شهوت چیست و چه تفاوتی با عشق دارد؟

شهوت احساسی ناشی از انفعالات شیمیایی در مغز است که گاهی با عشق اشتباه گرفته می‌شود. در این مقاله، درباره شهوت و تفاوت‌هایش با عشق بیشتر می‌خوانید. شهوت چیست؟ شهوت احساسی است که ترکیبات شیمیایی موجود در مغز را تغییر می‌دهد. هورمون‌هایی مانند تستوسترون، فرومون‌ها و آندروژن‌ها در اینکه ما چگونه شهوت را تجربه می‌کنیم

کد خبر : 299007
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
شهوت چیست و چه تفاوتی با عشق دارد؟


شهوت احساسی ناشی از انفعالات شیمیایی در مغز است که گاهی با عشق اشتباه گرفته می‌شود. در این مقاله، درباره شهوت و تفاوت‌هایش با عشق بیشتر می‌خوانید.

شهوت چیست؟

شهوت احساسی است که ترکیبات شیمیایی موجود در مغز را تغییر می‌دهد. هورمون‌هایی مانند تستوسترون، فرومون‌ها و آندروژن‌ها در اینکه ما چگونه شهوت را تجربه می‌کنیم نقش دارند. این احساس یکی از فرایندهای بیولوژیک و طبیعی است که با غریزه‌ انسان برای تولید مثل ارتباط دارد.

با دیدن کسی که شیفته‌ او می‌شویم، ممکن است احساس شهوت در ما ایجاد شود و تمایل پیدا کنیم که با او رابطه جنسی داشته باشیم. شهوت میل جنسی شدید به شخصی دیگر است که ما را به‌سمت برقراری ارتباط با جنس مخالف سوق می‌دهد و همان عاملی است که به ماندگارشدن علاقه‌ در زندگی مشترک کمک می‌کند.

افراد ممکن است فردی را برای اولین بار ببینند و دچار شهوت شوند یا در کنار همسرشان این احساس را داشته باشند.

تفاوت شهوت با عشق

ممکن است احساس کنید با کسی ارتباط عمیقی برقرار کرده‌اید و گمان کنید که این ارتباط عشق است، اما عشق و شهوت تفاوت آشکاری با هم دارند.

شهوت بر پایه‌ میل جنسی ایجاد می‌شود، اما میل عاطفی است که عشق را ایجاد می‌کند. کارشناسان می‌گویند این ۲ مفهوم بسیار متفاوت‌اند و بسیاری از مردم شهوت را با عشق اشتباه می‌گیرند. عده‌ای که این ۲ حس را با هم اشتباه می‌گیرند، تصور می‌کنند که عاشق شده‌اند، اما در واقع احساس آنها فقط شهوت است.

اگر گمان می‌کنید در نگاه اول عاشق شده‌اید، به‌احتمال زیاد دچار احساس شهوت شده‌اید نه عشق. اما چگونه می‌توانید این تفاوت را تشخیص دهید؟

بهترین شاخص این است که عشق زاییده یک تجربه عاطفی است، به این معنی که داشتن رابطه‌ جنسی نمی‌تواند دلیل شما برای وقت‌گذرانی با کسی باشد.

اگر عاشق باشید، صرفا دنبال زمانی برای با او بودن هستید، زمانی برای رفتن به رستوران، گفت‌وگو درباره‌ اهدافتان در آینده یا انجام هر کار دیگری که ماهیت جنسی ندارد اما تجربه‌ای لذت‌بخش است.

ویژگی‌های شهوت

  • مبتنی بر میل جنسی است؛
  • رابطه‌ا‌ی کاملا جسمانی است؛
  • فرد علاقه‌ای به شناخت بیشتر طرف مقابل ندارد.

ویژگی‌های عشق

  • ماهیت آن بیشتر عاطفی است؛
  • رابطه‌ای عمیق‌تر و صمیمی‌تر است؛
  • فرد به برقراری ارتباطی قوی‌تر از رابطه‌ جنسی علاقه دارد.

می‌توان عشق و شهوت را هم‌زمان تجربه کرد؟

پاسخ کارشناسان به این پرسش مثبت است. آنها می‌گویند هر زمانی که با شخص جدیدی رابطه برقرار می‌کنید، انرژی رابطه جدید (NRE) را تجربه می‌کنید که معمولا بر اساس میل جنسی (شهوت) ایجاد می‌شود.

اینکه رابطه‌ مبتنی‌ بر شهوت چقدر طول می‌کشد در افراد مختلف متفاوت است، اما این مرحله از رابطه معمولا تا ۲ سال ادامه خواهد داشت. با گذشت زمان، به‌تدریج جنبه‌ عاطفی رابطه عمیق‌‌تر می‌شود و می‌تواند به ایجاد عشق منجر شود. اینجاست که شهوت و عشق هر دو در یک رابطه وجود خواهند داشت.

چگونه احساستان را تشخیص دهید؛ شهوت یا عشق؟

برای اینکه تشخیص دهید احساستان عشق نیست و شهوت است، نشانه‌هایی وجود دارد. اگر هریک از نشانه‌های زیر را در خود می‌بینید، به‌احتمال زیاد احساس شما شهوت است:

  • احساسات شما تنها جنبه‌ جنسی دارند.
  • پس از اینکه عیب‌های ظاهری طرف مقابل را تشخیص دادید، جذابیت او برای شما کم می‌شود.
  • علاقه‌ای ندارید با او ارتباطی عمیق‌تر برقرار کنید.
  • رابطه‌‌ای که برقرار کرده‌اید کوتاه‌مدت است.
  • نمی‌خواهید با فردی که این احساس را در شما ایجاد کرده است صمیمی شوید.
  • به‌شدت جذب ظاهر کسی شده‌اید.
  • ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند.
  • احتمالا کف دست‌تان عرق می‌کند.
  • با دیدن طرف مقابل هول می‌شوید.
  • تمایل دارید بارها او را لمس کنید.
  • پس از رابطه‌ جنسی، به‌جای اینکه مدتی کنار او بمانید، می‌خواهید خیلی سریع او را ترک کنید.

اگر احساس می‌کنید ارتباط قوی‌تری با کسی دارید و دنبال ایجاد رابطه‌‌ای عمیق‌تر هستید، این احتمال وجود دارد که به‌جای شهوت، عشق را در خودتان ایجاد کرده باشید. مثلا اگر رازهای زندگی خود را برای او فاش می‌کنید، تلاش می‌کنید به لحاظ عاطفی او را درک کنید و حتی پشتیبان او باشید، احساس می‌کنید زندگی شما با او کامل می‌شود و برای آینده‌ این رابطه برنامه‌ریزی می‌کنید، به‌احتمال زیاد عاشق شده‌اید.

آیا شهوت احساسی سالم است؟

جواب کوتاه این پرسش «بله» است یا بهتر بگوییم «می‌تواند سالم باشد». کارشناسان بر این باورند که شهوت به‌خودی‌خود احساسی سالم یا ناسالم نیست و شیوه‌ ابراز آن ممکن است سالم یا ناسالم باشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای اینکه تشخیص دهید شهوت را سالم تجربه می‌کنید یا ناسالم، به‌جای تمرکز روی این مسئله که این احساس سالم است یا ناسالم، به جنبه‌های منفی مرتبط با آن فکر کنید. شهوت می‌تواند روی رفتار تأثیر بگذارد و اینجاست که جنبه‌های منفی این احساس خود را نشان می‌دهند.

ابراز شهوت با رفتار سالم

۱. جلب رضایت فرد

همیشه قبل از انجام هر رفتار جنسی، از رضایت طرف مقابل به انجام آن کار مطمئن شوید. تمایلات و خواسته‌های خود را آشکارا با طرف مقابل در میان بگذارید تا از ارتباط نادرست جلوگیری کنید.

۲. صحبت با همسر

وقتی می‌خواهید با همسرتان درباره شهوت صحبت کنید، صداقت و شفافیت را در اولویت قرار دهید. اگر به‌نظرتان فردی جذاب است، گفت‌وگو زمینه را برای بررسی دلایل پنهان این تمایل فراهم می‌کند و مشخص می‌کند که آیا همسرتان می‌تواند همان جذابیت را برای شما ایجاد کند یا نه.

۳. درک متقابل

اگر می‌خواهید در قبال همسرتان با شهوت‌‌‌‌ رفتار کنید و مشکلی ایجاد نشود، کافی است به او بی‌احترامی نکنید، تمایلات او را هم در نظر بگیرید و به رضایت او اهمیت دهید.

رفتار ناسالم هنگام ابراز شهوت‌‌‌‌‌‌

اگرچه شهوت احساسی طبیعی است، مهم است که هنگام ابراز آن مراقب رفتارتان باشید. اگر شهوت با رفتاری سالم و محترمانه ابراز نشود، ممکن است ناراحتی‌ها و مشکلاتی ایجاد شوند که مسئله «سوء‌استفاده» یکی از این موارد است. برای اینکه بدانید شهوت خود را با چه رفتاری و در چه زمانی ابراز نکنید، به این نکات توجه کنید:

  • اگر متأهل هستید و به کسی غیر از همسرتان تمایل پیدا کردید، شهوت خود را ابراز نکنید.
  • فقط زمانی احساس خود را ابراز کنید که همسرتان رضایتش را اعلام کرده باشد.
  • در شرایطی که رفتار شما مرزهای شخصی طرف مقابل را نقض می‌کند یا موجب نارضایتی یا ناراحتی او می‌شود، ابراز شهوت نادرست است.
  • وقتی تصمیمی منطقی نگرفته‌اید، نباید شهوت خود را ابراز کنید.
  • به‌جای اینکه تنها به لذت‌های زودگذر توجه کنید، این را هم در نظر بگیرید که آیا این رابطه در درازمدت برای شما مفید خواهد بود یا نه.
  • اگر برای فرار از افسردگی یا به‌سبب اعتیاد جنسی یا وسواس فکری می‌خواهید شهوت خود را ابراز کنید، باید بپذیرید که رفتار شما نادرست است.

خطرات پنهان شهوت

خطرات شهوت

رفتار از روی شهوت‌‌‌‌‌‌ ممکن است پیامدهای خفیف یا شدیدی داشته باشد. اگر شهوت‌‌‌‌‌‌ خود را با روشی ناسالم ابراز کرده باشید، ممکن است گرفتار یک یا چند مورد از پیامدهای زیر شوید:

شاید بسیار دشوار باشد، اما لازم است کمی درنگ کنید، یک قدم به عقب برگردید و تلاش کنید نگاه واقع‌بینانه‌تری به احساس خود داشته باشید. برای جلوگیری از نتایج ناخواسته و نامطلوب، بهتر است در روابط جنسی و عاشقانه عجولانه رفتار نکنید.

احساسات خود را ارزیابی کنید و آنها را روی کاغذ بنویسید. این کار کمک می‌کند تا خودتان را بهتر بشناسید و بتوانید بهترین واکنش را نشان دهید.

نکته‌ پایانی

شهوت‌‌‌‌‌ احساسی طبیعی است که بیشتر افراد آن را تجربه می‌کنند و می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. اگر شهوت با رفتاری سالم و محترمانه ابراز شود، می‌تواند منجر به تجربه‌ای جذاب‌ در رابطه تبدیل شود، باعث عمیق‌ترشدن رابطه شود و حتی به حل مشکلات رابطه کمک کند. در واقع این رفتار شماست که تعیین می‌کند ابراز شهوت تأثیرات مثبت دارد یا منفی.

اگر نمی‌توانید شهوت‌‌‌ خود را با رفتاری سالم ابراز کنید و در تشخیص اینکه چگونه و در چه زمانی باید این کار را انجام دهید ناتوان هستید، مشاور روان‌شناس یا درمانگر می‌تواند به شما کمک کند. درمانگر نه‌تنها در تشخیص منشأ این احساس به شما کمک می‌کند، بلکه شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید رفتار سالمی داشته باشید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.