شمارش معکوس برای تعیین تکلیف وزارت فاطمی‌امین/ تغییر جنجالی در راه است؟

[ad_1] زهرا علی اکبری– برای دومین بار در کمتر از دو سال قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح شود تا پس از دو ساله شدن عمر وزارتش، برای سومین بار از سوی نمایندگان محک بخورد. سید رضا فاطمی امین با کسب ۲۰۵ رای مثبت در شهریور ماه

کد خبر : 347646
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
شمارش معکوس برای تعیین تکلیف وزارت فاطمی‌امین/ تغییر جنجالی در راه است؟

[ad_1]

زهرا علی اکبری– برای دومین بار در کمتر از دو سال قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح شود تا پس از دو ساله شدن عمر وزارتش، برای سومین بار از سوی نمایندگان محک بخورد. سید رضا فاطمی امین با کسب ۲۰۵ رای مثبت در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ وزیر امور اقتصادی و دارایی شد و سپس در ابان ماه سال گذشته با ۱۸۲ رای مخالف به استیضاح وزیر ماند. حالا برای سومین بار قرار است وی در مجلس شورای اسلامی حضور یابد تا ادامه یا پایان وزارتش در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین تکلیف شود.

بیشتر بخوانید:

چرا قیمت‌ها در بازار مسکن لرزان است؟ / همه‌چیز در بازار خودرو به نفع دلالان تمام شد/ چرا فرصت‌طلبان همیشه دنبال تحریم‌ هستند؟

پیش‌بینی یک سناریو برای قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد/ چقدر احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟

فاطمی امین

کابینه ترمیم می‌شود؟

استیضاح وزیر صمت در حالی اعلام وصول شده است که دولت دو مقام اقتصادی را از سمت خود برکنار کرده است. میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از سمت خود خداحافظی کرده و از دولت خارج شدند. میرکاظمی از نزدیکان جبهه پایداری در دوره انتخابات تلاش گسترده‌ای برای پیروزی ابراهیم رییسی به کار بست.

وقتی ترکیب تیم اقتصادی از سوی رییسی معرفی شد، بسیاری از کارشناسان تحلیل کردند که با حضور میرکاظمی، خاندوزی، رضایی و عبدالملکی، دولت با ناهمانگی‌هایی در عرصه اقتصاد روبرو خواهد شد. حتی ابلاغ این حکم که مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری، مسئول هماهنگی اقتصادی است نیز نتوانست بار مشکلات را کاهش دهد. حالا در شرایطی ترمیم تیم اقتصادی اتفاق افتاده که رضایی با نیرویی حاشیه‌ای برای دولت در کسوت معاون اقتصادی تبدیل شده و عبدالملکی و میرکاظمی نیز به ترتیب از دولت خداحافظی کرده‌اند.

نکته اینجاست که بسیاری معتقدند با خروج فاطمی‌امین از کابینه، به تدریج اولین گزینه‌های ابراهیم رییسی از قطار کابینه سیزدهم پیاده می‌شوند. این بدان معناست که دولت سیزدهم بدون یاران اصلی رییس‌جمهور به حرکت ادامه خواهد داد.

منتفی شدن استعفای خاندوزی البته این سیگنال را می‌دهد که دولت سیزدهم تلاش خود را برای حفظ یکی از مهره‌های اصلی به کار بسته است.

دلیل استیضاح فاطمی‌امین چیست؟

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع در خصوص استیضاح وزیر صمت گفت: افزایش قیمت خودرو تنها موضوعی نیست که دلیل باعث استیضاح مجدد وزیر شده است، شما بازار لوازم خانگی را نگاه کنید، یک یخچال ۸۰میلیون تومان شده است و هزینه یک جهیزیه حدود ۵۰۰میلیون است. وی گفت: سوالات ما از وزیر همان چیزی است که در جلسه گذشته بود. در استیضاح گذشته وزیر قول هایی داد که عملی نشد.

فاطمی‌امین در جریان دریافت رای اعتماد اول در شهریور سال ۱۴۰۰ نیز وعده داد قیمت خودرو را کاهش داده و تولید خودرو را افزایش دهد. از سوی دیگر برنامه وزارت صمت بر واردات خودرو در پاییز سال گذشته استوار بود اما عرضه خودروهای وارداتی هنوز آغاز نشده است.

گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد استیضاح فاطمی‌امین ۱۷ محور دارد. عباس‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفته است: عمده مشکل موافقان استیضاح در حوزه خودرو است. یعنی کیفیت و قیمت خودرو مسئله اصلی موافقان استیضاح است که افزایش قیمت خودرو اهمیت بیشتری دارد.

وی درباره دیگر موارد مورد نظر استیضاح‌کنندگان افزود: مورد دیگر افزایش قیمت بعضی از محصولات عمده صنایع مثل فولاد و سیمان است. به کارگیری مدیران بی‌تجربه و کنارگذاشتن مدیران با تجربه و متخصص دیگر مورادی است در موافقان استیضاح آن را مطرح کردند.

به گفته وی تورم، گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز مورد دیگری است که در استیضاح به آن اشاره شده. اخیرا نیز بار دیگر افزایش قیمت زیادی در حوزه خودرو داشتیم و این موضوع بر تسریع استیضاح دوم تاثیر داشت.

در عین حال احمد رسولی‌نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت استیضاح وزیر صمت، گفت: استیضاح آقای فاطمی امین در ۴ محور در سال گذشته مطرح شد که بنده در آن استیضاح نیز یکی از سخنرانان اصلی بودم. در همان زمان اسناد و مدارک بسیاری داشتیم که انتظار می‌رفت نمایندگان با توجه به این مدارک به طرح استیضاح رأی مثبت بدهند. اما استیضاح فعلی داری ۲۹ محور است.

بسیاری از موافقان استیضاح انتصابات مساله‌ساز و همچنین عملکرد ضعیف را عامل اصلی استیضاح می‌دانند. به نظر می‌رسد اما مساله اصلی همچنان نابسامانی بازار خودرو و تورم بالای کالاهای صنعتی است.

با توجه به سخنان سخنگوی دولت مبنی بر اینکه دولت قصدی برای جابجایی فاطمی‌امین ندارد، به نظر می‌رسد گزینه استیضاح بیش از پیش جدی شود و دهه اول اردیبهشت دهه پرخبری برای دولت سیزدهم باشد.

۲۳۳۲۳۳

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.