شغل پاره وقت چه مزایا و معایبی دارد؟

بسیاری از افراد در سراسر جهان بیشترین ساعات زندگی‌شان را به کارکردن می‌گذرانند. شاید خودتان هم جزو همین افراد باشید، آدم‌هایی که همیشه خسته‌اند و بین کار و زندگی‌شان تعادل برقرار نیست. نه خانواده‌تان را به‌خوبی می‌بینند، نه وقتی برای تفریح دارید و نه به سلامت جسم و روحتان فکر می‌کنید. در یک کلام، زنده‌اید

کد خبر : 238965
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
شغل پاره وقت چه مزایا و معایبی دارد؟


بسیاری از افراد در سراسر جهان بیشترین ساعات زندگی‌شان را به کارکردن می‌گذرانند. شاید خودتان هم جزو همین افراد باشید، آدم‌هایی که همیشه خسته‌اند و بین کار و زندگی‌شان تعادل برقرار نیست. نه خانواده‌تان را به‌خوبی می‌بینند، نه وقتی برای تفریح دارید و نه به سلامت جسم و روحتان فکر می‌کنید. در یک کلام، زنده‌اید ولی زندگی نمی‌کنید. اگر این‌طور است، باید بدانید که فرسودگی شغلی در انتظارتان است و دیر یا زود سراغتان خواهد آمد. این همان مشکلی است که باعث محبوبیت شغل پاره وقت در دنیای امروزی شده است. افرادی که شغل پاره وقت دارند کمتر از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. اگر دوست دارید بدانید شغل پاره وقت چیست و چه مزایا و معایبی دارد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

شغل پاره وقت چیست؟

همان‌طور که از نامش پیداست، شغل پاره وقت یعنی فرد شاغل در هفته کمتر از ۴۰ ساعت کار می‌کند. فردی که شغل پاره‌وقت دارد ممکن است چند ساعت در صبح یا چند ساعت در عصر کار کند یا اینکه بخشی از آن را صبح و بخشی از آن را عصرها انجام دهد. در هر صورت جمع ساعات کاری او کمتر از ۸ ساعت در روز خواهد بود. مشاغل پاره‌وقت تقریبا در هر صنعتی وجود دارند و به افراد اجازه می‌دهند زمان بیشتری را به زندگی شخصی‌شان اختصاص دهند.

مزایای شغل پاره وقت در مقایسه با کار تمام‌وقت

۱. فرصت‌های شغلی جدید پیدا می‌کنید

اگر شغل پاره‌وقت داشته باشید، می‌توانید در وقت آزادتان دنبال شغلی دیگری بگردید. کارهای پاره‌وقت خلاقیت و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

۲. درآمدتان را افزایش می‌دهید

اگر شغلی دارید که درآمد آن برایتان کافی نیست، می‌توانید شغلی پاره وقت هم در کنار آن داشته باشید و درآمدتان را افزایش دهید.

۳. زمان بیشتری برای کارهای شخصی خود دارید

با شغل پاره وقت زمان بیشتری برای زندگی شخصی‌تان دارید.

وقتی کمتر از ۳۰ یا ۴۰ ساعت در هفته (۸ ساعت در روز) کار می‌کنید، می‌توانید زمان بیشتری را به خانواده، دوستان، کارهای شخصی یا سرگرمی‌های محبوبتان اختصاص دهید. اگر در حال تحصیل باشید، با مشاغل پاره‌وقت زمان بیشتری برای درس‌خواندن خواهید داشت. اگر فرزند یا سالمندی در منزل دارید که باید از او مراقبت کنید، کار پاره وقت باعث می‌شود زمان کافی برای این کار داشته باشید. به‌طور کلی، داشتن وقت آزاد بیشتر برای افرادی که دنبال برقراری تعادل بین کار و زندگی هستند مزیتی بزرگ است که با شغل پاره وقت حاصل می‌شود.

۴. سلامت ذهنی و جسمی خود را تضمین می‌کنید

کمتربودن ساعات کاری ممکن است برای سلامت جسمی و روحی مفید باشد. وقتی زمان بیشتری برای استراحت و انجام کارهای محبوبتان داشته باشید، استرس کمتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید از جسم و روحتان مراقبت کنید. این مسئله به‌ویژه برای افرادی که مشاغل سخت‌تر مخصوصا کارهای فیزیکی مانند کارهای ساختمانی دارند مفید است. خستگی عضلانی ناشی از ساعت‌ها کار ذهن را هم درگیر می‌کند. بنابراین کاهش ساعات کاری استراحت بیشتری به بدنتان می‌دهد.

جالب است که حتی اگر ۲ شغل پاره وقت داشته باشید که هرکدامشان ۳ تا ۴ ساعت طول بکشند، باز هم قابل‌تحمل‌تر از شغلی تمام‌وقت با ۸ ساعت کار پشت‌سر هم خواهند بود. شاید دلیلش این باشد که کارهایی که در ۲ شغل متفاوت انجام می‌دهید تنوع بیشتری دارند و بنابراین از کارتان لذت می‌برید.

۵. هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهید

با داشتن شغل پاره‌وقتی که محلش به خانه‌تان نزدیک باشد یا فقط چند روز در هفته باشد، می‌توانید هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهید. این امر برای دوستداران محیط‌زیست اهمیت زیادی دارد، زیرا این‌طوری به کاهش انتشار کربن کمک می‌کنند.

۶. غذاهای سالم‌تری می‌خورید

در بسیاری از مشاغل تمام‌وقت افراد وقت ناهارشان را در محل کار می‌گذرانند یا برای کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد مجبورند بیرون غذا بخورند. مشاغل پاره‌وقت این مزیت را دارند که می‌توانید غذا را در خانه‌تان میل کنید و غذاهای سالم‌تری بخورید.

۷. مدیریت مالی را یاد می‌گیرید

مشاغل پاره‌وقت به شما کمک می‌کنند پولتان را بهتر مدیریت کنید، مخصوصا اگر یک شغل داشته باشید. دستمزد مشاغل پاره‌وقت معمولا کمتر از مشاغل تمام‌وقت هستند، بنابراین وقتی بودجه کمتری دارید یاد می‌گیرید چطور به‌ بهترین‌ نحو از آن استفاده کنید. برنامه‌ریزی برای پولتان باعث می‌شود از بسیاری خرج‌های بی‌حساب‌وکتاب خودداری کنید.

۸. می‌توانید مهارت‌های انتقال‌دادنی کسب کنید

مهارت‌های انتقال‌دادنی مهارت‌هایی هستند که فقط ۱ بار آنها را یاد می‌گیرید و در هر کاری و هر محیطی می‌توانید از آنها استفاده کنید. مثلا وقتی یاد می‌گیرید با رایانه کار کنید، در هر شغلی که با رایانه سروکار داشته باشد از آن استفاده می‌کنید. مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله هم ۲ نمونه دیگر از این مهارت‌ها هستند. بسیاری از مشاغل پاره‌وقت مبتنی بر خدمات‌رسانی به مشتری هستند که می‌تواند به شما در کسب مهارت‌های بین‌فردی، مهارت‌های تفکر انتقادی و رهبری کمک کند. مشاغل پاره‌وقت به شما کمک می‌کنند هم کار کنید و هم برای یادگیری مهارت‌ها وقت داشته باشید.

۹. می‌توانید شغل پاره وقت دیگری هم داشته باشید

مشاغل پاره‌وقت به شما امکان می‌دهند بخشی از زمان اضافی خود را به شغلی اختصاص بدهید که به آن علاقه دارید. مثلا فرض کنید تولید محتوای متنی یکی از کارهای موردعلاقه شماست. وقتی فقط شیفت صبح در اداره مشغول کار هستید، می‌توانید به‌دنبال پیدا کردن شغل پاره وقت برای شیفت عصر به‌عنوان تولیدکننده محتوا در سایت‌ها یا پلتفرم‌ها باشید. با این کار هم درآمدتان بیشتر می‌شود و هم کار محبوبتان را انجام می‌دهید. نیازی به گفتن نیست که اگر شغل تمام‌وقت داشتید، دیگر زمانی برای انجام کار دلخواهتان نمی‌ماند.

معایب شغل پاره وقت

۱. ممکن است حقوق و مزایای کمتری دریافت کنید

به‌طور کلی حقوق و مزایای کارکنان پاره‌وقت کمتر از کارکنان تمام‌وقت است. البته همیشه این‌طور نیست و استثنا هم وجود دارد، ولی به‌طور کلی برخی از مزایای کارکنان تمام‌وقت مانند بیمه کامل و بازنشستگی تأمین اجتماعی به کارکنان پاره‌وقت تعلق نمی‌گیرد (منظور بازنشستگی ۳۰ساله است). بنابراین ممکن است کلا حقوق و مزایای کمتری داشته باشید.

۲. ممکن است بیشتر از زمان پیش‌بینی‌شده کار کنید

شغل پاره وقت - معایب
در مشاغل پاره وقت ممکن است گاهی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید کار کنید.

حقیقت این است که مشاغل پاره‌وقت در اصل باید کمتر از ۴۰ ساعت در هفته باشند، اما در بسیاری از مواقع بعید است به این زمان محدود شوند. گاهی کارفرمایان یا همکاران ممکن است در زمان‌هایی که می‌دانند سر کار نیستید به بهانه‌های مختلف با شما تماس بگیرند و از شما انتظاراتی داشته باشند. گاهی ممکن است حتی پروژه را با خود به منزل ببرید و تمام شب مشغولش باشید. بعد از مدتی هم به این نتیجه می‌رسید که خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می‌کرده‌اید کار می‌کنید.

۳. فرصت‌های شغلی را از دست می‌دهید

گاهی اوقات به‌دلیل پاره‌وقت‌بودن شغلتان ممکن است پروژه‌ای خوب، مأموریت یا سفری را از دست بدهید که برای ارتقای شغلی شما عالی است. دلیلش این است که گاهی کارفرما می‌خواهد پروژه‌ای را به کسی بسپارد و چون شما تمام‌وقت سرکار نیستید، کار به کارکنان تمام‌وقت می‌رسد.

سخن پایانی

مشاغل پاره وقت برای افرادی که می‌خواهند بین کار و زندگی تعادل برقرار کنند، افرادی که در منزل مریض، سالمند یا کودک دارند و باید از آنها مراقبت کنند یا افرادی که می‌خواهند زمان آزاد بیشتری برای انجام کارهای موردعلاقه‌شان داشته باشند مناسب است. اگر هم می‌خواهید تنوع شغلی ایجاد کنید و به‌جای ۱ شغل، ۲ شغل متفاوت داشته باشید، می‌توانید دنبال مشاغل پاره وقت بگردید. البته همه اینها زمانی خوب است که مزایا و معایب شغل پاره وقت را بدانید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

حالا که مزایا و معایب شغل پاره وقت را می‌دانید، به‌نظر شما داشتن شغل پاره وقت ارزشش را دارد؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را برایمان بنویسید.


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.




لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.