانستان، گفت: در حال حاضر مرزهای دو کشور آرام است، اما این نگرانی وجود دارد که با بعضی از اتفاقات و ناامنی‌هایی که در برخی از نقاط افغانستان ایجاد شده است برخی از اقوام و اقلیت‌ها به دنبال این باشند که به طور موقت یا به نحو دیگر از کشور خارج شوند.

لطیفی اضافه کرد: موضوع روادید و چگونگی برنامه ریزی برای آن حتماً در دستور کار وزارت امور خارجه، کنسولگری‌ها و سفارتمان در افغانستان قرار می‌گیرد و در حوزه وظایف آن‌ها است، اما از نظر گمرک و سازمان‌های مستقر در مرز طبیعتاً افرادی که ویزا دارند می‌توانند وارد کشور شوند و آمادگی در این خصوص در مرزها وجود دارد.

سخنگوی گمرک با اشاره به احتمال ورود اتباع از مرزهای ایران و افغانستان به کشور گفت: تاکنون در مرز ماهیرود روند افزایشی نبوده، همچنین در مرز دوغارون نیز فعلاً افزایشی دیده نمی‌شود، اما در مرز میلک تا حدودی ورود اتباع کمی افزایش پیدا کرده است.

لطیفی تاکید کرد: در حوزه تجارت مرزها فعال هستند و افغانستان همچنان پنجمین شریک تجاری کشور ما محسوب می‌شود که در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ دو میلیون و ۵۱۶ هزار تن کالا به این کشور صادر شده که ارزش آن معادل ۹۹۹ میلیون دلار بوده است و این میزان صادرات ۴.۱۹ درصد از وزن کل صادرات و از لحاظ ارزش ۴.۵۸ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی ما به دنیا بوده است.

وی افزود: نسبت به ۶ ماه نخست سال ۹۹ نزدیک به ۲۵ درصد کاهش وزن در صادرات به افغانستان رخ داده و همچنین از لحاظ ارزش نیز نزدیک به ۹.۵ درصد کاهش به ثبت رسیده است که بخشی از آن مربوط به تحولات چند ماه اخیر در افغانستان بوده است.

سخنگوی گمرک گفت: برخی از صنایع در افغانستان که مواد اولیه خود را از ایران تهیه می‌کردند همانند مصالح ساختمانی تقاضا برایشان کمتر شده چراکه برای تکمیل یا ساخت پروژه‌های عمرانی دولتی مصرف می‌شده و با تغییر حاکمیت در افغانستان طبیعی است تا تصمیم‌گیری‌ها متوقف بماند و طبیعی است که تبادلات تا حدودی کاهش پیدا کند.

لطیفی ادامه داد: البته در مرز میلک نسبت به قبل از تحولات افغانستان صادرات از لحاظ وزنی روند افزایشی داشته است به طوریکه قبلاً به طور متوسط روزانه ۲۰۰ کامیون در این مرز تجاری عبور می‌کرد که در حال حاضر به حدود ۳۶۰ کامیون رسیده است، اما در بقیه مرزها ممکن است در برخی روزها افزایش یا کاهش ثبت شود.

وی تاکید کرد: در روزهای آتی برخی از محصولات میوه و تره بار که به صورت فصلی در ایران تولید می‌شود نیز به سبد صادرات به افغانستات افزوده خواهد شد که پیش بینی می‌شود بازهم صادرات ما به افغانستان افزایش پیدا کند چرا که بازار مصرف در افغانستان به دلیل شرایط اقتصادی و ذائقه مشترکی که با ایرانیان دارد خواستار بسیاری از محصولات غذایی و میوه و تره‌بار ایرانی است به همین دلیل احتمال افزایش صادرات وجود دارد و ثبات به مرزها بازگشته و شرایط عادی است.

223227



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.