شعار «به صفر رساندن کووید» با شانگهای چه کرد؟

الهه جعفرزاده: شانگهای، از مراکز بسیار مهم تجاری چین است، و برخی از بزرگترین دریاها و فرودگاه‌های آن به مدت ۱۲ روز در قرنطینه بوده است و هیچ نشانه‌ای از پایان آن وجود ندارد. کسب و کارهای کوچک به شدت آسیب دیده‌اند و مغازه‌ها و رستوران‌ها ناگزیر به تعطیلی شده‌اند. تسلا و همچنین بسیاری از

کد خبر : 192771
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
شعار «به صفر رساندن کووید» با شانگهای چه کرد؟


الهه جعفرزاده: شانگهای، از مراکز بسیار مهم تجاری چین است، و برخی از بزرگترین دریاها و فرودگاه‌های آن به مدت ۱۲ روز در قرنطینه بوده است و هیچ نشانه‌ای از پایان آن وجود ندارد. کسب و کارهای کوچک به شدت آسیب دیده‌اند و مغازه‌ها و رستوران‌ها ناگزیر به تعطیلی شده‌اند. تسلا و همچنین بسیاری از تولیدکنندگان چینی و تایوانی در مورد اینکه چه زمانی می‌توانند مجدد کارخانه‌های خود را راه‌اندازی کنند هیچ نظری ندارند. در همین حال، تأخیر در تحویل اجناس در بنادر اوج گرفته و نرخ حمل و نقل هوایی هم در حال افزایش است؛ همین عوامل، فشار بیشتری بر تجارت جهانی وارد می‌کنند. انتظار می‌رود این کشور در رویکرد خود نسبت به این قرنطینه سفت و سخت، تجدیدنظر کند.

رئیس جمهوری چین، شی جین پینگ، پیش‌تر اعلام کرد که سعی در به حداقل رساندن آثار سوء کووید بر اقتصاد این کشور دارد، اما گمان می‌رود وضعیتِ رو به وخامت در شانگهای و قرنطینه طولانی‌مدت، مانع از تحقق این ادعا شوند.

با طولانی شدن قرنطینه، ناامیدی در شانگهای موج می‌زند

تینگ لو، مدیر عامل و اقتصاددان ارشد چین، گفت: «گونه‌ی اومیکرون بسیار مسری است. شعار ما “به صفر رساندن کووید” بود؛ اما با این اوضاع، امکان به صفر رساندن وجود ندارد. وضعیت در چین بسیار چالش‌برانگیزتر از گذشته شده است، در حالی که اکثر کشورها، رویکرد “زندگی با کووید” را انتخاب کرده‌اند».

او معتقد است که افزایش موارد ابتلا در چین و تشدید قرنطینه در شانگهای و چندین شهر دیگر، فعالیت در طیف گسترده‌ای از بخش‌ها، از جمله خدمات حضوری، مسافرت، تدارکات، ساخت و ساز و برخی از تولیدات را سرکوب خواهد کرد.

کسب و کارها در حال صدمه دیدن هستند

طبق آخرین برآوردهای Nomura، طی ماه گذشته، قرنطینه کامل یا جزئی در حدود ۲۳ شهر اجرا شده است. این شهرها در مجموع حدود ۱۹۳ میلیون نفر ساکن دارند؛ ۱۳.۶ درصد از جمعیت چین و ۲۳ تریلیون یوان (۳.۶ تریلیون دلار) در تولید ناخالص داخلی (۲۲ درصد از اقتصاد کشور) سهم دارند.

تسلا به این زودی قادر به راه اندازی مجدد تولید شانگهای نیست

بر اساس پرونده‌های بورس اوراق بهادار در شانگهای، شنژن و پکن، تا هفته گذشته، حداقل ۴۰ شرکت چینی مجبور به توقف فعالیت در شانگهای و سایر مناطق شدند.

در همین حال، بیش از ۹۰ شرکت تایوانی گزارش داده‌اند که فعالیت‌های آنها در شانگهای و شهرهای همسایه تحت تأثیر قرنطینه قرار گرفته است.

شعار «به صفر رساندن کووید» با شانگهای چه کرد؟

بانک جهانی و برخی بانک‌های سرمایه‌گذاری نیز اخیراً هشدار داده‌اند که آسیب‌های ناشی از «سیاست کووید صفر چین» به اقتصاد در حال افزایش است.بانک جهانی روز سه شنبه پیش‌بینیِ خود در رابطه با رشد چین در سال ۲۰۲۲ را کاهش داد و تخمین زد که دومین اقتصاد بزرگ جهان اکنون ۵ درصد در سال جاری رشد خواهد کرد که نسبت به سال گذشته ۸.۱ درصد کاهش قابل توجهی دارد.

بانک جهانی در آخرین به‌روزرسانی اقتصادی خود برای شرق آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد: ادامه سیاست‌های چین در برابر کووید صفر در مواجهه با واریانت اومیکرون به فعالیت‌های اقتصادی در چین لطمه می‌زند و بر بقیه‌ی منطقه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

گلدمن ساکس (شرکت بانکداری و خدمات مالی آمریکایی) روز دوشنبه پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۲ خود را برای چین در حدود رقم ۴.۵ درصد اعلام کرد که یک نقطه کامل کمتر از بَرآیندِ رشد رسمی بود. اما این بانک اشاره کرد که شیوع ویروس و اجرای قرنطینه در شانگهای، شروع به فشار آوردن بر فعالیت‌های اقتصادی در چین کرده است.

در همین حال، سیتی (بانک آمریکایی و بازوی ارائه خدمات بانکداری شرکت خدمات مالی سیتی‌گروپ) گفته است که موج اومیکرون می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی چین را در سه ماهه اول، ۱ درصد کاهش دهد. در گزارشی که این هفته منتشر شد، تخمین زده شد که موج طولانی اومیکرون قادر است بین ۰.۶ تا ۰.۹ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم کسر کند.

اوضاع ممکن است بدتر شود

قرنطینه شانگهای در زمانی اجرا شد که اقتصاد این کشور در حال حاضر دچار مشکل شده است. سرویس خدمات و تولید، هر دو، در ماه گذشته به شدت آسیب دیده‌اند. اقتصاددانان هشدار دادند که داده‌های آوریل می‌تواند حتی بدتر باشد، زیرا قرنطینه همچنان به تقاضای داخلی آسیب می‌زند.

بحران چین برای جهان مشکل‌آفرین است

بانک جهانی، کاهش رشد اقتصادی چین را به عنوان یکی از شوک‌های بزرگ پیش روی اقتصاد آسیایی در سال جاری، همراه با جنگ در اوکراین و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو معرفی کرد.

وضعیت شانگهای، که بزرگترین بندر کانتینری جهان است، باعث تشدید تأخیر در حمل و نقل شده و فشار بیشتری بر زنجیره‌های تأمین جهانی وارد می‌کند. اگرچه مقامات چینی گفتند که بندر شانگهای همچنان فعال است، داده‌های صنعت هفته گذشته نشان داد که تعداد کشتی‌هایی که منتظر بارگیری یا تخلیه هستند به بالاترین حد خود رسیده است.

نرخ حمل و نقل هوایی نیز در حال افزایش است. تمامی پروازهای مسافربری به شانگهای، یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه های جهان، لغو شد. گفته شده که نرخ بار هوایی بین شانگهای و شمال اروپا در هفته گذشته نسبت به سطح قبل از شیوع، ۴۳ درصد افزایش یافته است.

بسته‌شدن کارخانه‌ها در شانگهای و شهرهای همسایه می‌تواند به اختلال در زنجیره تأمین کلیدی لوازم الکترونیک و خودرو بیفزاید.

قرنطینه شانگهای، ضربه جدیدی بر اقتصاد چین وارد می‌کند

به گفته‌ی اقتصاددانان، قرنطینه می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی را ۰.۴ درصد کاهش دهد.

قرنطینه دو مرحله‌ای شانگهای احتمالاً ضربه سنگینی به مشاغل وابسته به فروش وارد می‌کند، اگرچه اقتصاددانان می‌گویند که بخش صنعتی این شهر تا حد زیادی می‌تواند در برابر این معضل مقاومت کند و تهدیدات زنجیره تأمین جهانی را کاهش دهد.

طبق برآوردهای لیو پیکیان، اقتصاددان چینی، در NatWest Group Plc: قرنطینه سرسام آور شانگهای، شهری با ۲۵ میلیون نفر جمعیت، و اثرات طولانی‌مدت این اقدام ممکن است تا ۰.۴ درصد از رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول و دوم نسبت به یک سال گذشته بکاهد.

منابع: amp.cnn ، bloomberg

۴۷۴۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.