سیطره فضای احتیاطی بر معاملات بورس

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران معاملات روز دوشنبه را با نوسان در شاخص کل آغاز کرد. در ادامه روند معاملاتی روز گذشته، امروز نیز کش و قوس در صف های خرید و فروش همچنان ادامه داشت و سیطره فضای احتیاطی بر معاملات سهامداران به وضوح دیده شد. شاخص کل بورس تهران

کد خبر : 85011
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
سیطره فضای احتیاطی بر معاملات بورس



به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران معاملات روز دوشنبه را با نوسان در شاخص کل آغاز کرد. در ادامه روند معاملاتی روز گذشته، امروز نیز کش و قوس در صف های خرید و فروش همچنان ادامه داشت و سیطره فضای احتیاطی بر معاملات سهامداران به وضوح دیده شد. شاخص کل بورس تهران امروز با افت 2هزار و 500 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 357هزار واحدی عقب گرد داشت و شاخص هم وزن نیز به پیروی از شاخص کل 1094 واحد نزول را به ثبت برساند، تا گویای افت قیمتی بیشتر نمادهای کوچک نسبت به نمادهای بزرگ باشد.

بیشترین تأثیر بر افت امروز شاخص کل “فملی”،”شپدیس” و “کچاد” داشته و “میدکو”،خودرو” و “وغدیر” مانع افت بیشتر شاخص کل شدند. همچنین، میانگین ارزش معاملات روزانه بازار در محدوده 4هزار و 462 میلیارد تومان قرار گرفت. بررسی تغییر مالکیت بازار نیز نشان می دهد در جریان معاملات روز آتی، بیش از 300 میلیاردتومان از سمت حقیقی ها به سمت بازیگران حقوقی روانه شده است. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی» و  «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

انتظار و احتیاط در فضای معاملات

اما نظر تحلیلگران در خصوص رفتار معاملاتی سهامداران در این روزها نیز قابل توجه است. به عقیده گروهی از کارشناسان ابهام در خصوص سرانجام برجام باعث ایجاد فضای احتیاطی در معاملات شده است. مراسم تنفیذ رئیس دولت سیزدهم فردا با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار و بعد از آن می توان در انتظار مواضع رییس جمهور در خصوص برجام و مذاکرات هسته ای بود. از سوی دیگر دلار در بازار آزاد در محدوده 25 هزار و 500 تومان نوسان دارد و این نوسانات نشان از تسری فضای ترس و احتیاط به این بازار دارد.

در معاملات امروز بازارهای جهانی قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی چین و افزایش تولید اوپک، بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد و به رقم 74 دلار و 55 سنت رسید. با این وجود هر تن مس در معاملات امروز بازار جهانی با رشد0.5 درصدی به 9هزار و 764 دلار رسید و فلز روی با رشد 0.23 درصدی 3هزار و 37 سنت معامله شد.

به طور کلی و به زعم تحلیلگران بورسی، شرایط بازار به گونه‌ای است که هرگاه عرضه‌ها افزایش می‌یابند، موجی از تقاضا وارد بازار می‌شود و به عکس. با توجه به این موضوع احتمال می رود با ورود مجدد بازارگردانان به بازار افت چندانی طی روزهای آتی رخ ندهد.

حول محور صنایع بورسی

یکی از گروه های پرخبر امروز تالار شیشه ای، خودرویی ها بودند. افزایش تقاضا در نمادهای این صنعت موجب صف نشینی سهامداران در نماد “خساپا” در ساعات ابتدایی بازار شد. همچنین بیشترین ارزش معاملات بازار با رقم 5 هزار و 855 میلیارد ریال در اختیار این گروه بود. در همین رابطه خودروسازی سایپا، با انتشار گزارش فعالیت تیرماه خود در شبکه کدال، از رشد 14 درصدی مبلغ فروش نسبت به خردادماه سال جاری خبر داد. این شرکت همچنین اعلام کرد تولیداتش با 17 درصد کاهش نسبت به ماه قبل مواجه بوده، اما فروش “خساپا” در این بازه زمانی 15 درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان از عدم اجازه فروش فوق العاده به شرکت های خودروسازی خبر داد. وی در این زمینه گفت، خودروسازان اکنون تنها اجازه دارند طرح‌های پیش فروش را اجرا کنند و اجازه اجرایی شدن طرح‌های فروش فوق العاده را ندارند.

اما یکی از مهم ترین خبرهای منتشر شده در روزهای گذشته بازار مربوط به طرح افزایش عوارض صادرات فرآورده های معدنی از سوی وزارت صمت بوده. این موضوع که با ناراضایتی سهامداران این نمادهای بورسی همراه بود، با مخالفت مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شد. حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت، ما قانونی داریم که صادرات فرآورده های معدنی معاف از مالیات است و نظرمان این است که محصول نهایی و نیمه نهایی از مالیات معاف باشد، بنابراین مجلس با عوارض صادراتی محصولات معدنی به طور کلی مخالف است. در این زمینه و در این گروه نماد “کدما” با افزایش تقاضای سهامداران حقیقی صف خرید بیش از یک میلیون سهمی را تجربه کرد. “کروی” نیز از دیگر نمادهای خوش اقبال صنعت استخراج کانه های فلزی بود که صف خرید قابل توجهی از سوی سهامداران خرد داشت.

در صنعت فلزات اساسی، روند معاملات  چندان مطلوب طی نشد. خوش اقبالی نمادهای این صنعت که روزهای پیش با تعدد تقاضای سهامداران همراه بود، امروز نتوانست تداوم داشته باشد و ملی مس ایران با عرضه های سنگین در نیمه دوم بازار مواجه شد. این موضوع در حالی رخ داد که بزرگترین نماد این گروه یعنی “فولاد” برای برگزاری مجمع سالیانه متوقف بود. مجمع فولاد مبارکه که تا لحظه تنظیم این گزارش در حال برگزاری است با خبرهای خوبی از سوی مدیرعامل این شرکت همراه است. به گفته وی شرکت فولاد مبارکه با تولید بیش از ۸ میلیون و ۳۲۳ هزار تن فولاد خام در سال ۹۹ سهم ۳۷.۲ درصدی از بازار فولاد کشور را آن خود کرده است.

“فولاد” در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 254 درصد رشد سودآوری داشته، همچنین سود عملیاتی این شرکت با رشد 211 درصدی به 5هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است. بر اساس گزارش منتشر شده در این مجمع، فولادی ها توانستند در سال مالی گذشته حدود 6 هزار میلیارد تومان سود از شرکت های زیرمجموعه دریافت کنند که رقم قابل توجهی به نظر می رسد.

در صنعت خاکستری بورس نیز همچنان خبرهای مختلفی در خصوص قیمت این کالا شنیده می شود. با وجود اینکه گزارش ها نشان می دهد قیمت سیمان طی روزهای گذشته در بازار به پاکتی 110 هزار تومان هم رسید، اما معاون وزیر صمت امروز از کاهش قیمت سیمان در آینده ای نزدیک خبر داد. اسدالله کشاورز در این زمینه افزود: عدم تولید برق توسط توربین‌های برق‌آبی و محدودیتی که در تأمین برق مورد نیاز صنایع ایجاد شد، تأثیر منفی در صنایع سیمان و فولاد داشت به طوریکه کاهش تولید تا میزان یک سوم را به این صنایع تحمیل کرد، با این وجود  تأمین برق واحدهای صنعتی و افزایش تولید، قیمت در بازار نیز کنترل و به روال عادی برمی‌گردد.

*خبرنگار: مهرنوش سلوکی



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.