سود مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت چقدر است؟

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز، از میان حدود ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، ۱۹میلیون نفر روش مستقیم و حدود ۳۰میلیون نفر، روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. همچنین قرار بر برگزاری انتخابات این شرکت‌ها در ۲۰ اسفندماه سال گذشته بود، اما به دلیل

کد خبر : 166316
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۵۰
سود مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت چقدر است؟

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز، از میان حدود ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، ۱۹میلیون نفر روش مستقیم و حدود ۳۰میلیون نفر، روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. همچنین قرار بر برگزاری انتخابات این شرکت‌ها در ۲۰ اسفندماه سال گذشته بود، اما به دلیل بسیاری از سیاست‌های غلط و غیرمنطقی که برای نحوه و زمان برگزاری این انتخابات درنظر گرفته شده بود، لغو شد. 

اما مصوبات شورای عالی بورس برای دارندگان سهام عدالت غیرمستقیم چیست؟ یکی از مصوبات شورای عالی بورس، حذف تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت بود. تا پیش از این، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باید پرتفوی خود را در سهام عدالت به عنوان دارایی‌های جاری طبقه‌بندی و بر اساس ارزش روز بازار منعکس می‌کردند. در نتیجه و با توجه به کاهش قیمت‌هایی که طی حدود یک سال و نیم گذشته در بازار سهام رخ داد، این شرکت‌ها باید در پایان سال مالی که منتهی به شهریورماه هر سال است، زیان شناسایی می‌کردند.

با حذف این تبصره و بر اساس استانداردهای حسابداری، پرتفوی سرمایه‌گذاری سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان دارایی‌های بلندمدت طبقه‌بندی می‌شود که این موضوع در صورت‌های مالی و بر اساس بهای تمام‌شده، منعکس و بنابراین از ثبت کاهش ارزش جلوگیری خواهد شد. 

یکی دیگر از مصوبات شورا این بود که شرکت‌های سرمایه پذیر چنانچه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آروده نقدی داشته باشند، جهت پرداخت سود نقدی باید وجوه مورد نیاز برای کامل شدن افزایش سرمایه را برداشت و سپس سود را توسط شرکت سپرده‌گذاری به مشمولان سهام عدالت پرداخت کنند. این موضوع، موجب حفظ درصد مالکیت سهامداران عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر خواهد شد و مالکیت مشمولان در این شرکت‌ها، کاهش نخواهد یافت. 

همچنین پیش از این، تنها کانون سرمایه‌گذاران استانی جهت شرکت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر به نمایندگی از شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، نماینده مشخص می‌کرد، اما بر اساس مصوبه ۱۳ بهمن ماه سال ۱۴۰۰، تا تیرماه ۱۴۰۱ کارگروهی متشکل از کانون سرمایه گذاری های استانی، شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و امور دارایی جهت حضور در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر، نماینده شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را مشخص خواهند کرد که در نتیجه این موضوع به غیر از اینکه یک نهاد مردمی به عنوان کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری خواهد کرد، نهادهای تخصصی از جمله شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد نیز در انتخاب نماینده‌ها جهت حضور در مجامع داخیل خواهند بود.

شرایط پرداخت سود به دارندگان سهام عدالت در روش غیرمستقیم

یکی از این سه تبصره شورای عالی بورس، به شرایط پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت غیرمستقیم باز می‌گردد. طبق مصوبه شورای عالی بورس، ملاک پرداخت سود برای سهامداران غیرمستقیم، مالکیت سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در روز اول اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود. بنابراین سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت که قصد دریافت سود دارند، باید تا روز اول اسفندماه، سهام عدالت را در سبد سهام خود نگهداری کنند.

براساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهامداران سهام عدالت تا پایان اسفندماه از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به صورت منسجم پرداخت خواهد شد. 

همچنین بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، با تصویب شورای عالی بورس مصوب شد چنانچه دارندگان سهام عدالت در روش غیرمستقیم، در تاریخ یک اسفند ۱۴۰۰ همچنان سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده و سهام خود را نفروخته باشند، سود ۵۵۰هزار تومانی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. 

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.