سه گزینه ایران در برجام در آستانه مذاکرات وین در هشتم آذر ماه

 رافائل گروسی در حالی به تهران وارد شد که مذاکرات برجامی وین چند روز دیگر شروع خواهد شد و پیش از آن نیز نشست شورای حکام را خواهیم داشت. آن هم در حالی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا ابراز نگرانی‌هایی در رابطه با فعالیت‌های ایران داشته و طرف اروپایی و مشخصا فرانسه نیز خواستار برخود جدی

کد خبر : 133479
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۳:۰۲
سه گزینه ایران در برجام در آستانه مذاکرات وین در هشتم آذر ماه



 رافائل گروسی در حالی به تهران وارد شد که مذاکرات برجامی وین چند روز دیگر شروع خواهد شد و پیش از آن نیز نشست شورای حکام را خواهیم داشت. آن هم در حالی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا ابراز نگرانی‌هایی در رابطه با فعالیت‌های ایران داشته و طرف اروپایی و مشخصا فرانسه نیز خواستار برخود جدی و قاطعی در شورای حکام با ایران شده‌اند! از این سفر گروسی به تهران سفر مهمی ارزیابی می‌شود.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما امیدی ندارد که آمدن گروسی نتیجه مثبتی در روند مذاکرات برجامی داشته باشد. او در گفت‌وگویی گفت: «روند برجام الان روند روشنی است و نقطه تاریک و مانعی برای حل و فصل آن نیست البته اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند که بر اساس قانون عمل کنند. لذا در اینجا جای چانه زنی و تعدیل مواضع وجود ندارد و هیچ سازمان و قدرتی نباید از ما بخواهد که مواضع خود را تعدیل کرده و تغییر دهیم».

وی افزود: «ما سه راه در برجام داشتیم. یک اینکه تعهدات خود را کامل عمل کنیم و منتظر پایبندی آنان به تعهدات بمانیم. ما در زمان روحانی این را تجربه کردیم. با جان کری قدم زدیم و قهوه خوردیم اما جواب نداد. راه دوم این بود که تعهدات خود را به صورت تدریجی کاهش دهیم تا آنها هم به قانون تمکین کنند و به تعهدات خود برگردنند. این راه هم در اواخر دولت آقای روحانی تجربه شد و این هم اثر نکرد. اکنون تنها راه باقی مانده ایستادگی بر مواضع است.»

قنادباشی ادامه داد: «آقای گروسی که به تهران بیاید طبیعتا به حل و فصل قضیه کمکی نمی‌کند. او سعی کرده که نسبت به اسلاف خودش مواضع روشن تر و منصفانه‌تری اتخاذ کند اما هر وقت از ایران رفته همان حرف هایی را زده که باعث خوشنودی اسرائیل، آمریکا و دنیای غرب است. عجیب است که نگاه او در موضع گیری به جلب نظر آنها است و نه واقعیت‌ها و آنچه در ایران می‌گذرد».

وی همچنین گفت: «بر این اساس ما فقط باید از فرصت سفر او برای تشریح مواضع خود استفاده کنیم. ما هیچ وقت اقدام خلاف قانونی نداشته‌ایم و هرگز از موارد قانونی عدول نکرده‌ایم لذا باید در فرصت سفر او این را به جهان منعکس کنیم. چون همزمان با سفر او موضوع ایران در صدر اخبار قرار می‌گیرد و توجه‌ها به ما خواهد بود. در عین حال اما امیدی به اینکه مشکلی حل شود، نداریم چون در سفر قبلی هم این مساله را دیدیم که بعد از خروج از ایران چه مواضعی داشت».

وی در پاسخ به اینکه آیا این سفر در رویکرد شورای حاکم در جلسه پیش رو نسبت به ایران اثر خواهد داشت؟ گفت: « ما هیچ انتظاری نداریم. این سفر را تنها کانالی می‌دانیم که قاطعیت خودمان را منتقل کنیم. حسن نیت خودمان را منعکس کنیم. آنها مطلع هستند که ما درجهت بمب هسته‌ای حرکت نمی‌کنیم. آقای گروسی باید از این فرصت استفاده کرده و وظایف خود را به عنوان رئیس آژانس که انعکاس واقعیت است، انجام دهد. امیدی هم البته به این کار نیست زیرا او تحت تاثیر فضاسازی های بیرونی است و همراهان او نیز معمولا بیش از آنکه اهل مذاکره باشند، در پی کسب اطلاعات از ایران هستند».

23219



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.