شرکت های بانک مرکزی ترکیه با نزدیک شدن به انتخابات لیر را تحت کنترل درآورده اند. رویترز

© رویترز نوشته نوزات دوران اوغلو آنکارا (رویترز) – منابع صنعتی و مقامات گفتند که بانک مرکزی ترکیه سنگ تمام گذاشته است تا یک سیستم مدیریت ذخایر را که ارز لیر را قبل از انتخابات سال 2023 تثبیت کرده است، به لطف نزدیک به 100 مقررات جدید در سال جاری انجام دهد. این مقامات افزودند،

کد خبر : 280375
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
شرکت های بانک مرکزی ترکیه با نزدیک شدن به انتخابات لیر را تحت کنترل درآورده اند. رویترز



© رویترز

نوشته نوزات دوران اوغلو

آنکارا (رویترز) – منابع صنعتی و مقامات گفتند که بانک مرکزی ترکیه سنگ تمام گذاشته است تا یک سیستم مدیریت ذخایر را که ارز لیر را قبل از انتخابات سال 2023 تثبیت کرده است، به لطف نزدیک به 100 مقررات جدید در سال جاری انجام دهد.

این مقامات افزودند، این سیاست که در پی سقوط تاریخی ارز در یک سال پیش اتخاذ شد، عمدتاً متکی به وجوه خارجی به دست آمده از درآمدهای صادراتی، خریداران خانه های خارجی و سایر منابع برای متعادل کردن دقیق عرضه و تقاضای بازار است.

به گفته 10 بانکدار و اقتصاددان و یک مقام ترکیه ای، برخلاف طرح های گذشته برای حمایت از لیر، بانک مرکزی دیگر نیازی به استفاده مداوم از ذخایر خود ندارد.

بانک مرکزی از اظهار نظر در مورد این مقاله خودداری کرد، اما مقامات ارشد و رئیس جمهور طیب اردوغان به طور مرتب از مقررات جدید تمجید کرده اند.

محاسبات بانکداران نشان می دهد که بانک مرکزی در سال جاری با سیاست جدید حدود 100 میلیارد دلار به دست آورده است. در بیشتر ماه های اکتبر و نوامبر، لیر دلار را به دقت دنبال کرده و نزدیک به 18.6 ثابت مانده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که این سیاست به بانک مرکزی کنترل شدیدی بر “سیاست” نرخ ارز داده است و ممکن است به آنکارا کمک کند تا آنکارا را تا انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که در ژوئن تعیین شده است، ثابت نگه دارد.

اجتناب از تحولات اقتصادی یا ارزی بیشتر برای امیدهای اردوغان برای انتخاب مجدد بسیار مهم است، زیرا ترک ها در حال حاضر با تورم 85 درصدی روبرو هستند. با این حال، این رای می تواند نوسانات را به همراه داشته باشد زیرا اپوزیسیون قول داده است سیاست های او را تغییر دهد.

لیر در سال گذشته 44 درصد سقوط کرد، به ویژه در دسامبر افت شدیدی داشت که ناشی از کاهش غیرمعمول نرخ بهره توسط اردوغان بود که قیمت ها را افزایش داد.

در حالی که ارزش این ارز در سال جاری 29 درصد کاهش یافت، اما از اواسط آگوست تنها 3 درصد کاهش یافته است. خروج تقریباً کامل سرمایه گذاران خارجی از بازارهای پولی در سال های اخیر، دست مقامات را تقویت کرده است.

یکی از بانکداران گفت که سیاست جدید سندیکاها و بازخرید اوراق قرضه یورو را هموار کرده و به “مزایای بزرگ” برای بازار فارکس دست یافته است.

اردوغان در سخنانی در ماه ژوئن گفت: ما در حال برنامه ریزی برای تضمین ثبات قیمت ها از طریق افزایش مازاد حساب جاری با نرخ ارز در سطحی هستیم که مناسب ما است.

مقررات، رزرو

منتقدان، از جمله برخی از بانکداران و اقتصاددانانی که با رویترز صحبت کردند، می گویند که این سیاست وام دهی را کند کرده است در حالی که اولویت آنکارا به محرک های پولی و اعتبار ارزان برای صادرکنندگان و مشاغل کوچکتر باعث افزایش تورم شده است.

بسیاری می گویند تعادل مصنوعی در بازار ارز غیرقابل دوام است، به خصوص اگر هزینه های بالای واردات انرژی، تراز تجاری شدیدا منفی را در زمستان امسال تحت تاثیر قرار دهد.

پاتریک کوران، اقتصاددان ارشد در Tellimer Research، گفت: «در حال حاضر، ترکیه می‌تواند در سیاست‌های خود برای کاهش نرخ ارز ادامه دهد. اما مشخص نیست که ثبات تراز پرداخت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت».

با این حال، به گفته منابع حاضر در جلسات، بانک مرکزی این هفته به مدیران بانک اعلام کرد که علیرغم انتقادات آنها به مقررات و سیاست های خود ادامه خواهد داد.

نزدیک به 100 قانون در سال جاری به بانک مرکزی و دولت نقش مسلط در بازارهای FX، اعتبار، وام و سپرده داده است، تحولی که دولت می گوید برای ترک ها قابل پیش بینی است.

از جمله تغییرات، حساب‌های لیره جدید محافظت‌شده در برابر استهلاک است که شرکت‌ها و مردم را به تبدیل دارایی‌های FX تشویق می‌کند و به صادرکنندگان دستور می‌دهد تا بخش بزرگی از درآمدهای ارزی خود را به بانک مرکزی بفروشند.

در نتیجه، منابع به رویترز گفتند، این بانک بهتر می‌تواند تعادلی در ارز خارجی، از جمله نیازهای واردکنندگان و درآمدهای حاصل از فصل گردشگری قوی ایجاد کند.

بر اساس محاسبات بانکداران، بانک مرکزی 100 میلیارد دلاری را که به دست آورده بود به بازار فروخت تا نرخ ارز را تثبیت کند.

محاسبات نشان می‌دهد که این بانک در زمستان سال گذشته تقاضای تمام واردات انرژی و حدود 100 میلیارد دلار تقاضای فارکس مرتبط با واردات در سال جاری را برآورده کرد.

علاوه بر این حائل، بانک مرکزی حدود 23 میلیارد دلار از همتایان بین المللی دریافت کرد، در حالی که روسیه به طور جداگانه حداقل 5 میلیارد دلار را به عنوان بخشی از سرمایه گذاری هسته ای محلی انتقال داد. اردوغان می گوید «کشورهای دوست» کمک می کنند.

سیاست جدید فصلی را می بندد که در آن بانک مرکزی از ذخایر خود برای حمایت مستقیم از لیر استفاده کرد و به شدت بافر فارکس آن را تخلیه کرد.

داده ها نشان می دهد که با در نظر گرفتن این مبادلات، تراز ذخیره منفی نزدیک به 55 میلیارد دلار دارد. وقتی سوآپ ها حذف شوند، ذخایر 10 تا 20 میلیارد دلار بر اساس خالص و حدود 114 میلیارد دلار ناخالص است.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.