سوال مبهم، الکل بزنیم یا واکسن می‌خرید؟!

روزنامه همدلی: درحالی‌که علی ربیعی سخنگوی دولت سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد، خرید واکسن کرونا به‌دلیل تحریم‌ها و قوانین متعدد مربوط به حواله پول، کاری دشوار است، روز پنجشنبه همان هفته رئیس بانک مرکزی به‌ناگهان اعلام کرد که این مشکل برطرف شده است. عبدالناصر همتی، روز پنجشنبه با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود ضمن

کد خبر : 6870
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
سوال مبهم، الکل بزنیم یا واکسن می‌خرید؟!



روزنامه همدلی: درحالی‌که علی ربیعی سخنگوی دولت سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد، خرید واکسن کرونا به‌دلیل تحریم‌ها و قوانین متعدد مربوط به حواله پول، کاری دشوار است، روز پنجشنبه همان هفته رئیس بانک مرکزی به‌ناگهان اعلام کرد که این مشکل برطرف شده است.

عبدالناصر همتی، روز پنجشنبه با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود ضمن اشاره به‌تاثیر تحریم آمریکا در بروز مشکل و تاخیر در خرید واکسن کرونا بر کسب موافقت اولیه برای انتقال پول واکسن از طریق یک حساب بانکی تاکید کرد و رقم تخصیص داده شده به‌خرید واکسن را ۲۰۰ میلیون یورو اعلام کرد. اما وی، زمان واردات واکسن را مشخص نکرد و همچنین جزئیات مربوط به نوع و مقدار و شرکت سازنده واکسن را ارائه نداد. روز پنجشنبه سخنگوی دولت نیز -که پیش‌تر خرید واکسن را در شرایط فعلی دشوار دانسته بود- از صدور مجوز انتقال پول برای خرید ‎واکسن کرونا از طریق یک بانک خبر داد.

علی ربیعی در تشریح تلاش‌های دولت برای تامین واکسن کرونا در توئیتر خود نوشت: «بالاخره پیگیری دولت، به‌خصوص تلاش بی‌وقفه بانک مرکزی به ثمرنشست و یک بامداد پنجشنبه، مجوز انتقال پول برای خرید ‎واکسن کرونا از طریق یک بانک صادر شد. دراین مرحله دویست میلیون یورو اختصاص یافته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد منابع ارزی برای خریدواکسن کرونا تامین می‌کند. ‌دولت از اولین روزها و هفته‌های شیوع ‎کووید۱۹ راهبرد تولید و ‎خرید واکسن را در دستور کار خود داشت و به رغم موانع متعدد ضمن حمایت از تولید داخلی، برای خرید از خارج و از راه‌ها و منابع مختلف تلاش کرد. امروز در هر دو زمینه، به موفقیت‌های امیدبخشی رسیده‌ایم. در دفاع از معیشت و ‎سلامت مردم کوتاه نخواهیم آمد و اطمینان داریم که فشار حداکثری و ‎تحریم در برابر اراده مردم و همت دولت به زانو خواهد افتاد.»

اعلام خرید واکسن کرونا درحالی بود که از یکشنبه گذشته تا روز پنجشنبه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایستاگرام و توئیتر تلاش کردند خرید واکسن را با هشتگ به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل کنند. بسیاری کوتاه آمدن مسئولان در مورد خرید واکسن کرونا را به خواست عمومی مردم در مورد تهیه و خرید این واکسن گره می‌زنند و می‌گویند اگر فشار مردم در شبکه‌های اجتماعی نبود، مسئولان بر وعده شش ماهه خود یعنی تا زمان ساخت واکسن کرونا ایرانی، بر نخریدن واکسن پافشاری می‌کردند.

در این میان برخی با دید بدبینی و بی‌اعتمادی به‌وعده خرید واکسن کرونا نگاه می‌کنند و ادعای خرید این واکسن از سوی مسئولان را به‌وعده سر خرمن تعبیر می‌کنند و معتقدند چرخش ناگهانی مسئولان برای خرید واکسن کرونا و اعلام رسمی خرید این واکسن آن‌هم در شرایطی که ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد و حتی جزئیات و زمان دسترسی به آن نیز اعلام نشده است. استراتژی مسئولان برای پایین کشیدن شعله فشارهای مردم برای خرید واکسن کروناست. آنها می‌گویند احتمال دارد زمان دسترسی به واکسن کرونا را با وعده و وعید و امروز و فردا کردن آنقدر کش بدهند تا زمانی که واکسن کرونای ایرانی به مرحله تزریق عموم برسد.

با وجود تمام بدبینی‌ها اما وعده خرید واکسن کرونا باعث شادی برخی از مردم شد و آنان امیدوار شدند که ویروس کرونا به‌زودی از نفس می‌افتد و درمقابل واکسن کرونا قافیه را می‌بازد. اما سخنان مینو محرز ، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و محقق اصلی واکسن ایرانی کرونا، باعث ماسیدن این شادی نیم‌بند شد. وی در این زمینه به رسانه‌ها گفت: خرید واکسن کرونا به‌این معنی نیست که همین الان واکسن ما آماده است. ما واکسن را سفارش داده‌ایم و باید برای ما ساخته شود. به‌این زودی‌ها قرار نیست واکسن به‌دست‌مان برسد.

وی ادامه می‌دهد: این را که واکسن از کدام شرکت خریداری شده نمی‌دانم، اما در همه جای دنیا وضع به این شکل است که اول پول را می‌پردازند و در نوبت دریافت واکسن قرار می‌گیرند. مخصوصا اگر ما واکسن فایزر را خریده باشیم چندین کشور مثل آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی زودتر از ما سفارش داده‌اند، ولی هنوز این واکسن به‌طور کامل به‌دست‌شان نرسیده است. پس نمی‌توان زمان دقیقی برای آن پیش‌بینی کرد، یا لااقل من نمی‌دانم. همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.»

حالا باید منتظر ماند و دید که وعده خرید واکسن کرونا مسئولان به‌کجا می‌رسد و ساخت واکسن کرونا ایرانی چه می‌شود. آیا دست ایرانیان به واکسن کرونا می‌رسد یا الکل زدن دست شستن و توصیه به‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راهکار مسئولان ایرانی در مقابل این ویروس جانی است. براساس تجارب گذشته از حرف تا عمل مسئولان فاصله‌ای طولانی است. مردم امیدوارند در مورد واکسن کرونا که با جان و سلامتی شهروندان رابطه مستقیم دارد این فاصله کمتر و کمتر شود.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.