سواد میراثی را چگونه رشد دهیم؟

مشاور معاون میراث‌فرهنگی گفت: در برنامه‌های میراث‌فرهنگی باید نگاه ویژه‌ای به کتب درسی، نشریات تخصصی، رسانه‌ها، تشویق مردم به سفر، خاطره‌سازی در اماکن تاریخی، حفظ تعلق به وطن و میراث‌فرهنگی ناملموس شود که تحقق این امر موجب رشد سواد میراثی خواهد شد. به‌گزارش ایسنا، علیرضا تابش ـ دبیر ستاد هفته میراث‌فرهنگی ـ در وبینار «ارتقای

کد خبر : 208090
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
سواد میراثی را چگونه رشد دهیم؟


مشاور معاون میراث‌فرهنگی گفت: در برنامه‌های میراث‌فرهنگی باید نگاه ویژه‌ای به کتب درسی، نشریات تخصصی، رسانه‌ها، تشویق مردم به سفر، خاطره‌سازی در اماکن تاریخی، حفظ تعلق به وطن و میراث‌فرهنگی ناملموس شود که تحقق این امر موجب رشد سواد میراثی خواهد شد.

به‌گزارش ایسنا، علیرضا تابش ـ دبیر ستاد هفته میراث‌فرهنگی ـ در وبینار «ارتقای سواد میراثی، نهضت معرفی و آموزشِ» دانشگاه هنر شیراز که در آستانه روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد، با طرح پرسش‌هایی درباره چگونگی وضع اطلاعات میراثی موجود در موزه‌های مختلف و مخاطبان آن‌ها، با یک ارزیابی کلی، گفت: سطح سواد دانشگاهی در حوزه میراث‌فرهنگی رشد خوبی داشته است. سواد میراث‌فرهنگی موجب صیانت از میراث‌فرهنگی می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: کنشگرانی که در عرصه میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کنند، باید ویژگی‌هایی مانند بااخلاق بودن، اهل گفت‌وگو بودن، خوب گوش دادن، یادگیرنده بودن، یاددهنده بودن، توانایی استفاده از ابزارهای نوین، توانایی سواد میراثی برای تشخیص اطلاعات دقیق و معتبر و نداشتن ترس از فناوری‌های نوین را داشته باشند.

تابش افزود: باید فراز و فرودهای موزه‌داری آسیب‌شناسی شود و درک درستی از موزه‌داری در جامعه امروز داشته باشیم و منطبق با آن به موضوع میراث فرهنگی و موزه‌داری بپردازیم؛ چرا که با دگرگونی نسل روبه‌رو هستیم. در سال‌های گذشته ترکیب جمعیت تغییر کرده و شاهد رشد فناوری‌های نوین بودیم. تمام این موارد موجب تغییر ذائقه رسانه‌ای شده است و به همین دلیل باید به سواد میراثی بیشتر توجه کنیم.

دبیر ستاد هفته میراث‌فرهنگی ادامه داد:‌ شیوع کرونا در دو سال گذشته تأثیرات زیادی روی فعالیت موزه‌ها داشته، طوری‌که فعالیت‌های اجتماعی‌محور میراث‌فرهنگی را تعطیل کرد، اما شتاب‌دهنده برای ورود موزه‌ها به فضای مجازی بود. همچنین این اماکن فرهنگی‌تاریخی مجبور شدند خدمات خود را در رسانه‌های نوین ارائه دهند.

او اظهار کرد: موزه‌داران باید توانایی رسیدن به منابع مورد اعتماد و با اعتبار و توانایی ارزیابی نقادانه منابع اطلاعاتی میراثی را داشته باشند و اطلاعات تولیدشده در حوزه میراث‌فرهنگی را به اشتراک بگذارند. گاهی اوقات دچار حبس اطلاعات می‌شویم و منابع را به خوبی به اشتراک نمی‌گذاریم.

مشاور معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: موزه‌داران به عنوان کنشگر باید مهارت تفکر انتقادی، توانایی مشاهده‌گری، استنباط، ارتباطات و حل مسأله را داشته باشند.

تابش گفت: موضوع عمومی‌سازی میراث‌فرهنگی در دستور کار معاونت میراث‌فرهنگی قرار گرفته و برای این‌که ما به هویت تمدنی ایران بپردازیم، لازم است گروه‌های سنی مختلف بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

او بیان کرد: با برجسته کردن سواد میراث‌فرهنگی در فرهنگ عمومی کشور به طور یقین میراث‌فرهنگی نزد مردم محترم شمرده می‌شود. همچنین باید از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی برای ارتقای سواد میراثی‌ استفاده بهینه شود و این موضوع در دستور کار موزه‌ها قرار گیرد.

تابش گفت: ارتقای سواد میراثی باید بین چندین گروه از جمله همکاران ما در موزه‌ها و روابط‌عمومی موزه‌ها ارتقا پیدا کند. همچنین نیاز به آموزش مردم، کودکان، موزه‌داران، رسانه‌ها، ‌مدیران و برنامه‌ریزان میراث‌فرهنگی داریم.

مشاور معاون میراث‌فرهنگی با بیان این‌که نیاز به مهارت‌افزایی در میان مدیران و موزه‌داران احساس می‌شود، تاکید کرد: نهضت معرفی و آموزش با تولید محتوای خلاقانه و تعامل با مخاطبان لازم است در دستور کار موزه‌ها قرار بگیرد.

تابش همچنین از برگزاری بیش از هزار برنامه به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی در ۳۱ استان کشور در موزه‌ها، پایگاه‌ها و مراکز میراث‌فرهنگی خبر داد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.