شیوع آبله میمونی تا چه میزان نگران‌کننده است؟

اوایل این هفته “تدروس آدهانوم”، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شیوع سریع بیماری آبله میمونی یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی است که بالاترین سطح هشدار این سازمان به حساب می آید. این ویروس اولین بار در میمون ها شناسایی شد و بیشتر از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل می شود.

کد خبر : 234305
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
شیوع آبله میمونی تا چه میزان نگران‌کننده است؟



اوایل این هفته “تدروس آدهانوم”، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شیوع سریع بیماری آبله میمونی یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی است که بالاترین سطح هشدار این سازمان به حساب می آید.

این ویروس اولین بار در میمون ها شناسایی شد و بیشتر از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل می شود. تا سال جاری، این بیماری ویروسی به ندرت در خارج از آفریقا که بومی است گسترش داشته است. اما گزارش‌ها از شناسایی تعداد معدودی از موارد ابتلا در انگلیس در اوایل ماه مه نشان داد که شیوع این بیماری به اروپا منتقل شده است.

از آن زمان تاکنون موارد ابتلا در بیش از ۷۵ کشور جهان از ۱۸ هزار مورد فراتر رفته و تاکنون پنج مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری که همه آنها در آفریقا رخ داده، گزارش شده است.

شیوع آبله میمونی چقدر خطرناک است؟

آبله میمونی بیماری ویروسی است که معمولا علائم خفیفی از جمله تب، درد و بثورات پوستی ایجاد می‌کند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، افراد در مدت دو تا چهار هفته بهبود پیدا می کنند.

آبله میمونی بیشتر از طریق تماس نزدیک پوستی با فردی که بثورات پوستی فعال دارد و همچنین از طریق تماس با لباس‌ یا وسایل آلوده پخش می‌شود. این بیماری همچون کروناویروس که موجب بیماری کووید-۱۹ شد به آسانی منتقل نمی شود.

دکتر مارتین هیرش از بیمارستان عمومی ماساچوست گفت: کووید-۱۹ از راه تنفس منتقل می شود و بسیار عفونی است. به نظر نمی رسد این موضوع در مورد آبله میمونی نیز صحیح باشد. خطر آبله میمونی در سطح جهانی متوسط است، به جز در اروپا که سازمان جهانی بهداشت خطر شیوع بیماری را بالا ارزیابی کرده است.

چرا شیوع آبله میمونی وضعیت اضطراری اعلام شد؟

مقامات بهداشت چند کشور از سازمان جهانی بهداشت درخواست کرده بودند تا آبله میمونی را به دلیل تشدید سریع موارد ابتلا و نگرانی از اینکه این بیماری ممکن است در کشورهای بیشتری بومی شود، به عنوان وضعیت اضطراری معرفی کند.

اعلام وضعیت اضطراری با هدف تقویت اقدامات جهانی و همکاری در همه زمینه‌ها از آزمایش گرفته تا تولید و توزیع واکسن و روشهای درمان است.

میزان مرگ و میر ناشی از شیوع آبله میمونی در گذشته حدود یک درصد بوده اما تاکنون شیوع اخیر در کشورهای غیر بومی کمتر کشنده بوده است و بسیاری از آنها از زیرساخت های درمانی و بهداشتی قوی تری برخوردار هستند.

متخصصان در تلاش هستند تا مشخص شود چه عاملی باعث افزایش موارد ابتلا شده و آیا وضعیت ویروس تغییر کرده است. به گفته کارشناسان افزایش سفرهای جهانی و همچنین تغییرات آب و هوایی به طور کلی ظهور و گسترش ویروس ها را تسریع کرده است.

اقدامات پیشگیرانه

متخصصان تاکید دارند که افراد باید از تماس نزدیک با فردی که علائم مشکوک به آبله میمونی را دارد، خودداری کنند. افرادی که مشکوک به این بیماری هستند باید قرنطینه شوند و مراقبت های پزشکی دریافت کنند. همچنین تزریق واکسن آبله میمونی به افراد در معرض خطر و افرادی که اخیرا در تماس نزدیک با فرد آلوده بوده اند، توصیه شده است.

واکسن آبله میمونی

یک واکسن قدیمی موسوم به ACAM۲۰۰۰ وجود دارد اما مصرف آن به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی شدید محدود شده است. هرچند شرکت باوارین نوردیک اعلام کرده که می تواند سالانه ۳۰ میلیون دُز واکسن از جمله آبله میمونی تولید کند.

درمان

به گزارش خبرگزاری رویترز، علائم آبله میمونی اغلب در مدت چند هفته خود به خود برطرف می شود. بیمار ممکن است برای عفونت های باکتریایی ثانویه مایعات بیشتر و دارو دریافت کند.

بیشتر بخوانید:

توصیه‌های بهداشتی به حجاج درباره آبله میمون

۲۳۳۲۳۳



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.