شبکه سازی حرفه ای چیست؟ اهمیت، اهداف و بایدهای آن

چه دنبال شغل جدید باشید و چه بخواهید در شغل فعلی خود پیشرفت کنید، داشتن شبکه‌‌ای حرفه‌ای از افراد هم‌فکر بهترین راه برای توسعه شغلی است. شبکه سازی حرفه ای فرصتی برای بهبود شرایط شغلی برای تمام اعضای شبکه است. می‌دانید چرا شبکه سازی حرفه ای اهمیت دارد و چطور باید برای خودمان چنین شبکه‌ای

کد خبر : 295362
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
شبکه سازی حرفه ای چیست؟ اهمیت، اهداف و بایدهای آن


چه دنبال شغل جدید باشید و چه بخواهید در شغل فعلی خود پیشرفت کنید، داشتن شبکه‌‌ای حرفه‌ای از افراد هم‌فکر بهترین راه برای توسعه شغلی است. شبکه سازی حرفه ای فرصتی برای بهبود شرایط شغلی برای تمام اعضای شبکه است. می‌دانید چرا شبکه سازی حرفه ای اهمیت دارد و چطور باید برای خودمان چنین شبکه‌ای ایجاد کنیم؟

شبکه سازی حرفه ای چیست؟

شبکه سازی شغلی یا حرفه‌ای یعنی از افرادی که می‌شناسید برای توسعه حرفه یا کسب‌وکارتان استفاده کنید. در واقع شما عضو مجموعه‌ای از افراد می‌شوید که تخصص و مهارت‌های مشابهی دارند و از این مجموعه برای یافتن شغل و توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

این شبکه‌ها بر مبنای تعامل دوطرفه شکل می‌گیرند تا هیچ‌کس احساس نکند از او سوءاستفاده شده است. همان‌طور که خودتان در این مجموعه‌ها فرصتی برای پیداکردن شغل جدید دارید، باید برای دیگران هم چنین امکانی را فراهم کنید.

اهمیت شبکه سازی حرفه ای

وقتی دنبال شغل می‌گردید، نباید اهمیت شبکه سازی حرفه ای را نادیده بگیرید. شبکه‌ سازی حرفه ای باید به بخشی از فعالیت‌های روزانه و مسیر شغلی شما تبدیل شود.

شما نه‌تنها برای پیداکردن شغل، بلکه برای ارتقای شغلی هم به شبکه‌ حرفه‌ای نیاز دارید و چون نمی‌‌دانید چه زمانی به شبکه‌ شغلی نیاز پیدا می‌کنید، باید همیشه یک شبکه‌ شغلی فعال داشته باشید.

  • بسیاری از افراد باتجربه می‌گویند که شبکه‌سازی سبب پیشرفت شغلی آنها شده است.
  • راهبرد شما برای شبکه‌سازی باید این باشد که اهداف شغلی خودتان را مشخص کنید و برای رسیدن به این اهداف از افراد مناسب کمک بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید موقعیت شغلی امروزتان را مدیون شبکه کسب‌وکارتان هستید و برای جبران آن فرصت‌های شغلی جدید را با همکاران خود در این شبکه به اشتراک بگذارید.

هدف راه‌اندازی شبکه حرفه‌ای

اهداف شبکه سازی حرفه ای با استفاده از ارتباطات شخصی، شغلی، تحصیلی و خانوادگی عبارت‌اند از:

  • پیداکردن شغل؛
  • رسیدن به اهداف شغلی؛
  • کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ شغل فعلی خود؛
  • کسب اطلاعات درباره شغلی که علاقه دارید در آن فعالیت کنید.

شبکه سازی حرفه ای راهکار خوبی برای اطلاع از فرصت‌های شغلی و کسب شغل دلخواه است.

برای شبکه سازی کاری با چه کسانی ارتباط برقرار کنیم؟

  • همکاران، مدیران، سرپرستان و کارمندان محل کار فعلی و قبلی.
  • مشتریان فعلی و قبلی.
  • هم‌دوره‌ای‌های دانشگاه.
  • استادان و آموزگاران فعلی و قبلی.
  • خانواده، دوستان، همسایه‌ها.
  • افرادی که در مجموعه‌های مذهبی، باشگاه‌های ورزشی یا سایر گروه‌ها با آنها در ارتباط هستید.
  • هر فرد باتجربه‌ای که می‌توانید با او تعامل سازنده درباره‌ مسیر شغلی خود داشته باشید.

نکات مهم برای شبکه سازی کاری

۱. سراغ افراد مناسب بروید

شبکه‌ کسب‌وکار شما باید شامل افرادی باشد که بتوانند برای پیداکردن شغل یا انجام فعالیت‌های کاری به شما کمک کنند. باید این افراد را در یکی از گروه‌هایی پیدا کنید که در بخش قبلی معرفی کردیم. البته مهم‌تر از اینکه چه ارتباطی با این افراد دارید یا داشته‌اید، این است که این ارتباط برای موفقیت شغلی شما مفید باشد.

۲. با کارکردهای شبکه کسب‌وکار بیشتر آشنا شوید

اعضای شبکه کاری شما می‌توانند نقش بسزایی در آینده شغلی شما داشته باشند. آنها می‌توانند درباره شرایط داخلی شرکتی که علاقه دارید در آن مشغول به کار شوید اطلاعات بیشتری به شما بدهند یا حتی شما را به مسئول مربوطه در آن شرکت معرفی کنند.

آنها می‌توانند درباره کسب‌وکاری که می‌خواهید راه‌ بیندازید و بازار کار آن در سایر مناطق اطلاعات مفیدی ارائه دهند. همچنین اگر رزومه‌ خود را به آنها نشان دهید، به شما کمک می‌کنند که متوجه شوید باید در چه حوزه‌ای و در کجا دنبال شغل یا تغییر شغل باشید.

۳. پیوسته با اعضای شبکه خود در ارتباط باشید

نباید فقط زمانی با افراد ارتباط برقرار کنید که شغلتان را از دست داده‌اید یا دنبال شغل جدید هستید. باید پیوسته با اعضای شبکه کاری خود ارتباط داشته باشید، حتی اگر در حد پیامی کوتاه شامل سلام و احوال‌پرسی باشد. هنگامی که مردم ارتباط قوی‌تری با شما داشته باشند، تمایل بیشتری به کمک‌کردن به شما خواهند داشت.

۴. به دیگران کمک کنید

شبکه‌سازی نباید یک‌طرفه باشد. اگر در جریان فرصت شغلی مناسبی قرار گرفتید یا مقاله‌‌ای جالب درباره ایده‌های شغلی خواندید، آن را با اعضای شبکه کسب‌وکار خود به اشتراک بگذارید.

بله، هدف از راه‌اندازی شبکه کسب‌وکار پیداکردن افرادی است که می‌توانند به شما کمک کنند، اما شما هم هر زمان توانستید باید متقابلا همین کار را انجام دهید.

۵. اعضای شبکه خود را خوب بشناسید

باید اعضای شبکه کسب‌وکارتان را به‌خوبی بشناسید و فرقی هم نمی‌کند که برای این کار از چه روشی استفاده می‌کنید. باید مطمئن شوید که درباره‌ همه‌ اعضا اطلاعات کافی دارید، یعنی از شغل آنها خبر دارید و می‌دانید که چگونه با آنها تماس بگیرید.

۶. با سایر شبکه‌های کسب‌وکار در ارتباط باشید

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک می‌توانید با سایر شبکه‌های کسب‌وکار هم در ارتباط باشید. مثلا ممکن است دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید یک شبکه کسب‌وکار داشته باشد که بتوانید در آن عضو شوید. البته هنگامی که عضو این شبکه‌ها می‌شوید، باید اهداف خود را مشخص کنید. سایر اعضا باید بدانند که شما درباره شرکت خاصی اطلاعات می‌خواهید یا فقط دنبال فرصت‌های شغلی جدید هستید.

۷. در رویدادهای مرتبط با شبکه‌های کسب‌وکار شرکت کنید

شبکه‌سازی حضوری بهتر است. اگر عضو شبکه‌‌ای حرفه‌ای هستید، در جلسات حضوری این شبکه شرکت کنید. با شرکت در این جلسات متوجه می‌شوید که بسیاری از شرکت‌کنندگان اهداف مشترکی با شما دارند و از اینکه کارت ویزیت شما را داشته باشند خوشحال می‌شوند. حتی ممکن است این جلسه را همان شبکه‌ کسب‌وکار ویژه‌ فارغ‌التحصیلان دانشگاه برگزار کند؛ حتما در آن شرکت کنید.

۸. از درخواست‌کردن خجالت نکشید

خجالت نکشید از اینکه از دیگران بخواهید فرصت‌های شغلی موجود را به شما بگویند. بسیاری از شرکت‌ها برای کارکنانی که نیروی کار خوب معرفی کنند، پاداش و تشویق ویژه در نظر می‌گیرند. اگر استخدام شوید و نیروی خوبی باشید، احتمال اینکه معرف شما هم از آن بهره‌‌مند شود بسیار زیاد است.

نقش اینترنت در شبکه سازی حرفه ای

این روزها با وجود اینترنت، شبکه سازی حرفه ای بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. در اینترنت گروه‌های مختلفی مخصوص شبکه سازی حرفه‌ای وجود دارند و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مخصوصی برای این کار طراحی شده‌اند. البته فعالیت در اینترنت برای شبکه‌سازی اصول و قواعد خودش را دارد. ابتدا باید ماه‌ها علاقه‌مندی‌ها و توانمندی‌های خود را نشان دهید. وقتی با ویژگی خاصی شناخته شدید و مهارت‌های شما دیده شدند، می‌توانید برای پیداکردن موقعیت شغلی جدید از هم‌گروهی‌های خود درخواست کمک کنید.

پرسش‌های متداول

۱. چرا راه‌اندازی شبکه‌ شغلی اهمیت دارد؟

اهمیت شبکه سازی حرفه ای در این است که می‌توانید با افرادی ارتباط برقرار کنید که می‌توانند به شما در پیداکردن شغل کمک کنند. همچنین در این شبکه با فرصت‌های شغلی جدید مواجه می‌‌شوید.

۲. بهترین مزیت شبکه سازی شغلی چیست؟

راه‌اندازی شبکه کسب‌وکار می‌تواند به گونه‌ای به موفقیت شغلی به شما کمک کند که به‌تنهایی از پسش برنمی‌آمدید.


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.




لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.