شب یلدا کجا بریم؟

برترین‌ها: روز‌های رنگارنگ پاییز در حال تمام شدن است و کم‌کم باید به استقبال زمستان و سرمای آن برویم. به استقبال برف و یخبندان‌هایش. اولین چیزی که فرارسیدن زمستان را نوید می‌دهد شب یلداست. طولانی‌ترین شب سال که همه را دور هم جمع می‌کند تا برای چند ساعت مشکلات و نگرانی‌ها را فراموش کنند و

کد خبر : 24274
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
شب یلدا کجا بریم؟


برترین‌ها: روز‌های رنگارنگ پاییز در حال تمام شدن است و کم‌کم باید به استقبال زمستان و سرمای آن برویم. به استقبال برف و یخبندان‌هایش. اولین چیزی که فرارسیدن زمستان را نوید می‌دهد شب یلداست. طولانی‌ترین شب سال که همه را دور هم جمع می‌کند تا برای چند ساعت مشکلات و نگرانی‌ها را فراموش کنند و کنار هم یک شب به‌یادماندنی بسازند.

پیش‌تر، در مطلبی با عنوان بازی‌های دسته‌جمعی شب یلدا، بازی‌هایی که می‌توانید در این شب سرد انجام دهید را برایتان معرفی کردیم. اما در این مطلب قصد داریم بهترین مکان‌ها برای گذراندن شب یلدا را با هم بشناسیم تا این شب طولانی را به بهترین شکل خوش بگذرانیم.

۱. خانه‌ی مادربزرگ و پدربزرگ

اولین و سنتی‌ترین مکان برای دورهمی شب یلدا، خانه‌ی بزرگان است. خانه‌ی مادربزرگ با کرسی گرم و لحاف‌های پشمی، خوردنی‌های خوشمزه و غذا‌های محلی خانگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شب یلداست. همه فامیل دور هم جمع می‌شوند و بزرگ‌تر‌ها برای کوچکتر‌ها فال حافظ می‌گیرند و قصه می‌خوانند و از خاطره‌های قدیمی می‌گویند. پس اگر از نعمت داشتن بزرگان فامیل بهره‌مندید این فرصت را از دست ندهید و با یک هندوانه به خانه‌ی آن‌ها بروید تا هم دل آن‌ها را شاد کنید و هم از باهم‌بودنتان لذت ببرید.

اما خیلی از شما ممکن است از خانه‌ی مادر و مادربزرگ فاصله داشته باشید و کار و مشغله‌ی زندگی و دوری از خانواده همه دست به دست هم دهند تا نتوانید شب یلدا را کنار خانواده باشید. ما در این مطلب برای شما هم برنامه‌های ویژه‌ای داریم پس با برترین‌ها همراه باشید تا با مکان‌های تفریحی هیجان‌انگیز یلدایی آشنا شوید و هرکدام را بیشتر دوست دارید در لیستتان یادداشت کنید.


۲. رستوران‌ها

بسیاری از رستوران‌ها در شب‌یلدا تا دیروقت باز هستند و با منو‌های ویژه‌ی شب یلدا و موسیقی و فال حافظ میزبان شما خواهند بود. شما می‌توانید به بهانه‌ی شب یلدا از تخفیف‌های ویژه‌ی یلدایی رستوران‌ها هم استفاده کنید. غذای موردعلاقه‌تان را سفارش دهید و بعد از غذا هم با میوه‌ها و خوراکی‌های یلدایی از خودتان پذیرایی کنید و خلاصه یک شب را حسابی خوش بگذرانید. (و متاسفانه، ماه بعد بیشتر اضافه کاری بمانید تا پول خرج شده را جبران کنید؟!)

شب یلدا کجا بریم؟


۳. مکان‌های فرهنگی

از مکان‌های دیگری که می‌توانید شب یلدا را آن‌جا بگذرانید کتا‌ب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی شهر تهران است. بسیاری از کتا‌ب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌ها برای اهل فرهنگ برنامه‌های ویژه‌ای دارند و با همکاری هنرمندان و چهره‌های مشهور، مراسم شب یلدا را برگزار می‌کنند. خانه هنرمندان در پارک ایرانشهر جزو چنین مکان‌هایی است. کتاب خوانی، داستان خوانی و حتی نقالی جزو بهترین مراسم‌های برگزار شده در این شب است.

چنین مراسم‌هایی نه تنها در تهران بزرگ، بلکه در دیگر شهر‌های ایران نیز برگزار می‌شود؛ بنابراین اگر در شهر‌های دیگر هستید، تنها کافیست که به بیلبرد‌های شهرداری و اعلامیه‌های شب یلدا توجه کنید. اجرای موسیقی‌ها محلی و مراسم آئینی در هر شهری، شبی متفاوت‌تر از هر سال را برایتان به ارمغان می‌آورد.

«شب عاشقانه‌ها» در باغ کتاب

یکی دیگر از این مکان‌های فرهنگی باغ کتاب است. در آستانه شب یلدا و به همین مناسبت، محفل ادبی هنری با عنوان «شب عاشقانه‌ها» در روز جمعه از سوی باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد.

شب یلدا کجا بریم؟

در این محفل، شاعران نام‌آشنایی از جمله محمدرضا عبدالملکیان، مرتضی امیری‌اسفندقه، ناصر فیض، رضا نیکوکار، محمدسعید میرزایی، محمدمهدی سیار، محمدجواد آسمان، میلاد عرفان‌پور، مژگان عباسلو، اعظم سعادتمند، سیده‌تکتم حسینی، افسانه غیاثوند، مریم آریان، مبین اردستانی، سعید پورطهماسبی، فاطمه فهیمی، المیراسادات شاهان، حسن صنوبری و … حضور دارند و جمعی از ایشان شعر‌های عاشقانۀ خود را برای مهمانان و علاقمندان شعر و ادب قرائت می‌کنند. اجرای این برنامه را سعید بیابانکی شاعر سرشناس بر عهده خواهد داشت. همچنین آواز سروش بخشش خواننده توان‌مند کشورمان و سنتور احمد جعفری در این برنامه موسیقی عاشقانه را با شعر عاشقانه همراه خواهد کرد.

یکی از اهداف اصلی این برنامه ارائه و رونمایی شکل فاخر و ارزشمندی از شعر عاشقانه و جذب مخاطب عمومی به سمت آن است؛ مخاطبی که روزانه با انبوه عاشقانه‌های ضعیف و مبتذل بمب‌باران می‌شود. امری که باعث شده شعر عاشقانه در اذهان عمومی به نوعی شعر سطحی تقلیل پیدا کند و پیوند‌های محکمش را با عاشقانه‌های درخشان ادبیات فارسی کمرنگ کند.
زمان برگزاری نخستین «شب عاشقانه‌ها» جمعه ۲۹ آذر، از ساعت ۱۷:۳۰ و محل برگزاری آن «باغ کتاب ‏تهران» (واقع در میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی) خواهد بود.

محفل‌های یلدایی

نشر ثالث که یکی از نشر‌های مطرح در حوزه‌ی ادبیات است هم مثل هرسال به مناسبت شب یلدا دورهمی فرهنگی با نام «چله در ثالث» را ترتیب داده که شرکت کنندگان می‌توانند در آن‌جا از نقالی و حافظ‌خوانی و اجرای موسیقی‌های زنده با حضور هنرمندان، لذت ببرند.

شب یلدا کجا بریم؟

جشنواره‌های قصه‌گویی

بیست‌ودومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر پذیرای علاقه‌مندان دنیای قصه‌هاست. جشن‌ها و مراسم بسیاری در این چند روز در مکان‌های مختلف شهر تهران برگزار می‌شود که علاقه‌مندان به قصه‌گویی و هنر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف شهر این مراسم را برگزار می‌کند. مرحله پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از سه‌شنبه ۲۶ آذرآغاز شده و تا شنبه پیش‌رو ۳۰ آذر در تهران ادامه دارد، شرکت‌کنندگان در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره ۲۷ آذر در حضور داوران و علاقه‌مندان قصه‌گویی روی صحنه می‌روند.

هم‌چنین در بخش منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، برگزیدگان در مرحله کشوری ۳۰ آذر و همزمان با شب یلدا در تهران باهم رقابت می‌کنند. در بخش قصه ۹۰ ثانیه که از دوره بیست‌ویکم به جشنواره قصه‌گویی افزوده شده، علاقه‌مندان به قصه‌گویی سرگذشت و نکته‌های عبرت‌آموز زندگی خود یا دیگر افرادی را که شنیده‌اند و برای‌شان جذابیت دارد در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای روایت می‌کنند. بخش ملی جشنواره بین المللی قصه گویی در سه گروه دختران و پسران ۱۲تا ۱۸ سال، زنان و مردان و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برگزار می‌شود.

شب یلدا کجا بریم؟

گیتی خامنه، بهرام شاه‌محمدلو، مصطفی رحماندوست، مجید قناد، سارا روستاپور و رضا کیانیان هنرمندانی هستند که در این دوره از جشنواره به قصه‌گویی خواهند پرداخت. هنرمندان، قصه منتخب خود را برای قصه‌گویان و علاقه‌مندان روایت می‌کنند. این قصه‌ها بر اساس زندگی این هنرمندان و یا سلیقه ادبی‌شان هر روز انجام می‌شود.

شب یلدا کجا بریم؟


۴. فضا‌های باز

اگر برای گذران شب یلدا به دنبال فضایی باز هستید، جایی که بتوانید، چایی داغ بخورید و نمایشی را نگاه کنید، به شما مراسم‌هایی که در پارک آب و آتش، بوستان گفتگو، محوطه تئاتر شهر و دیگر پارک‌های معروف تهران برگزار می‌شوند را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید فلاسک چای و تنقلات را بردارید و سری به این پارک‌ها بزنید و از شب یلدا در فضای باز لذت ببرید (البته اگر هوای آلوده‌ی تهران، یک شب یلدا را به ما امان دهد!!)

شب یلدا کجا بریم؟


۵. کویرگردی

کویر مصر، کویر مزینان، کلوت‌های شهداد و در مجموع شهر‌ها و روستا‌های حاشیه کویر ایران همانند روستای مشهور مصر، بهترین مکان‌ها برای برگزاری شب یلداست. اگر نمی‌خواهید در تور شرکت کنید، می‌توانید با ماشین شخصی خودتان به این منطقه‌ها سفر کرده و در مراسم‌هایی که در این مناطق برگزار می‌شود، شرکت نمایید. تنها حواستان را جمع کنید که خوراکی ها، غذا‌ها و آجیل و میوه شب یلدا را به همراه داشته باشید. اگر چه در مقصد هم می‌توانید مواد غذایی مورد نظرتان را خریداری کنید، با به دلیل شلوغ شدن بهترین جاذبه‌های ایران برای شب یلدا شاید مواد غذایی تمام شود. شما هم که نمی‌خواهید شب یلدا را بدون آجیل ها، میوه‌ها و غذا‌های مخصوص شب یلدا سپری کنید!

اگر قصد اقامت شب در این مکان‌ها را دارید، سعی کنید از قبل محل اقامتتان را هماهنگ نمایید. با این حال، چندان نگران نباشید، چرا که در این مکان‌ها مخصوصا روستا‌های نزدیکی کویر مصر یا کویر مزینان، اقامتگاه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید شب را در آن‌ها سپری کنید.

شب یلدا کجا بریم؟


۶. کار خیر بکنید

اگر اهل کار‌های خیر هستید و می‌خواهید شب یلدای امسالتان را با کسانی که همیشه تنها و منتظر چنین برنامه‌هایی هستند، تقسیم کنید، پیشنهاد‌هایی برایتان داریم:

آسایشگاه کهریزک، پر است از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که در شب یلدا فرزندانشان کنارشان نیستند تا برای آن‌ها غذا بپزند و کرسی آماده کنند و فال حافظ بگیرند. چه خوب است که ما برای چند ساعت نقش فرزندانشان را برایشان بازی کنیم. برایشان گل ببریم و با همان مبلغی که قرار است برای شب یلدا هزینه کنیم برایشان میوه و شیرینی بخریم و این شب طولانی را کنار آن‌ها جشن بگیریم. شک نکنید لبخند شادی و رضایتی که بر لبان آن‌ها می‌نشیند بهترین هدیه‌ی شب یلدا برایتان خواهد بود.

شب یلدا کجا بریم؟

شب یلدا کجا بریم؟

موسسه‌ی محک پر است از کودکان بیماری که بیشترشان امیدی به زندگی ندارند و فقط روز‌ها را سپری می‌کنند. برخی از خانواده‌های این بیماران فقط می‌توانند هزینه‌های درمان را پرداخت کنند آن هم به زور و پولی برای برگزارکردن مراسم یلدا ندارند. فکر خوبی است که با خریدن تعدادی انار و مقداری تنقلات دل آن‌ها را هم شاد کنید. البته اگر روحیه‌ی بسیار حساسی دارید و ممکن است در این مکان‌ها منقلب شوید این پیشنهاد برایتان مناسب نخواهد بود، چون هم کودکان از حال شما ناراحت خواهد شد و هم شادی یلدا از بین می‌رود. پس کلا همه‌چیز خراب می‌شود!! البته می‌توانید بسته‌های یلدایی را به مسئولین آن‌جا هدیه دهید تا خودشان بین بچه‌ها پخش کنند. اینطوری هم آن‌ها خوشحال می‌شوند هم شما.

به جز این دو مورد آسایشگاه و شیرخوارگاه‌ها و گرمخانه‌هایی هستند که می‌توانید با جست‌وجو و تحقیق، آن‌ها را پیدا کنید و سری به آن‌ها بزنید. البته فراموش نکنید که سرزدن به این مکان‌ها فقط مختص شب یلدا نیست و چه خوب است که هرازچندگاهی بدون مناسبت هم به این جا‌ها بروید و آن‌ها را خوشحال کنید.

شب یلدا کجا بریم؟

این بود پیشنهادات یلدایی برترین‌ها به شما همراهان همیشگی. اگر شما هم جای خاصی را برای گذراندن شب یلدا سراغ دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.