سودآورترین بازار تابستان ۱۴۰۰ را بشناسید/دلار چقدر افزایش یافت؟

مریم فکری: تابستان ۱۴۰۰ در حالی به پایان رسید که قیمت‌ها نیز در این ۹۳ روز، هر روز داغ و داغ‌تر می‌شد؛ تا جایی که سرمایه‌گذاران هر ۴ بازار طلا، سکه، ارز و بورس، از سود بی‌نصیب نبودند. اگرچه به باور کارشناسان، رشد قیمت‌ها در بازار ارز به دلیل اثرگذاری روی سایر بازارهای کالایی، توان

کد خبر : 108072
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
سودآورترین بازار تابستان ۱۴۰۰ را بشناسید/دلار چقدر افزایش یافت؟


مریم فکری: تابستان ۱۴۰۰ در حالی به پایان رسید که قیمت‌ها نیز در این ۹۳ روز، هر روز داغ و داغ‌تر می‌شد؛ تا جایی که سرمایه‌گذاران هر ۴ بازار طلا، سکه، ارز و بورس، از سود بی‌نصیب نبودند. اگرچه به باور کارشناسان، رشد قیمت‌ها در بازار ارز به دلیل اثرگذاری روی سایر بازارهای کالایی، توان خرید را از خریداران می‌گیرد و به عبارتی، قدرت خرید این گروه از سرمایه‌گذاران نیز به تبع پایین خواهد آمد.

با این وجود، بررسی بازارها نشان می‌دهد که در تابستان امسال، قیمت طلا ۱۱.۳ درصد، سکه ۱۵ درصد، دلار ۱۴.۲ درصد و شاخص بورس ۱۸.۶درصد رشد داشته است. به این ترتیب، در این بازه زمانی، پرسودترین بازار کشور، بازار سهام بوده است.

سودآوری ۱۸.۶ درصدی سهامداران

رشد ۱۸.۶ درصدی شاخص کل بورس در تابستان امسال، حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران این بازار نسبت به سایر بازارها سود بیشتری را از آن خود کرده‌اند.

آن‌طور که در روند شاخص بورس تهران مشاهده می‌شود، در حالی که بورس تهران ابتدای تابستان را با عدد یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۶۶۴ واحد کار خود را شروع کرد، اما در پایان تابستان شاخص روی عدد یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۶۶ واحد ایستاد.

اما رشد ۲۱۷ هزار و ۸۰۲ واحدی شاخص در ۹۳ روز تابستان در حالی است که در این مدت، شاخص حتی وارد کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم شده بود.

نمودار روند تغییرات بورس نشان می‌دهد که ششم شهریورماه، شاخص بورس در رقم یک میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۶۲ واحد قرار گرفته بود، اما از آن پس، نتوانست در این کانال بماند و بازار سهام روندی نزولی را تا کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد طی کرد.

نمودار تغییرات روند بازار سهام در تابستان ۱۴۰۰

سودآوری ۱۵ درصدی دارندگان سکه

سکه را شاید بتوان دومین بازار سودآور کشور در تابستان امسال دانست؛ تا جایی که این بازار در ۹۳ روز تابستان رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرد.

نگاهی به روند تغییر قیمت سکه نشان می‌دهد که این بازار در تابستان با رشد یک میلیون و ۵۶۵ هزار تومانی روبه‌رو شده است؛ به طوری که سکه از کانال ۱۰ میلیون تومان، به مرز کانال ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

به این ترتیب، در حالی در ابتدای تابستان نرخ سکه امامی در بازار ۱۰ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان بود، این نرخ در حال حاضر به ۱۱ میلیون و ۹۹۱ هزار تومان افزایش یافته است.

البته سکه امامی ششم شهریورماه، با صعودی قابل توجه، عدد ۱۲ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان را هم به خود دید، اما پس از آن، فراز و فرودهای خیلی کوتاهی را تجربه کرد.

نمودار تحولات بازار سکه امامی در تابستان ۱۴۰۰

سودآورترین بازار تابستان ۱۴۰۰ را بشناسید/دلار چقدر افزایش یافت؟

سود ۱۴.۲ درصدی دارندگان دلار

سومین بازار سودآور تابستان ۱۴۰۰، بازار ارز بود؛ تا جایی که نرخ دلار ۱۴.۲ درصد بالا رفت. اگرچه افزایش قیمت دلار در این مدت سود خوبی را کسب کردند، اما سایر بازارهای کالایی به دلیل رشد نرخ دلار، از گرانی‌ها بی‌نصیب نماندند.

نگاهی به روند قیمت‌ها بیانگر آن است که قیمت دلار در ۹۳ روز داغ تابستان، ۳ هزار و ۴۲۸ تومان گران شده است. به عبارتی، در حالی قیمت دلار در ابتدای تابستان ۲۴ هزار و ۹۹ تومان بود، در حال حاضر در بازار با قیمتی در حدود ۲۷ هزار و ۵۲۷ تومان دیده می‌شود.

البته در تابستان امسال، نقطه اوج قیمت دلار، ششم شهریورماه بود که رقم ۲۸ هزار و ۲۰۱ تومان را به خود دید.

نمودار تغییرات قیمت دلار در تابستان ۱۴۰۰

سودآورترین بازار تابستان ۱۴۰۰ را بشناسید/دلار چقدر افزایش یافت؟

سودآوری ۱۱.۳ درصدی دارندگان طلا

داغی قیمت‌ها در تابستان، بازار طلا را هم بی‌نصیب نگذاشت؛ تا جایی که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در ۹۳ روز تابستان ۱۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت طلای ۱۸عیار در تابستان امسال ۱۱.۳ درصد رشد داشته است. هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار در حالی در ابتدای تیرماه یک میلیون و ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت، هم‌اکنون با قیمت یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رود.

اما نقطه اوج قیمت طلا در بازار، ششم شهریورماه بود که رقم یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۰۰ تومان را به خود دید.

نمودار تغییرات قیمت طلا در تابستان ۱۴۰۰

سودآورترین بازار تابستان ۱۴۰۰ را بشناسید/دلار چقدر افزایش یافت؟

پیش‌بینی قیمت‌ها در نیمه دوم ۱۴۰۰

اما در حالی بازارهای طلا، سکه، ارز و بورس در تابستان امسال رشد قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند که پیش‌بینی‌ها از ادامه روند رشد قیمت‌ها حکایت دارد. اما چرا گفته می‌شود قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت؟ دلیل اصلی این اتفاق از نگاه کارشناسان، نرخ تورم است.

براساس پیش‌بینی صاحب‌نظران اقتصادی، با توجه به نرخ تورم در کشور، احتمال افزایش قیمت طلا، سکه، ارز و شاخص بورس در نیمه دوم سال وجود دارد. آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه مردادماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به ۴۵.۲ درصد رسیده است.

بر همین اساس، کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که تمرکز و اولویت واحد دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد، باید روی کنترل قیمت‌ها و کاهش نرخ تورم باشد.

۲۲۳۲۲۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.